Francouzský parlament schválil zákon, který internetovým obchodům s knihami zabrání nabízet dodávky zboží zdarma. Podle amerických médií je legislativa jasně zaměřená proti maloobchodnímu gigantu Amazon a má podpořit těžce zkoušené francouzské knihkupce.
Ministryně kultury Aurelie Filippettiová, která je pod zákonem podepsána, se do Amazonu opřela prohlášením, že nabídka doručování knih zdarma obchází francouzskou regulaci cen knih. Americký internetový gigant prý uplatňuje „dumpingovou strategii“ ve snaze zlikvidovat konkurenci.
„Jakmile získají dominantní pozici a vyhladí síť našich knihkupectví, vsadím se, že zvednou poplatky za doručování,“ prohlásila Filippetiová ve vystoupení před Národním shromážděním.
Návrh zákona, který musí před vstupem v platnost ještě projít Senátem, představuje další z řady zásahů francouzského státu proti velkým americkým internetovým společnostem. Ty podle Paříže zneužívají své tržní síly k vystrnadění konkurence.
Socialistická vláda prezidenta Francoise Hollandea v Bruselu lobbuje za přísnější unijní regulaci digitálních platforem a aplikací. Snaží se také prosadit širokou mezinárodní dohodu o zdanění společností jako Google, Facebook a Amazon, které v zemích, kde poskytují služby a zboží, často platí jen minimální nebo vůbec žádné daně.
Obrana výsep francouzské kultury proti vnějším hrozbám, mezi nimiž ty ze Spojených států zaujímají přední místo, je v zemi galského kohouta velké téma se silnou rezonancí napříč politickým spektrem. Návrh zákona, který doplní legislativu z roku 1981 o maximálních povolených slevách z centrálně stanovených cen knih, v parlamentu podpořily všechny hlavní frakce.
Amazon se proti legislativě ohradil s tím, že všechna opatření, která zdražují knihy, snižují kupní sílu francouzských spotřebitelů a diskriminují ty, jež nakupují na internetu. „Největší dopad bude mít na rozsah katalogu nabízeného zboží a také na malé nakladatele, pro něž internet představuje velkou část jejich podnikání,“ uvedla společnost.
Francouzská knihkupectví se potýkají s rostoucí konkurencí virtuálních obchodů, které podle parlamentního zpravodaje v roce 2011 zaujímaly 13 % trhu. Amazon má na internetových prodejích asi 70% podíl. Vláda spolu s nakladateli v červnu spustila iniciativu v rozsahu 9 mil. euro na podporu nezávislých knihkupců. Kamenné obchody jsou na tom podle poslanců špatně kvůli vysokým nájmům, osobním nákladům a výdajům na udržování zásob. Apple, Facebook, Google a Amazon prý ve Francii ročně utrží po 2 až 3 mld. euro, avšak v průměru na daních každý odvede jen 4 mil. euro.
Prezident Hollande letos donutil Google dát krachujícím francouzským novinám 60 mil. euro pod pohrůžkou, že zavede legislativu, která by vyhledávač přiměla sdílet příjmy z odkazů na články na francouzských zpravodajských portálech. Návrh na uvalení zvláštní daně na zařízení připojená k internetu, jejíž výtěžek by šel na kinematografii a televizní produkci, byl prozatím odložen.
(Zdroje: CNBC, WSJ)