Dlouho očekávaná a mnohdy přehnaně oslavovaná primární emise internetové firmy Google skončila zklamáním. Firma své akcie nakonec prodala pouze za 85 USD, což je výrazně nižší cena než některá hvězdná očekávání na úrovních 108 až 135 dolarů. Celková tržní hodnota firmy se nyní pohybuje okolo 30 miliard dolarů, i když původně se čekalo 35 miliard a více. Společnost také získala výrazně méně prostředků něž doufala. Celkový výnos činí méně než 2 mld. dolarů, přitom společnost doufala ve výnos alespoň 3,5 miliardy.
Příčin tohoto neúspěchu je několik. Určitě mezi ně však patří špatné načasování emise. Technologický sektor za posledních šest měsíců ztratil více než 25 procent. Důvodem byly jednak špatné výsledky a pak cena ropy, která stoupá do závratných výšek. Od, již poměrně vysoké, ceny okolo 30 USD za barel americké ropy na počátku roku jsme mohli pozorovat stabilní růst až k hranici 50 dolarů tento pátek. Vysoká cena ropy není pro technologické akcie příznivá, jelikož ovlivňuje ekonomický růst, na který jsou tyto tituly citlivé. Přímý konkurent, společnost Yahoo!, od začátku prázdnin přišla o 21,4 procent své tržní hodnoty.
K nepříznivému výsledku jistě přispěl také spor Googlu s Yahoo! ohledně reklamní technologie nebo rozhovor, který Larry Page a SergeyBrin, zakladatelé firmy, poskytli těsně před emisí časopisu Playboy. V důsledku neregistrace 23,2 miliónu akcií, které firma rozdala zaměstnancům navíc došlo ke zpoždění emise. Hlavním problémem ale bezesporu zůstává špatně načasovaný vstup na trh. To je špatná zpráva pro všechny, kdo doufali, že toto IPO pomůže zvýšit konkurenční prostředí na Wall Street. Google totiž obešel investiční banky a realizoval svůj vstup na trh pomocí přímé aukce investorům. Nechtěl totiž platit vysoké provize, které si banky za provedení emise účtují. V této oblasti se jednalo o průkopnickou metodu. Neúspěch tohoto přístupu může nyní odradit další firmy, které radši uvedou své akcie na kapitálový trh tradiční cestou. Pro investiční banky je tento neúspěch tedy jednoznačně pozitivní zprávou.
Ondřej Stehlík, Patria Direct