Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čína dusí sama sebe

Čína dusí sama sebe

8.3.2013 7:58
Autor: Redakce, Patria Online

Většina ekonomů sledujících Čínu se domnívá, že letos tato země dosáhne růstového cíle stanoveného na 7,5 %. Nomura však poukazuje na to, že na ekonomický růst má stále větší vliv míra znečištění životního prostředí. Znečištění nepředstavuje problém pouze pro Peking, i když většina pozornosti se upírá právě jeho směrem. Na vládu tak sílí tlak, aby zavedla opatření proti největším znečišťovatelům. Je tedy možné, že ta by ve snaze o zlepšení přistoupila i na nižší růst ekonomiky. Nomura se dokonce domnívá, že kvůli demografickým změnám a problémům v oblasti znečištění pravděpodobně klesl i potenciální růst čínské ekonomiky, a to na 7 %.

Následující mapa ukazuje míru znečištění suspendovanými částicemi frakce PM 2,5. V oblastech vyznačených nejtmavším odstínem dosahuje znečištění v průměru 40µg/m3. V poslední době však znečištění dosahuje ještě násobně vyšších hodnot. Světová zdravotnická organizace přitom za bezpečnou hodnotu považuje 25µg/m3 jako průměr za 24 hodin a 10µg/m3 jako roční průměr. 
 
Čína

Deutsche Bank přišla v souvislosti s popsaným problémem s modelem, který říká, že Čína může snížit znečištění ve městech na 35µg/ m3 do roku 2030 s tím, že by to nemělo výraznější dopad na růst. Klíčové by v takovém případě bylo snížit spotřebu uhlí mezi lety 2017 – 2030 o 22 % a do roka ji nechat růst namísto očekávaných 4 % ročně jen o 2 % ročně. To znamená, že vrcholu ve spotřebě by mělo být dosaženo již v roce 2017, ne až v roce 2025, jak se obecně očekává. V následujících 18 letech by pak muselo díky moderním technologiím dojít ke snížení emisí spojených se spalováním uhlí o 70 %. Emise u automobilů by musely být sníženy o 80 % a využívání obnovitelných zdrojů by muselo růst rychleji. Počet automobilů v roce 2030 by namísto 400 milionů musel dosáhnout pouze 250 milionů a délka železničních tratí by musela do roku 2020 vzrůst o 60 % (délka tratí metra by musela vzrůst čtyřikrát). Současná politika podle Deutsche Bank nepovede k významnějšímu snížení znečištění.

Banka poukazuje na skutečnost, že energetická intenzita čínské ekonomiky dnes dosahuje dvojnásobku intenzity v zemích OECD. Uvedený model a jeho závěry počítají s tím, že v následujících 18 letech energetická intenzita v Číně klesne o 53 % a dostane se tak na úroveň, která leží mírně nad současným průměrem zemí OECD. Jinak řečeno: Pokud energetická intenzita čínské ekonomiky klesne zhruba na polovinu, ekonomika by mohla dále růst tempem blízkým současnému trendu a zároveň by se podařilo snížit znečištění na úrovně, které nejsou tak toxické.

(Zdroj: FTAlphaville)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y