Ratingová agentura Moody´s dnes snížila hodnocení úvěrových závazků Českých drah z předchozí úrovně Baa2 na Baa3 se stabilním výhledem. Zároveň Moody´s snížila základní úvěrové hodnocení (BCA) na ba3 z ba2. BCA v podstatě měří finanční sílu podniku bez vlivu možných benefitů spojených se státní pomocí.
Moody´s své rozhodnutí odůvodnila slabší provozní výkoností Českých drah v roce 2013, jejich pokračující závislostí na krátkodobých úvěrových nástrojích a zpomalením plánované likvidace některých aktiv. Mezi ně patří především dříve avizovaný prodej stanic Správě železničních dopravních cest. Ratingová agentura také nepočítá s výrazným zlepšením úvěrové pozice a v ukazateli BCA nadále očekává zařazení spíše v kategorii ba3.
Pozitivně Moody´s naopak vnímá postupné snižování nákladů, a to především v dceřiné společnosti ČD Cargo. Ukazatele měření dosáhly v roce 2013 kladných hodnot s tím, jak reportovaný EBITDA dosáhl 1,7 mld. Kč, navzdory mírnému snížení tržeb z nákladní přepravy.
S ohledem na to, že jsou České dráhy ve stoprocentním vlastnictví státu, Moody´s k hodnocení použila metodologii vztahující se na s vládou spřízněné společnosti, která se liší od klasického ratingu udělovaného soukromým podnikům.
Stabilní výhled pak odráží očekávání ratingové agentury, že České dráhy bez obtíží udrží hodnocení Baa3 a že skupina dosáhne stabilní provozní výkonnosti v průběhu roku 2014. Nepočítá také s výraznou změnou finančního profilu.
Případné zlepšení ratingu by dle Moody´s mohlo přijít ve chvíli, kdy by České dráhy zlepšily svou provozní výkonnost a úvěrové ukazatele. Variantou by například mohlo být snížení ukazatele dluh/EBITDA. Důležitým aspektem by bylo také případné zlepšení likvidní pozice, tedy především snížení své závislosti na krátkodobém financování. K lepšímu hodnocení by Českým drahám mohlo dopomoci také zvýšení ratingu České republiky.
Zdroj: Business Development