Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Mýtus jménem public-private partnership

Mýtus jménem public-private partnership

24.5.2004 13:52
Autor: 

Dne 4. května 2004 Evropská komise vydala tzv. „Green Paper“, jehož cílem je vyvolat diskusi ohledně pojmu, který v poslední době stále více získává na popularitě a jehož uspokojivý překlad do češtiny nebyl prozatím nalezen. Jedná se o tzv. „public-private partnership“.

Pojem „public-private partnership“ není v právních předpisech Evropské Unie definován. Obvykle se pod tímto pojmem rozumí forma dlouhodobé spolupráce veřejnoprávního a soukromoprávního subjektu, přičemž charakteristickým rysem této spolupráce je dohoda subjektů o specifické formě financování společného projektu. Cílem projektů je uspokojování potřeb veřejného zájmu v oblastech jako jsou doprava, síťová odvětví, odpadové hospodářství, vzdělávání, rozvoj infrastruktury apod. Po právní stránce se může jednat o čistě smluvní ujednání mezi veřejnoprávním a soukromoprávním subjektem nebo o komplex smluv, mnohdy i poměrně složitý, např. i se zapojením financujících institucí, subdodavatelů apod. nebo i o společný podnik veřejnoprávního a soukromoprávního subjektu založený za účelem realizace cílového projektu.

K otevření diskuse vydáním tzv. „Green Paper“ byla Evropská komise vedena nejasnou právní povahou ujednání typu public-private partnership zejména ve vztahu k povinnosti veřejnoprávních subjektů postupovat v souladu s evropskými směrnicemi o veřejných zakázkách. Přitom o ujednání typu public-private partnership roste zájem jak ve veřejném sektoru, tak i u subjektů patřících do soukromé sféry. A jelikož projekty, které se prostřednictvím public-private partnership realizují, jsou projekty veřejného zájmu, jde stávající situace i ke škodě široké veřejnosti.

Určitý posun vpřed již ovšem byl učiněn, když nová směrnice 2004/18/EC o koordinaci postupů při zadávání veřejných smluv na práce, dodávky a služby zavádí tzv. soutěžní dialog. Tento nový právní institut bude možné využít v situacích, kdy zadavatel neumí přesně stanovit technická kritéria určité dodávky nebo její právní nebo finanční rámec. Takovýto rámec nebo technická kritéria budou identifikována uchazeči a zadavatelem v průběhu soutěžního dialogu. Směrnice má být členskými státy EU implementována do jejich vnitrostátních právních řádů nejpozději do 31. ledna 2006,

Evropská komise si od Green Paper slibuje shromáždění názorů, stanovisek a informací o public-private partnership tak, aby mohla přistoupit k přijetí vhodného řešení. Možnosti se různí a mohou zahrnovat ponechání současného stavu s odkazem na brzké využití tzv. soutěžního dialogu až po přijetí zcela nové směrnice o public-private partnership. Vzhledem k tomu, že i v České republice se v poslední době množí hlasy volající po financování či spolufinancování veřejných projektů ze soukromých zdrojů, bude pro české zákonodárce jistě vývoj diskuse o public-private partnerships na evropské úrovni zajímavé sledovat, případně se jím i inspirovat.

Eva Buchová
Weinhold Legal (autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)

Důležité upozornění Weinhold Legal

Weinhold Legal

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data