Definice trhu, na kterém firma operuje, je při její analýze klíčová. V minulých týdnech jsme přinesli sérii článků o mobilních operátorech v ČR, tu nyní doplníme alternativním pohledem - podíváme se ne na trh mobilních telekomunikací, ale na domácí trh telekomunikací jako celek, tj. včetně provozu pevných linek a s nimi souvisejících služeb. Pohled je zjednodušen o absenci alternativních operátorů, pro které chybí téměř jakákoliv relevantní datová řada, dominance Českého Telecomu ve většině segmentů služeb pevných linek je ale taková, že toto zjednodušení je přijatelné.
Přirozeně začneme s tržbami v takto definovaném odvětví, celkový obrázek poskytují následující dva grafy:
Zdroj: Patria Finance, Operátoři
Díky mobilním operátorům celkové tržby v takto definovaném odvětví rostou, zároveň ovšem tito ukrajují z tržeb segmentu pevných linek, jak ukazuje druhý graf. Toto je samozřejmě obecným trendem, ve kterém není ČR výjimkou, spíše naopak. Míra migrace k mobilní telefonii je přitom vedle její atraktivnosti z hlediska samotného užívání (mobilita, seznam a lehké vytáčení čísla volaného, přídavné prvky v mobilních telefonech, SMS, MMS atd.) dána i regulačním prostředím, včetně propojovacích tarifů z fixní na mobilní linku (důkazem toho je i kulminující diskuse vyvolaná alternativními operátory na toto téma u nás).
Také poznamenejme, že obecně je do značné míry otevřenou otázkou, zda migrace k mobilním operátorům (ve smyslu provolaných minut) bude dále sílit i po téměř plném nasycení trhu ve smyslu jeho penetrace, nebo se po jeho nasycení oslabí. Alespoň částečnou odpověď na tuto otázku nám domácí trh poskytne již během několika následujících čtvrtletí.
Pohyby v rámci segmentu mobilních operátorů jsme analyzovali ve zmiňované sérii článků - pro shrnutí konstatujme, že Oskar si v posledních měsících přičítá jednoznačně největší podíl na nových uživatelích, naopak podíl Eurotelu se co se tohoto týče výrazně propadá, zejména od počátku roku 2003. Podíl T-Mobile CR na nových zákaznících mírně klesá. Podíl Eurotelu na celkových nominálních tržbách (v odvětví mobilních telekomunikací) odpovídá jeho podílu na celkovém počtu zákazníků (oba asi 46%), Oskar si v nominálním vyjádření vede lépe – podíl na tržbách 16% vs. 12% na počtu zákazníků. U T-Mobile CR je tedy tento poměr opačný – lepší podíl na trhu v počtu zákazníků, než v tržbách.
V následujících článcích se, podobně jako u mobilních operátorů, podíváme na provozní efektivnost společností v tomto odvětví, měřenou velikostí zisku EBITDA - jeho absolutní velikostí, podílem na tržbách (marží) a podílem na celkovém zisku v odvětví.
Jiří Soustružník
Předchozí díly ze série o mobilním trhu v ČR:
Mobilní trh v České Republice (V): Místo, kde chtějí společnosti být
Mobilní trh v České Republice (IV): Kdo je tedy vítěz?
Mobilní trh v České Republice (III): Proč má jeden víc?
Mobilní trh v České Republice (II): Kdo má víc?
Mobilní trh v České Republice (I): Rozděl a …