Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zničí „tržní materialisté“ značku Ferrari?

Zničí „tržní materialisté“ značku Ferrari?

23.9.2014 16:47
Autor: Redakce, Patria Online

Luca Cordero di Montezemolo se ve společnosti Ferrari chopil kormidla v roce 1991. Frima si tou dobou nevedla moc dobře, prodeje byly slabé, finanční stav budil obavy. Montezemolo už byl velmi dobře znám, působil jako asistent Enza Ferrariho a ředitel Formule 1. V roce 1990 měl také na starosti fotbalový šampionát v Itálii. Ferrari šlo tehdy pod hladinu velmi rychle, dnes je globální megaznačkou. Montezemolo je tak dáván za příklad správného vůdce, který dosáhl toho, že červená auta generují rekordní tržby a zisky.

Montezemolo dosáhl obrovského úspěchu, přesto si bude v říjnu balit kufry. Problém spočívá v tom, že Sergio Marchionne, který stojí v čele Fiat Chrysler Automobiles, chce zvýšit prodeje vozů Ferrari, a to možná až na 10 000 vozů ročně (nyní prodej dosahuje asi 7 000 vozů ročně). Montezemolo prosazoval přesně opačný kurz. Chtěl zvýšit výjimečnost vozů Ferrari a hlavně chránit značku i za cenu nižších zisků. Jeho krátkodobý plán předpokládal, že prodeje klesnou. Marchionne říká, že pro všechny platí stejná pravidla a pokud nastane rozpor v názorech, musí přijít změna. Ale ne vždy jde šéfy firmy tak jednoduše nahradit. Tržní materialisté to nikdy nepochopí.

Klíčovou součástí mytologie spojené s Ferrari byla nezávislost této firmy a její ignorování běžných podnikatelských zásad, které šly stranou ve jménu dominance ve sportovní oblasti. Od samého počátku dávala firma na závody více peněz, než by se účetním líbilo. I Montezemolo dokonce kdysi čelil obvinění z toho, že značku ničí. Kritizován byl třeba za model California T, který byl mnohými považován za krok stranou a deklasování toho, co to znamená Ferrari. Nyní jde ale o vůz, kterého se mezi lety 2008–2014 prodalo 10 000 kusů a 70 % jeho kupců jsou novými zákazníky firmy.

Fiat Chrysler Automobiles plánuje v říjnu IPO na New York Stock Exchange. Nemilosrdní kapitalisté pravděpodobně nevidí nic špatného na tom, že Montezemolo nakonec svůj plán neprosadil a sám odchází. Odchází člověk, který byl článkem nepřerušeného řetězu, na jehož počátku stál Enzo Ferrari. Evropské a zejména italské firmy jsou často kultem mužské vůdčí osobnosti. Montezemolo do něj perfektně zapadal. Kdo bude tvořit nová Ferrari nyní?

Zdroj: WSJ


Čtěte více:

Maďarské sazby beze změny, MNB volí mezi měnou a inflací
23.9.2014 14:05
Maďarská centrální banka (MNB) dnes na svém zasedání podle očekávání r...
Erste dnes pod palbou prodejců odepisuje  4 %. Kde hledat příčiny?
23.9.2014 13:21
Rakouská bankovní skupina Erste dnes prochází prudkým oslabováním. Akt...
IPO Watch - Travelport Worldwide - šedá eminence rezervačních systémů
23.9.2014 13:51
Tento týden na burzu v USA vstupuje hned 14 společností z různých obla...
Nový zákon má vytlačit hazard z center měst, nebude ani u škol či hřišť
23.9.2014 14:48
Jedna herna na každých tisíc obyvatel a kasina jen ve městech nad 40 t...

Váš názor
  • Před 40ti léty
    24.9.2014 12:38

    Před 40ti léty měl FIAT v Německu přezdívku: FIAT = Fehler in allen Teilen. Za tu dobu, již se zdařil nějaký pokrok ?
    Detective
  •  
    23.9.2014 19:05

    Bude to stejná banda blbů, kteří málem zničili Apple.
    Naith
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data