Konec služeb pro běžné spotřebitele a návrat těžiště podnikání zpět ke korporátní klientele. Takové ponaučení si vzal společnost kanadský výrobce chytrých telefonů BlackBerry, firma (RIM), ze ztráty 125 milionů dolarů, kterou firma utrpěla ve svém fiskálním čtvrtém čtvrtletí - za 3 měsíce do 3. března, ačkoliv o rok dříve to ještě byl zisk 934 milionů dolarů.
Při přepočtu na akcii zaostal zisk 80 centů za očekáváním analytiků v průzkumu agentury Bloomberg o jeden cent, na úrovni tržeb byl výsledek 4,19 mld. USD proti loňskému roku horší o 25 procent a o 8 procent horší než čekal trh. Titul v poobchodní fázi na Wall Street ztratil 1,7 procenta na 13,5 USD. Za loňský rok akcie odepsaly již 75 procent hodnoty, za letošek potom přes 5 procent.
"Domníváme se, že BlackBerry nemůže uspět, když se budeme snažit, aby byl miláčkem všech," řekl šéf Thorsten Heins. se dostal do problémů, protože Američané opouštějí telefony BlackBerry a kupují si raději dotykové iPhony od amerického konkurenta nebo modely, které využívají operační systém Android od společnosti .
Společnost dlouho dominovala trhu s chytrými telefony pro firmy. Telefon BlackBerry byl oblíben zvláště kvůli své bezpečnosti a spolehlivosti. Oblíbil si ho i současný americký prezident Barack Obama, který ho odmítl přestat používat po svém nástupu do úřadu. Později se firma rozhodla vstoupit i na trh pro běžné spotřebitele, zde však narazila při konfrontaci s konkurenčními modely a zaostává i v aplikacích. BlackBerry navíc začal ztrácet půdu pod nohama i u firemní klientely, protože zaměstnanci začali požadovat konkurenční modely.
„Chystáme významné investice do společnosti, průmyslového designu a do high-end přístrojů,“ uvedl šéf společnosti v konferenčním hovoru s analytiky po výsledcích. Spolu s odchodem z více spotřebně zaměřeného trhu firma zvažuje uvolnit svůj operační systém BlackBerry 10 ostatním výrobcům mobilních telefonů zaměřeným na tento segment.
„Je to krok správným směrem, i když u těchhle lidí zůstávají opatření vždy napůl cesty,“ zhodnotil plán na novou firemní strategii Ed Snyder, analytik Charter Equity Research. „Pořád potřebují udělat velké změny a potřebují to udělat rychle,“ dodal s tím, že by firma potřebovala krizového manažera, který by nebyl zatížen minulými (špatnými) rozhodnutími a nebál by se provést kompletní obrat ve firemní politice.
Ke spekulacím o možném prodeji firmy generální ředitel uvedl, že to není „hlavní směr“, kterým by se nyní chtěl ubírat. Revize firemní strategie podle něho totiž neposkytla argumenty pro takovýto krok.
Prodej telefonů BlackBerry se ve čtvrtletí snížil o 21 procent na 11,1 milionu kusů. Konkurenční prodal v posledních třech měsících loňského roku 37 milionů iPhonů, tedy více než za poslední tři čtvrtletí.
vyhořel také na trhu tabletů. Na trh přišel s přístrojem PlayBook, ten však nebyl přijat příznivě, protože byl bez e-mailu a oblíbené textové služby BlackBerry Messenger. Původní cena tabletů byla 500 dolarů, v prosinci se však již prodávaly za 200 dolarů.
Za celý fiskální rok zisk firmy klesl na 1,2 miliardy USD z 3,4 miliardy USD předloni. Příjmy se snížily o 7,5 procenta na 18,4 miliardy USD.
(Zdroj: , ČTK, Bloomberg)