Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zničí „tržní materialisté“ značku Ferrari?

Zničí „tržní materialisté“ značku Ferrari?

23.09.2014 16:47
Autor: Redakce, Patria.cz

Luca Cordero di Montezemolo se ve společnosti Ferrari chopil kormidla v roce 1991. Frima si tou dobou nevedla moc dobře, prodeje byly slabé, finanční stav budil obavy. Montezemolo už byl velmi dobře znám, působil jako asistent Enza Ferrariho a ředitel Formule 1. V roce 1990 měl také na starosti fotbalový šampionát v Itálii. Ferrari šlo tehdy pod hladinu velmi rychle, dnes je globální megaznačkou. Montezemolo je tak dáván za příklad správného vůdce, který dosáhl toho, že červená auta generují rekordní tržby a zisky.

Montezemolo dosáhl obrovského úspěchu, přesto si bude v říjnu balit kufry. Problém spočívá v tom, že Sergio Marchionne, který stojí v čele Fiat Chrysler Automobiles, chce zvýšit prodeje vozů Ferrari, a to možná až na 10 000 vozů ročně (nyní prodej dosahuje asi 7 000 vozů ročně). Montezemolo prosazoval přesně opačný kurz. Chtěl zvýšit výjimečnost vozů Ferrari a hlavně chránit značku i za cenu nižších zisků. Jeho krátkodobý plán předpokládal, že prodeje klesnou. Marchionne říká, že pro všechny platí stejná pravidla a pokud nastane rozpor v názorech, musí přijít změna. Ale ne vždy jde šéfy firmy tak jednoduše nahradit. Tržní materialisté to nikdy nepochopí.

Klíčovou součástí mytologie spojené s Ferrari byla nezávislost této firmy a její ignorování běžných podnikatelských zásad, které šly stranou ve jménu dominance ve sportovní oblasti. Od samého počátku dávala firma na závody více peněz, než by se účetním líbilo. I Montezemolo dokonce kdysi čelil obvinění z toho, že značku ničí. Kritizován byl třeba za model California T, který byl mnohými považován za krok stranou a deklasování toho, co to znamená Ferrari. Nyní jde ale o vůz, kterého se mezi lety 2008–2014 prodalo 10 000 kusů a 70 % jeho kupců jsou novými zákazníky firmy.

Fiat Chrysler Automobiles plánuje v říjnu IPO na New York Stock Exchange. Nemilosrdní kapitalisté pravděpodobně nevidí nic špatného na tom, že Montezemolo nakonec svůj plán neprosadil a sám odchází. Odchází člověk, který byl článkem nepřerušeného řetězu, na jehož počátku stál Enzo Ferrari. Evropské a zejména italské firmy jsou často kultem mužské vůdčí osobnosti. Montezemolo do něj perfektně zapadal. Kdo bude tvořit nová Ferrari nyní?

Zdroj: WSJ


Čtěte více:

Maďarské sazby beze změny, MNB volí mezi měnou a inflací
23.09.2014 14:05
Maďarská centrální banka (MNB) dnes na svém zasedání podle očekávání r...
Erste dnes pod palbou prodejců odepisuje  4 %. Kde hledat příčiny?
23.09.2014 13:21
Rakouská bankovní skupina Erste dnes prochází prudkým oslabováním. Akt...
IPO Watch - Travelport Worldwide - šedá eminence rezervačních systémů
23.09.2014 13:51
Tento týden na burzu v USA vstupuje hned 14 společností z různých obla...
Nový zákon má vytlačit hazard z center měst, nebude ani u škol či hřišť
23.09.2014 14:48
Jedna herna na každých tisíc obyvatel a kasina jen ve městech nad 40 t...

Váš názor
  • Před 40ti léty
    24.09.2014 12:38

    Před 40ti léty měl FIAT v Německu přezdívku: FIAT = Fehler in allen Teilen. Za tu dobu, již se zdařil nějaký pokrok ?
    Detective
  •  
    23.09.2014 19:05

    Bude to stejná banda blbů, kteří málem zničili Apple.
    Naith
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00DE - Index očekávání ZEW