Agentura ZenithOptimedia zmírnila svůj odhad letošního růstu celosvětových výdajů do reklamy z původních 4,1 procenta na 3,6 procenta. Pro příští rok ZenithOptimedia předpovídá nárůst reklamních investic o 5,3 procenta, přičemž nejrychleji rostoucím médiem bude i nadále internet, který by měl v letech 2010 až 2013 vykázat roční růst reklamy v průměru o 14,6 procenta.
"Tato skutečnost (snížení odhadovaného růstu světových výdajů na reklamu) je především způsobena neklidem na finančních trzích v ekonomicky rozvinutých zemích a obavami z možného nástupu druhé finanční krize," sdělila dnes ČTK společnost ZenithOptimedia, podle které někteří inzerenti se kvůli tomu rozhodli v druhé polovině letošního roku omezit původně plánované výdaje do reklamy.
V roce 2012 lze podle ZenithOptimedia očekávat značný nárůst investic do reklamy, a to díky letní olympiádě v Londýně, mistrovství Evropy ve fotbale nebo prezidentským volbám v USA. Aktuální odhady hovoří o nárůstu o 5,3 procenta, zatímco červencová prognóza činila 5,9 procenta.
Podle studie ZenithOptimedia porostou nejrychleji výdaje do reklamy na latinskoamerických trzích (o 7,1 procent ročně) a v Asii a Tichomoří (kromě Japonska), kde by se měl průměrný meziroční růst v letech 2010 až 2013 pohybovat kolem 10,1 procenta.
"Podobnou situaci lze očekávat rovněž v zemích střední a východní Evropy. V západní Evropě by měl průměrný meziroční nárůst za roky 2010 a 2013 činit 2,8 procenta a v Severní Americe 3,3 procenta," stojí ve zprávě ZenithOptimedia.
Naopak značný pokles investic do reklamy za letošní rok předpovídá ZenithOptimedia v blízkovýchodních a severoafrických zemích, kde by letos meziroční snížení mělo kvůli politickým nepokojům činit 14,2 procenta. Příští rok by pak i tento region měl vykázat mírné oživení reklamních investic.
Tuzemský reklamní trh letos zatím vykazuje pokles. Tržby z reklamy u všech typů médií kromě internetu se letos v Česku od ledna do června v ceníkových cenách podle údajů společnosti Kantar Media meziročně snížily o 5,2 procenta na 25,476 miliardy korun. Pokles postihl zejména reklamu v denících a časopisech, naopak televizní reklama mírně vzrostla.
Také tuzemské investice do zobrazované internetové reklamy v první polovině letošního roku v ceníkových cenách meziročně klesly o 3,82 procenta z 1,982 miliardy korun ve stejném období loňského roku na 1,906 miliardy korun. Vyplývá to z údajů projektu AdMonitoring, který pro Sdružení pro internetovou reklamu na základě ceníkových cen provedla agentura Mediaresearch.