Letiště Praha si klade za cíl předstihnout Vídeň v roli regionálního centra pro pasažéry mířící do oblati střední a východní Evropy. Uvedl to v rozhovoru vrchní ředitel divize letecký obchod, provoz a řízení majetku Jiří Pos. “Naší dlouhodobou strategií je nebýt jen destinací, ale regionálním centrem pro pasažéry mířící do oblasti střední a východní Evropy,” uvedl. “Nekonkurujeme Frankfurtu či Mnichovu, ale Vídeň je z tohoto pohledu zřejmý cíl,” dodal.
Letiště Praha plánuje investice v rozsahu 20 miliard korun v následujících 10 letech do nové ranveje (horizont roku 2014) a splnění nových pravidel pro terminály v souvislosti s iniciativou “Single European Sky”. Kapacita pražského letiště by se měla zvýšit do roku 2015 na 16 milionů pasažérů a do roku 2020 na 20 milionů pasažérů, což znamená průměrné roční navýšení přepravené kapacity o 5 procent. V roce 2009 letiště následkem krize a poklesu cestování registrovalo propad přepravy cestujících na 11,6 milionu lidí z 12,6 mil. pasažérů v roce 2008. Vídni počet pasažérů v roce 2009 klesl o 8,3 procenta proti 19,7 milionům v roce 2008.
Jedním z klíčů k posílení významu Prahy je podle Pose posílení dálkových letů z destinací, jako je Čína, Vietnam a Spojené státy. Nová trasa do Dubaje s operátorem z Emirátů by měla přinést 100 tisíc pasažérů ročně.
Ruzyně je jediným letištěm v regionu CEE, které obsluhuje hlavní členy Sky Teamu včetně třetích největších amerických aerolinek Delta, korejské Korean Airlines, ruský či francouzské . Konkurenční Star Alliance zahrnující Lufthansu a Air Canada využívá Vídeň, Frankfurt či Varšavu.
Jiří Pos vykonává v Letišti Praha funkci vrchního ředitele divize Letecký obchod, provoz a řízení majetku. Přišel 1. července 2006 z Českých aerolinií, kde působil dvacet let a od roku 2002 byl viceprezidentem pro pozemní provoz.
(Zdroj: Bloomberg)