Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Podivná podpora vzdělávání v Čechách a na Moravě aneb studenti obětí rozpočtové reformy

Podivná podpora vzdělávání v Čechách a na Moravě aneb studenti obětí rozpočtové reformy

20.4.2004 13:56
Autor: 

Český sociální systém je štědrý… a nákladný. Bude to bolet, ale dříve či později už nebude možné odsouvat úhrady ztrát ČKA nebo zvyšovat daně a myšlenka rovnostářství skrze státní redistribuci se bude muset vrátit zpět do reality. Dávky v nezaměstnanosti, sociální dávky a příspěvky na kdeco se budou muset snížit. Česká vláda se tomu prozatím vyhýbá seč může, nicméně jisté drobné změny jsou přeci jen na světě. Otázkou je, zda nenapáchají více škody než užitku.

Příkladem podivnosti vládních úvah je změna ve vyplácení dávek v nezaměstnanosti čerstvým absolventům škol. U mladých lidí je vyšší nezaměstnanost než u zbytku populace v produktivním věku. Chce-li vláda ušetřit na dávkách v nezaměstnanosti, je logické zpřísnit podmínky pro výplatu dávek u skupin s vyšší nezaměstnaností. V případě absolventů škol přišlo zpřísnění v podobě srovnání podmínek pro výplatu dávek v nezaměstnanosti s ostatními. Nově i oni musí mít v posledních třech letech odpracováno alespoň 12 měsíců, aby jim z úřadu práce přišla na účet podpora. Podívejme se ale na věc blíže. Pokud bychom jim sebrali celé letní prázdniny, mohou v posledních třech letech odpracovat maximálně 6 měsíců. Podmínkou je, že vždy seženou brigádu či práci na celé prázdniny, což nemusí být pravda. Aby měli odpracováno 12 měsíců, musí tedy pracovat i v průběhu školního roku. V případě denního studia to znamená buď pracovat po večerech nebo flákat školu. Kvalitě vzdělání jedno ani druhé rozhodně nepřispěje. Výsledkem je prapodivná kombinace. Buď flákáte školu, pracujete a máte po skončení školy nárok na podporu v nezaměstnanosti, kterou ovšem pravděpodobně nebudete potřebovat protože máte vzdělání i praxi, nebo poctivě studujete, navštěvujete přednášky, při písemkách a testech neopisujete a po skončení školy jste „na dlažbě“, resp. rodičům na krku, protože nedostanete podporu v nezaměstnanosti a oproti kolegům, kteří při škole pracovali, máte malou šanci získat práci, neboť nemáte praxi. Jak z této pasti ven? Jsou tři možnosti. Za prvé, degradace vzdělání. Nároky škol budou muset být tak nízké, abyste mohli studovat i pracovat zároveň. Za druhé, musíte být geniální nebo mít bohaté rodiče či strýčky. Za třetí, přestat řešit rozpočtové problémy podobnými způsoby.

Vláda prosadila v Poslanecké sněmovně zákon o zaměstnanosti s presumpcí nechuti absolventů škol hledat si práci. U této skupiny je sice vyšší nezaměstnanost, ale to je přirozené všude na světě. Důvodem totiž není větší neochota k práci než u jiných věkových skupin, ale absence zkušeností. Vláda hlásá, že její prioritou je podpora vzdělání, vědy a výzkumu. I kdyby se našlo v rozpočtu více peněz pro školství, budou to do určité míry peníze vyhozené do vzduchu. Kdo bude chodit na přednášky, když musí do práce, aby po škole nebyl bez zaměstnání i bez podpory v nezaměstnanosti? Podivné řešení rozpočtových problémů.

David Marek, Patria Online


Váš názor
  • 26.4.2004 10:33

    Zapomněl jste dodat, že studentům nebudou sice vyplácet podporu, ale místo toho dostanou sociální dávky. tj. jako ti co nepracují delší dobu a nemohou již pobírat podrou. V podstatě lze říci, že se jedná o kosmetickou změnu. Nevím jakou vysokou jste studoval, ale na VUT Brno například v pátek nechodíte prakticky vůbec do školy. ba co víc studenti z kolejí odjíždí domů už ve Čtrvtek v poledne. Jinak do školy chodíte ve vyšších ročnících třeba jen 15 vyučovacích hodin týdně. Prostě času máte na této škole poměrně dost. Řada lidí stihne chodit do školy, do supermarketu na brigádu a ještě na pivo. Mimochodem některé přednášky jsou tak hodnotné, že chodit na ně by bylo plýtvání časem.
    Hhynek
  • Určitě !
    22.4.2004 12:04

    Já nemám moc času přidat vlastní komentář, ale nedá mně to, abych tenhle článek nepodpořil alespoň touto cestou. Tvůj článek je vynikající, jen doufám, že takových lidí, kteří so dokážou takhle silně postavit bude víc.. Měj se fajn...
    Francek
    • Souhlas
      22.4.2004 15:26

      Je to trošku rozdíl oproti článkům pana Schneidera ...
      PaulC
  • Finta Fň
    21.4.2004 8:04

    Každý systém má fintu.A to i když pracujete a platíte sociální pojištění nemusíte dostat vůbec nic než minimum.A to u mě činilo pouhých 2700 kč. Protože když přestanete pracovat dřív než studovat a to i o jeden den, ztrácíte nárok na řádnou podporu a dostáváte 50% z živ. min. což je 2050Kč. Plus dorovnání do životní minima cca 650. To byla jen technická připomínka, kterou sem okusil na vlastní kůži. PS:platit soc. pojištění je nesmysl.
    mira rysu
  • Pracovat či studovat?
    20.4.2004 15:12

    Otázka není podpora po studiu ale snaha o legalizaci a rušení zájmu pracovat načerno. Velké množství studentů (ale i ostatních skupin) pracuje načerno a zároveň pobírá nějakou formu sociální dávky. Problém je výše této dávky a délka jejího pobírání vers. výplata životního minima. Tento problém byl řešen v Německu už v 70. tých letech, kdy hledali systém jak notorické flákače přinutit pracovat alespoň v sezóně.
    Jiří Havelka
  • Jak to ve skutečnosti funguje v realitě
    20.4.2004 14:37

    Když přijdete jako čerstvý absolvent na ÚP, tak vám ÚP vypočte podporu z minimální mzdy (protože jste nepracoval) a zbytek do životního minima vám vyplatí odbor sociálních věcí na MÚ (OSV). Pro naše účely počítejme, že takovýto absolvent obdrží 2 000 Kč od ÚP a 2 000 Kč od OSV. Při změně pravidel tento absolvent obdrží 0 Kč od ÚP a 4 000 Kč od OSV. Kde je slibovaná úspora nebo motivace, netuším. Vlastně na tom absolventi ještě vydělají - sociální odbor vyplací peníze už v daném měsíci, kdy vzniká nárok, kdežto ÚP až další měsíc, podobně jako jsou zpětně vypláceny mzdy.
    Bob
  • Získáváte plaketku za pokrok v demagogii
    20.4.2004 14:32

    Ve vašem "buď poctivě studujete, nebo to flákáte a pracujete" jste přehlédl, že ten, kdo při studiu pracuje, odvádí daně a zaměstnavatel za něj odvádí tzv. odvody. Ergo takový člověk přispívá jiným na podporu v nezaměstnanosti je tedy logické, že po dostudování má sám nárok na podporu. (Mimochodem ten kdo při studiu pracuje a studium tzv."úspěšně nedokončí", sice přispívá do důchodového systému, ale nemá z něj nic, nezapočítávají se mu léta do nároku na důchod). Jinak srovnávejte srovnatelné, to že někdo při studiu pracuje neznamená, že studium fláká. Je to jen vaše realitu naprosto neodrážející doměnka. Pravda je ve skutečnosti přesně obrácená. Vynechávám tu drobnost, že mnozí studenti si vybírají "práci" při studiu v oboru. Získávají tak mimo jiné i nadhled a schopnost rozeznat, na co se při studiu vykašlat. Jen tak mimochodem, nemáte pocit, že podobné omezení by existovalo i v privátním systému podpory v nezaměstnanosti? A jinak zrušení podpory v nezaměstnanosti (ne všech sociálních podpor, tedy např. životního minima) pro dostudované studenty by mělo být dobrou motivací při výběru vysoké školy - "vybírej tak, ať najdeš práci".
    Kozina+
    • Opět těsně vedle
      22.4.2004 11:17

      Trošku reality: VŠ jsou placeny za studenta, proto do prvních ročníků je nabíráno tolik lidí, že již předem se ví, že se všichni do učeben nevejdou ... Ubytování pro ně samozřejmě také není. Proto je čím dál více studentů odkázáno na dojíždění a tudíž značnou část času tímto ztratí. Lze sehnat ubytování na privátě, ale za nekřesťanské ceny (zejména ve větších městech). Se zdražením dopravy mají rodiče co dělat, aby své děti na školách uživili. Nároky "poctivé VŠ" jsou ale natolik vysoké, že pracovat při studiu je nesmyl. Příklad medicíny mě velice pobavil - doporučuji Vám zjistit si "úmrtnost" studentů na tomto oboru. A konec Vašeho příspěvku je skutečně perlou - Vy víte, u kterého oboru najdou absoluventi za 5 let práci ? Já tedy ne. I perspektivní obory dnes, mohou mít za 5 let již obsazená místa rekvalifikanty z jiných oborů nebo jako např. u soudců se vláda ze dne na den rozhodne, že bude stop stav a soudní čekatelé mohou čekat a čekat ... Že studenti chodí na pivo je naprosto v pořádku a každý normální student na to rád vzpomíná. Vláda by měla naopak mladým lidem podat pomocnou ruku např. daňovými úlevami pro podniky, které zaměstnají absoluventy. Navíc na VŠ se vyučují většinou teoretické základy oborů. Takže tlak by měl spíš směřovat na VŠ a jejich přiblížení k praxi napojením na podniky těchto oborů a umožněním brigád v nich.
      PaulC
      • Tak tedy trochu "zivotni reality"
        22.4.2004 19:22

        S clanke sice souhlasim, ale celoplosne aplikace bych se trochu obaval. Tak tedy trosku reality: 1) Neni vysoka jako vysoka - pokud mi nekdo povi, ze na VSE nebo jine ekonomicke ci pedagogicke fakulte mu studium zabere 100% jeho casu, tak s takovym noumou neztracim cas uz ani minutu. Pokud mi naopak abslvent Lekarske fakulty (a mluvim ze zkusenosti vlastni sestry) povi, ze k tomu vsemu stihl jeste pracovat vetsinou pomocne v nemocnici nebo pro farmaceuticke firmy, tak mu slozim hlubokou poklonu! A za 2) Pokud dokoncite studium na VS, cela doba studia se vam zapocitava jako odpracovana leta kdy socialni pojisteni za vas odvadi stat.
        David
    • re: Získáváte plaketku za pokrok v demagogii
      20.4.2004 15:36

      Nevim, co jste studoval ci studujete, ale z me zkusenosti se potvrzuji slova p. Marka, studenti pracujici pri skole nechodi na prednasky a studium zalostne flakaji, jen opravdu malokteri (zanedbatelna mensina) studuji neco z oboru, co se da nazvat praxi, jenze zrovna tito si to jsou schponi tak, ze pri tom skolu nezanedbavaji. Omlouvam se, ale vareni kafe sefovi mi nepripada jako smysluplna praxe cloveka, ktery se honosi akademickym titulem (i kdyz v zivotopise asistentka reditele zni pekne...)
      ceo
      • ...
        21.4.2004 14:26

        ... jistě studenti "pracanti" se flákají po brigádách, kdežto poctivá "nemaka" po hospodách. Těch poctivých chlastačů je řádově více. Mimochodem přednáška v posluchárně pro 200 lidů je slušným anachronismem. Znáte vysokou školu, kde by měli přednášky nahrané na DVD a kolekci nabízeli studentům za úhradu nákladů na pořízení kopie? Já bych si představoval studium tak, že se podívám na přednášku na DVD, napíšu si své dotazy a poznámky, něco zkusím dohledat a pak zajdu na nějakou konzultaci, kde, nejlépe v kolektivu podobně aktivních, s přednášejícím řeším jen to co není jasné. Ale co by pak bylo s posluchárnami? A nemuseli by chudáci profesoři začít místo žbleptání že se studenti flákají, pracovat? Fuj, odporná představa.
        Kozina+
      • Mám dva zdroje informací...
        20.4.2004 17:36

        Matfyz Fjfi a LF UK. V případě Matfyzu se brigádničení týká informačních technologií a matfyzáci, kteří často studují jiný obor, v IT končí. U LF, kde je brigádničení spíš výjimkou, studentky pracují jako sestry. Díky jazykovým schopnostem, které "opravdové sestřičky" postrádají, u soukromých firem zaměřených na zahraniční klientelu. Opravdu neznám nikoho, kdo by flákal studium, aby chodil dávat zboží do regálu za 50/hodinu. Zato studentů, kteří flákají studium, aby měli čas na chlastačky bude dost.
        Kozina+
  • Získáváte plaketku za pokrok v demagogii
    20.4.2004 14:32

    Ve vašem "buď poctivě studujete, nebo to flákáte a pracujete" jste přehlédl, že ten, kdo při studiu pracuje, odvádí daně a zaměstnavatel za něj odvádí tzv. odvody. Ergo takový člověk přispívá jiným na podporu v nezaměstnanosti je tedy logické, že po dostudování má sám nárok na podporu. (Mimochodem ten kdo při studiu pracuje a studium tzv."úspěšně nedokončí", sice přispívá do důchodového systému, ale nemá z něj nic, nezapočítávají se mu léta do nároku na důchod). Jinak srovnávejte srovnatelné, to že někdo při studiu pracuje neznamená, že studium fláká. Je to jen vaše realitu naprosto neodrážející doměnka. Pravda je ve skutečnosti přesně obrácená. Vynechávám tu drobnost, že mnozí studenti si vybírají "práci" při studiu v oboru. Získávají tak mimo jiné i nadhled a schopnost rozeznat, na co se při studiu vykašlat. Jen tak mimochodem, nemáte pocit, že podobné omezení by existovalo i v privátním systému podpory v nezaměstnanosti? A jinak zrušení podpory v nezaměstnanosti (ne všech sociálních podpor, tedy např. životního minima) pro dostudované studenty by mělo být dobrou motivací při výběru vysoké školy - "vybírej tak, ať najdeš práci".
    Kozina+
Aktuální komentáře
13.12.2017
8:33PKN Orlen chce získat nejméně 90 % v Unipetrolu. Nabízí 380 korun za akcii
6:31Fed, sazby a očekávání trhů. Situace se opakuje, říká Fidelity
12.12.2017
22:02Technologickému sektoru se dnes nedařilo
18:18Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc
17:08Praha zpět v zeleném, pomohl ČEZ a KB
17:07Odpoledne patří dolaru a zlepšení tržního sentimentu  
15:50Česká zbrojovka a.s.: Oprava notářského zápisu o průběhu schůze vlastníků dluhopisů konané 21. 11. 2017
15:48ZEW: Pokles důvěry v německou ekonomiku překonal odhady
15:43ČEZ, a.s. - Zápis z valné hromady ČEZ OZ UIF 16.8.2017
15:30Tesla dostala největší objednávku na svůj Semi, Pepsi jich koupí 100
15:26Výbuch rakouského plynového terminálu odřízl Itálii, Slovinsko a Chorvatsko. Ceny komodity prudce rostou
14:32Polovodiče, mikročipy a Micron: stojí ještě za to? (pohled analytika)  
14:13Maloja Investment SICAV a.s.: Výroční zpráva za období 1. 11. 2016 - 31. 8. 2017
13:34Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
13:09Tenoučká prasklina zalomcovala trhy s ropou
12:26Americká studie: Brexit oslabí Velkou Británii i vliv USA v Evropě
11:56Nové byty v Praze meziročně zdražily o 15 procent, tvrdí analýza Deloitte
11:32Přichází přelomový rok pro fúze a akvizice
11:11Evropské indexy mírně rostou, Gemalto +33 %
10:19Koruna kvůli pomalejší inflaci už tolik neláká, dražší ropa má omezený vliv na komoditní měny  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data