Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář - Přichází už konečně doba elektromobilů?

Víkendář - Přichází už konečně doba elektromobilů?

7.12.2014 8:00
Autor: Redakce, Patria Online

O eletromobilech se už asi sto let říká, že jsou budoucností automobilové dopravy. Stále však tvoří jen úzký segment trhu. Fanoušci je milují pro jejich mimořádné vlastnosti – některé elektromobily se například pyšní větším zrychlením než tradiční vozy. K tomu se přidává čistota provozu. Skeptici se ale táží, proč by měli platit cenovou prémii či prostřednictvím svých daní dotovat výrobu aut s omezeným využitím.

Graf ukazuje, jak se v USA vyvíjí prodeje hybridů (modře), hybridů, které je možné dobíjet ze sítě (červeně) a elektromobilů (zeleně). Čísla ukazují podíl, který mají tyto kategorie jako celek na celkových prodejích automobilů. V roce 2013 dosáhl 3,8 % a zdaleka nejvýznamnější roli hrály hybridní vozy. Očekává se, že letos podíl na trhu poklesne na 3,6 % a celkový prodaný počet vozů ve zmíněných kategoriích se dostane pod 500 000. I nadále by měly hrát nejvýznamnější roli hybridy.

v1

Zdroj: WSJ

Tabulka porovnává skutečné náklady spojené s pořízením a provozem různých typů automobilů. První je benzínová Honda Civic, druhá benzínová Toyota Camry, třetí hybrid Toyota Prius, čtvrtý „zásuvkový“ hybrid Chevrolet Volt a poslední elektromobil Nissan Leaf. U každého vozu je uvedena pořizovací cena, v řádcích za sebou jdou jednotlivé kategorie nákladů od odpisů přes daně, financování, palivo, pojištění, údržbu a opravy až po daňové zvýhodnění. Počítá se s najetím 15 000 mil, koupě je financována úvěrem. Nejnižší jsou celkové náklady u posledního vozu – dosahují necelých 30 tisíc dolarů (ovšem se započítáním daňových úlev). Nejvyšší náklady naopak souvisejí s pořízením a provozem vozu Toyota Camry. Dosahují více než 40 000 dolarů.

v2

John DeCicco z University of Michigan zůstává ohledně prudkého růstu využití elektromobilů skeptikem. Nesouhlasí s tím, aby tyto technologie byly podporovány veřejnými zdroji. Využitelné podle něho sice jsou, ale pouze ve specifických oblastech, jako jsou například hustě obydlené aglomerace. Z hlediska životního prostředí je podle něho mnohem lepší zaměřit se na znečišťovatele: „Je třeba zavést standardy a ty pak zpřísňovat.“ Vědec také tvrdí, že v této oblasti nelze hovořit o výhodách, kterých se dostává společnostem schopným vybudovat si pevnou výrobní základnu a know how v rané fázi tržního vývoje. Takový model podle něho funguje v informačních technologiích, ale ne v oblasti energií.

Profesor také zmiňuje výzkum National Academy of Sciences, který tvrdí, že ani v roce 2050 nebudou k dispozici takové technologie, které by mohly zajistit ekonomické využívání baterií napříč všemi dopravními prostředky. „Auta jako Leaf a Fit mají své místo ve městech. Z ekonomického pohledu ale tato platforma nejde rozšířit jinam. K tomu prostě v dohledné době nedojde,“ říká DeCicco.

Zdroj: WSJ





Čtěte více:

Noční můry investorů v roce 2015
4.12.2014 17:45
Pomalu končící rok 2014 byl pro (americké) akciové indexy velmi štědrý...
Fata morgána s názvem Wall Street? Růstový profil vs skrytá rizika…
5.12.2014 10:58
Ačkoliv se v posledních letech na Wall Street odehrává prudká růstová ...
Co se vlastně děje ve zpomalujícím Německu?
5.12.2014 12:45
Poslední data z německé ekonomiky neposkytují příliš silný základ opti...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  •  
    7.12.2014 12:53

    Porovnavat predajnost len za USA je poriadne zavadzajuce. Mame tu europu, aziu, japonsko. A USA je deformovany trh kedze tam stoji benzin menej ako mineralka. Ja to beriem inak...v roku 2011 predaval elektromobily (nie par kusov) len Nissan Leaf, globalne cca 22000ks. Rok 2014 bdue mat Nissan predaj cez 50000 ks. Dnes tu uz mame Teslu S (cca 35000ks), BMW i3- globalne cez 10000ks, renault zoe, UP elektro, golf elektro, smart elektro, kia soul elektro. Celkovy narast predaja elektromobilov oproti roku 2011 je kolko ? 300 %? O com vlastne toči autor članku ? Samozrejme že elektromobil je % zastupenim na trhu trpaslik.. ale ročne sa vyrobi takmer 100 milionov aut takže ropu nevytlači ešte 20-30 rokov. Rast predaja je však vysoky, su pripravene dalsie modely a kazdorocny rast predaja v desiatkach percent je isty.
    trud
    • ano
      8.12.2014 11:06

      Jistě, tak to je. Tabulka pro Evropu neplatí, vzhledem k cenám benzinu. Chtělo by to porovnat čtyři sloupečky, benzin, nafta, hybrid, elektrika. Ale srovnatelné modely, nelze asi srovnávat iOn a octavii, ale iOn a Citigo. I ta fabia je větší než iOn. Full electricy dělá i Peugeot, iOn. Je to takové chrastítko, ale do města opravdu ideální volba. Počáteční náklady jsou ale šílené, 720 000 Kč za takové auto je fakt pálka. Problémem je nedostatek nabíjecích míst, pokud člověk nemá vlastní garáž, kde by to přes noc nabil. Což v naprosté většině městský člověk nemá. V tom souhlasím s článkem – elektromobily jsou ve městě jasná volba. Ne každý má na Teslu, aby dojel z Brna do Phy a zpět. I ten iOn je pro naprostou většinu lidí nedostupný. Respektive je nedostupný pro ty, pro které by se právě nejvíce hodil.
      radim
Aktuální komentáře
23.5.2017
9:03VIG: Vyšší finanční výsledek je pozitivním překvapením (komentář k výsledkům za 1Q17)  
8:52Přidá dnes Praha další ztrátový den? Akciové futures naznačují, že ano  
8:47VIG zvýšila čtvrtletní zisk o 22,4 %, potvrzuje výhled
6:41Bude z odmítaných evropských akcií nakonec bezpečné útočiště před americkou krizí?
22.5.2017
22:01Trumpův výlet na blízký východ potěšil Wall Street
18:58Co by nyní poslalo akcie do kolen
18:02Brexit přinese bitvu o zúčtování transakcí v eurech. ECB versus Německo, Francie i Itálie
17:17Euro znovu posilovalo. Podle Merkelové je příliš slabé
17:03Pražskou burzu táhly dolů finanční tituly. VIG před výsledky -0,5 %
15:57VIG: Hrubé předepsané pojistné a finanční výsledek v centru pozornosti (Odhad analytika Patrie na 1. čtvrtletí 2017)  
14:31Hra o velké americké banky. Dojde znovu k oddělení investičních divizí od bankovních?
14:29Rusové a Čína chystají nové letadlo. Konkurent Boeingu a Airbusu?
12:49Neobvyklý klid na akciových trzích: dobrá zpráva, nebo varování?
11:29Týdenní výhled: Revize amerického HDP a schůzka OPEC. Jak moc omezí těžbu?  
11:02Evropa mírně roste, Aegon +7 %
10:36Koruna se usazuje zpět u 26,50. Týden se rozjíždí pomalu  
10:28Střední Evropa se brání nové investiční horečce
10:24Pražská burza otevírá bez jasného směru, ČEZ +0,7 %
9:55Guvernér ČNB Rusnok: Vítám debatu o přijetí eura ještě před volbami
9:30Technická analýza: Den bez makrodat může dolar využít k umazání ztrát

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Prodeje nových domů