Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Reforma ODS: Růst HDP až o 7,5 pct a vyrovnané finance v roce 2010

Reforma ODS: Růst HDP až o 7,5 pct a vyrovnané finance v roce 2010

22.7.2003 15:58
Autor: 

PRAHA 22. července (ČTK) - Česká ekonomika by při realizaci reformy veřejných financí podle návrhu ODS mohla v příštích letech růst ročně o více než pět procent, přičemž nejvyšší růst by dosáhl 7,5 procenta. Postupně by rovněž klesaly schodky veřejných financí a v roce 2010 by se stát deficitů zcela zbavil, vyplývá z dnes zveřejněné reformy veřejných financí. Základním bodem reformy je rovná 15procentní daň.

V roce 2006 by se deficit veřejných financí přiblížil tříprocentní hranici nutné pro přijetí eura. Tyto předpoklady počítají se spuštěním reformy v příštím roce. Vládní návrh reformy pro letošní rok předpokládá schodek ve výši čtyř procent HDP.

Těžiště reformy ODS spatřuje v radikální podpoře hospodářského růstu. Počítá s jednoduchým daňovým systémem, racionální rozpočtovou soustavou státu a příznivým prostředí pro podnikání.

Růst HDP by při zahájení reforem v příštím roce dosáhl 4,5 procenta a do roku 2006 by akceleroval až na 7,5 procenta. Poté by se stabilizoval mezi pěti až 6,5 procenta. Deficity veřejných financí by postupně klesaly ze 172 miliard příští rok až na vyrovnaný rozpočet v roce 2010. Při růstu ekonomiky ODS počítá mj. s výraznějším oživením eurozóny vrcholícím v letech 2005 až 2006. K růstu HDP přispějí i změny v daňové soustavě.

Základem reformy je ODS již dříve představená rovná daň ve výši 15 procent. Tato rovná daň by byla stejná jak pro daň z příjmů právnických i fyzických osob, tak pro DPH. Obě sazby DPH by se přitom sjednotily. ODS počítá rovněž se zavedením jednotného nezdanitelného minima a odstraněním odečitatelných položek.

Snížení příjmů rozpočtu kvůli nižší dani by podle ODS mělo být kompenzováno omezením daňových úniků či trvalejším přílivem zahraničních investic a růstem ekonomiky.

ODS stále nezavrhla ani princip tzv. rovné sociální dávky pro všechny občany. Nutná je rovněž důchodová reforma, kde zvažuje mj. úpravu věku odchodu do důchodu či zavedení dvousložkového systému. Státem garantovaná část by jako doposud byla zajištěna průběžným financováním důchodů všemi občany. Druhá složka by pak byla založena na individuálním důchodovém připojištění, případně investování a spoření.

Opoziční strana dále v reformě počítá s racionalizací rozpočtové soustavy. Výdaje rozpočtů by se podle ODS měly přizpůsobovat vývoji příjmů, aby byl dodržen schválený rámec. Zároveň by měl být pevně zafixován podíl veřejných výdajů na HDP.

Všechny veřejné rozpočty kromě státního rozpočtu by měly být navrhovány jako vyrovnané. "Tíhu navýšení státního dluhu by tak nesl pouze rozpočet státní," uvádí ODS. Deficit veřejných financí by se přitom měl postupně snižovat.

Dalším bodem je dokončení deregulace cen, nutné je především sblížení tržních a regulovaných cen nájemného. "Mobilita pracovní síly je jednou z hlavních zbraní proti nezaměstnanosti a rozvoj trhu s byty je podmíněn odstraněním regulace v této oblasti," uvádí materiál.

Kromě toho ODS navrhuje např. snížení počtu poslanců či senátorů, redukci počtu ministerstev a jejich zaměstnanců a racionalizaci legislativy.


Vývoj ekonomiky a veřejných rozpočtů podle reformy ODS:
 ----------------------------------------------------------------
                   2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010
 ----------------------------------------------------------------
 růst HDP (%)      2,3   4,5   7,0   7,5   6,5   6,0   5,5   5,0
 inflace (%)       0,7   4,5   4,0   3,5   3,0   2,5   2,0   2,0
 schodek VF (mld.) 146   172   133    99    58    30    17     0
 schodek VF/HDP %  6,2   6,7   4,7   3,1   1,7   0,8   0,4   0,0
 ---------------------------------------------------------------
    pozn.: takový vývoj předpokládá zahájení reforem v roce 2004
           VF = veřejné finance

Váš názor
  • Dereforma
    30.7.2003 11:35

    Ještě mám v paměti obrovské znehodnocení úspor začátkem devadesátých let, když odeesáčtí mistři byli u moci. Nebylo úniku. Když byly peníze v bance, sežrala je inflace, když se zainvestovalo, sežrali je podvodníci. Nyní zase melou mj. o důchodové reformě, ale jedním dechem chtějí co nejdříve Euro. Co se stane, když přijmeme Euro příliš brzo? Centrální banka nebude moci vyrovnávat přetlak a místo zhodnocování koruny k Euru a zachování hodnoty úspor bude obrovská inflace - jak to bylo v Irsku. Takže peníze půjdou zase do hajzlu. Jediné, co mě uklidňuje je to, že lidi už tuto stranu znají, takže se ke korytu už těžko dostane.
    Oběť diletantů
    • Reforma
      1.8.2003 12:25

      Být vámi, nebyl bych si tak jistý, že se ODS ke korytu nedostane. Všichni už se předvedli, jejich výsledky známe a jiná reálná politická síla tu není. Na komunisty to naštěstí nevypadá, ČSSD jde ke dnu(po právu), takže : kdo jiný ?
      JirkaZ
  • Proč demagogie
    24.7.2003 13:01

    Nerozumím tomu, proč všichni kritizují uvedený návrh. Rozhodně snížení daní a zjednodušení daň. soustavy je cíl, který musí chtít každá rozumná vláda. Proč Slovensko, Rusko, Maďarsko a další státy velmi radikálně snižují daně a očekávají stejný efekt, jako ODS. Pokud někdo předpokládá, že současné vládní návrhy přinesou efekt snižování zadluženosti nebo snad podporu růstu ekonomiky, tak je bláhový. Jedině radikální řez může pomoci. Nevěřím však tomu, že je toho ODS schopna, protože pokud se dostane k moci bude muset respektovat moc byrokratů a státního aparátu, kterému současný stav vyhovuje.
  • Úžasné...
    23.7.2003 10:40

    Velice krásně psáno ale nikdy nebude dáno! ODS by moc ráda k moci a možná se jí to i povede. Každý soudně uvažující člověk, žijící v Čechách posledních 10 let ví, že ODS nemůže nikdy prosadit ani pětinu z toho co nám podsouvá! Nejsme v říši pohádek nýbrž v Čechách... V každém případě je velice roztomilé pozorovat boj o moc Daniel H.
    Daniel H.
    • Reakce
      28.7.2003 12:36

      Jsem velice rád, že se to týká pouze vás, lidí, co žijete v Čechách. My na Moravě a ve Slezsku tyto problémy asi nemáme. Nicméně strana jako je ODS nemá u nás (na Moravě a Slezsku) tak velkou podporu jako u vás v Cajzlově.
      Jan Pokorný
      • V Cajzlově, hm
        29.7.2003 8:57

        Vy jste dobrej, takže vy moravaku, když jedete na výlet do Polska, tak nemáte na autě nálepku CZ, jako České zemně, ale zřejmně MS, jako Morava-Slezko. Při hokeji taky asi budeme řvát Česko, Morava a Slezko do toho. Václav Klaus není Českým prezidentem, ale Českomoravskoslezkým a když přijede zahraniční návštěva, tak je zřejmně na rozpacích, má navštívit Prahu, jako hlavní město České Republiky, nebo Brno, jako hlavní město Moravi a Opavu, jako hlm. Slezka. Doufám, že se ozve někdo od Budějic, že mu nejčko křivdím.
        Tonda
        • Reakce
          30.7.2003 8:05

          Danielku, pleteš si dva pojmy (nebo dokonce tři), a to Čechy, Česko a Česká republika. Pokud vím, prvně jsi napsal Čechy a myslel jsi tím celou Českou republiky. Uvádění tohoto názvu je pro vás Cazly typické, neboť jste sebestřední, nacionalističtí, imperialističtí příživníci, žijící především na úkor Moravy a Slezska (a to odjakživa). Nechcete o tyto své výhody související s přiživováním přijít), proto tak jednáte. Podruhé jsi to častečně opravil. Nicméně značka CZ není odvozena od názvu České země ale od anglického názvu Czech. Nakonec ti cajzlovskej kámo doporučuji, aby sis nastudoval pořádně dějiny a zeměpis českých zemí.
          Jan
          • Cajzlovskej kámo
            31.7.2003 10:42

            Za prvé, nejsem Daniel pitomče, respektive moravackej kemoši a za druhý ty dějepisče, v angličtině Czech, je Česko, to teprve Czech Lands, jsou České zemně, tudíž v češtině CZ, jako má Německo D - v němčině Deutschland. Chápu, že to svádí k tomu myslet si, že je to od Czech, ale pouze to C, ono totiž označení zemně vychází vždy z jejího názvu v jejím jazyce. A jestli cajzlové žijou na úkor Moravy, tak to tedy nevím, kdysi jsem neco podobného slyšel od Slováků, že žijeme na jejich úkor a asi to byla pravda, po odtržení se jim životní úroveň prudce zvedla. Potom tu ještě bylo, že Češi táhnou, Slováci tlačej a Moravaci se vezou, tak nevim. Nicméně nechápu, že ti může přejít přes hubu, něco o nacionalismu a pak řekneš, že se žije na úkor Moravy. Je bezvadný, že na tom malym hnojišti co máme se můžem ještě po rozdělovat na Slezany, Moravaky, Čechy, Chody, Krušnohorce, Brňáky, Ostraváky, Pažáky-Žižkováky, Bubenečáky. Kdyby se takhle dělili němci, na oněch 16 státu a vzájemně si nadávali Bavoráci třeba s Hesencema, tak by mněli ještě dneska hovno.
            Tonda
  • Cha..... cha......cha, hra s čísli ala Václav
    23.7.2003 9:53

    Tak to je tedy opravdu férovost, asi jako když kdysi říkal Václav Klaus, že v roce 2000 bude průměrný plat 20 000, Václav Klaus v roce 2000 premierem nebyl, a kdo v případě předčasných voleb zaručí, že ODS bude u moci i v roce 2010. Další věcí je, že před volbami se může říkat co chce, ale po volbách už je vše docela jinak, nejen že se směji 7,5% růstu HDP, při 3,5% inflaci v roce 2006, při výchozím stavu, ale také tomu, že ODS chce voličům namluvit, že by podobné reformy mohla prosadit, když ČSSD, podotýkam sociální demokracie, má teď problémy s odbory, při nynější pro někoho nedostatečné reformě, tak tedy vidím zcela jasně, jak ODS tato vize zcela hladce projde. Pravda je spíš taková, že nejde ani tolik o to, jaký bude HDP a inflace v roce 2006, hlavní je aby se ODS dostala k moci.
    Kokos
  • Výborně !
    23.7.2003 7:44

    Tak tomu říkám férovost a odvaha ohlásit body nové reformy, která bude mít např. obrovské dopady na ceny potravin a služeb ještě před volbami. Je fajn, že se k tomu může každý vyjádřit, i když níže uvedené výhrady jsou dost mimo mísu. Myslím že jen kvůli tomu by měla ODS vyhrát ve srovnání s tou bandou socdemáckých a lidoveckých lhářu, podvodníků, ekonomických analfabetů a tunelářů státních financí.
    Michal
    • Reakce
      28.7.2003 12:41

      Soudruhu, jsem rád, že je na světě tolik hňupů jako jsi ty. Moje cesta k moci (diktatuře) bude o to lehčí. Díky!!!
      Nová diktátor
    • Výborně, hurá do rakve!
      23.7.2003 8:31

      Jaká férovost? Jaké ohlášení bodů reformy? Já v modrém údělu vidím jen snůšku opatření naprosto vytržených z kontextu (bavit se o pouze snížení daní a ne o zvyšování deficitu respektive drastickém snižování výdajů je zamlčování druhé strany- o tom ale v modrém údělu ale není ani slovo!) a několik nerealistických a ničím nepodložených prognóz. Vrchol je prognóza ekonomického růstu- to je úplný a ničím nepodložený politický blábol- i kdybychom přijali hypotézu platnosti Lafferovy křivky, která nicméně nikde a nikdy neplatila (tedy hypotézu, že snížení daňové sazby povede ke zvýšení celkového daňového výběru prostřednictvím růstu daňového základu- tedy zjednodušeně zvýšení ekonomického růstu), fiskální restrikce by minimálně v prvních letech reformy vedla k poklesu hospodářského růstu. I když mám k socdem refomě veřejných financí spoustu výhrad, pořád je to to nejlepší co tu kdy bylo, a na co se ODS nikdy nezmohla (viz trapné balíčky z roku 1997). ODS dokáže pouze škodit, a to výrazně (viz. Klausovo veto DPH), předkládáný "Modrý úděl" je pouze dalším krokem v tomto jejím díle. Doufám že ODS nevyhraje!
      Michal H.
      • Podpora
        1.8.2003 13:15

        Tak taky raději se přiživit na daních? Vy asi ty peníze nevyděláváte, vy žijete jen z rozdělovaných přes státní rozpočet. Pak ovšem nemůžete podpořit tuto reformu, to byste byl blázen!
        jerry
      • Laffer curve
        29.7.2003 13:48

        Lafferova krivka plati platit bude, predstavte ze by byly 100% dane, pracoval by ste? Asi ne a od toho muzete odvodit specificky tvar Lafferovy krivky ( jestli ovsem vite co to je ). Bohuzel vy ste jen priklad toho ze vetsina lidi asi bud nezna a nebo ji nechape.
        Tomas
        • Lafferova křivka
          31.7.2003 11:07

          Souhlasím s Vámi, i s logikou Lafferovy křivky, jenže všechno má své ale, podlé Vás, bude při stoupající dani podnikatelů ubývat, v tom případě, když tuto logiku obrátím, tak při klesajíci dani, jí nikdo nebude platit. Respektive Lafferova křivka je pravdivá jen tehdy, pokud existuje dostatečně silný finanční dohled na výber daní a zamezuje se tak maximálně daňovým unikům. Jinak řečeno, bez dohledu se dá podnikat i při 150% dani a se špatným dohledem, se dá vyhnout i dani 10%.
          Kokos
      • Lafferova křivka
        23.7.2003 13:18

        Lafferova křivka platila i v ČR. Příkladem bylo sniľování DPFO během 90. let, které bylo doprovázeno růstem daňových příjmů (podle vąech měřítek). Zásadní sníľení daní způsobilo i radikální navýąení daňových příjmů v Rusku. Lafferova křivka funguje perfektně.
  • Demagogie
    22.7.2003 16:22

    Stupeň této demagogie je tak vysoký a obsah je natolik ekonomicky nesmyslný že se obávám že bude pro velkou většinu občanů stravitelným a dokoce že mu budou všřit i někteří ekonomičtí odborníci. Více k tomuto návruhu nelze asi sdělit a přitom tom mínit vážně. Vyvracet tyto ekonomické nesmysly totiž není možné opírají se o naprostou neralitu. Dejme jeden příklad za ostatní. Co bude dělat ODS s okamžitým nárůstem nezaměstnanosti v Praze když prvním kdokem je redukce státních zaměstnanců kteří jsou zde koncentrováni.
    • Praktické potvrzení Lafferovy křivky?
      23.7.2003 16:03

      Podle mě to není to pravda- Lafferova křivka je konstruována na základě hypotetické celkové daňové sazby pro danou ekonomiku, vytrhávat jednu sazbu z mnoha nic nedokazuje. Co se týče toho Ruska, zde bylo snížení daňových sazeb spojeno s dost radikální reformou výběru daní- do té doby se nevybíralo nic ne z toho důvodu, že by vysoké sazby svazovaly ekonomickou aktivitu (což je logika Lafferovy křivky), ale prože vůbec nefungovala správa daní. Zvýšení daňových příjmů pak souviselo s touto reformou a na samotné sazbě daně záviselo pouze okrajově. Takže- Lafferova křivka nefunguje.
      Michal H.
    • Souhlas
      22.7.2003 17:09

      Slibovat rust HDP na urovni 7.5, zadne dluhy, priblizeni k EURu ... to je opravdu demagogie. Ono se to totiz vsechno neridi tim, jak se nastavi napr. danove podminky a socialni davky. Souhlasim s vami, ze tyto sliby jsou natolik libive, ze na ne skoci mnoho lidi. Nejak se me tu napada paralela s nedavnou zpravou, ze za problemy v EU muze EURo. Podobne zjednodusovani je nedustojne politickych spicek.
      Jaromir
    • Nárůst nezaměstnanosti v Praze?
      22.7.2003 16:58

      Pokud by ODS zredukovala právo otitulovaných nezaměstnaných nepřijmout průměrně placené místo, pak mluvit v Praze o nezaměstnanosti by bylo zbytečné. Nepřipadá vám poněkud absurdní, že člověk se základním vzděláním, který bral 20 tisíc musí přijmout práci za 5 tisíc, kdežto člověk s VŠ, který bral 7 tisíc (a podle toho přispíval do státního rozpočtu) se může klidně flákat doma, protože nemusí vzít práci určenou pro středoškoláka? Než začnete básnit o nezaměstnanosti, rozhlédněte se prosím okolo. Každý, kdo má čistý trestní rejstřík najde okamžitě práci na pokladnách hypermarketů, nebo jako doplňovač zboží. Obojí za 55 - 60/hodinu.
      Admin
      • Doplnění
        28.7.2003 12:48

        Pražákům (Cajzlům) bych přál minimálně 50% nezaměsnanost.
        Řadový občan ČR
        • Aha
          29.7.2003 8:00

          Řadový občan = brňák = malý člověk
          Nemám rád echt brňáky
          • Cajzli
            30.7.2003 8:12

            U nás v Ostravě se říká jednoduše a výstižně : Cajzli jsou hajzli!
            Viktor Malý
          • Reakce
            30.7.2003 8:09

            Já ale pocházím z Olomouce.
            Řadový občan
      • Jinak souhlasím v tom...
        22.7.2003 17:03

        ... že napsat do tabulky čísla pro růst umí každý, zrealizovat jej už tak jednoduché není. A pánové z ODS by si také měli uvědomit, že ačkoli dojde k růstu HDP, k růstu příjmů státního rozpočtu dojít nemusí. Mám na mysli tu odvrácenou tvář široce rozdávaných investičních pobídek. Mimochodem, víte, že vláda dávala investiční pobídky často také na zvýšení nezaměstnanosti? Nevěříte? Srovnejte následující dvě zprávy. A rozhodně se nejedná o žádné naprosté výjimky. 15.3.02 ČTK: ZPD Hodonín spolu s Juta a Rubena získají investiční pobídky v celkové výši 1.6 mld a vytvoří celkem 188 míst. Investiční pobídky zahrnují pětileté daňové prázdniny na přírůstek daně z příjmu a zbavení povinnosti uhradit dovozní clo na stroje a zařízení. Firma ZPD Hodonín navíc získá 200 tisíc korun za každé nově vytvořené pracovní místo... Rozšíření výroby velkoplošných laťovek v Hodoníně přijde společnost ZPD Hodonín na 242,6 miliónu korun. Firma tak do roku 2003 vytvoří 59 nových pracovních míst. 7.3.2002 Rovnost Hodonín - Hromadné propouštění chystá výrobce plochých materiálů ze dřeva a z plastických hmot ZPD Hodonín. Ještě v prvním pololetí tohoto roku by tu mělo přijít o práci 212 ze současných devíti set zaměstnanců. Definitivní rozhodnutí o tomto kroku padlo na víkendové mimořádné valné hromadě společnosti. "Pracovní místa u nás zanikají v souvislosti s plánovaným zastavením výroby dřevotřískových desek a následným odprodejem technologie s příslušenstvím potenciálnímu zájemci,"
        Admin
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data