Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář - Přichází už konečně doba elektromobilů?

Víkendář - Přichází už konečně doba elektromobilů?

07.12.2014 8:00
Autor: Redakce, Patria.cz

O eletromobilech se už asi sto let říká, že jsou budoucností automobilové dopravy. Stále však tvoří jen úzký segment trhu. Fanoušci je milují pro jejich mimořádné vlastnosti – některé elektromobily se například pyšní větším zrychlením než tradiční vozy. K tomu se přidává čistota provozu. Skeptici se ale táží, proč by měli platit cenovou prémii či prostřednictvím svých daní dotovat výrobu aut s omezeným využitím.

Graf ukazuje, jak se v USA vyvíjí prodeje hybridů (modře), hybridů, které je možné dobíjet ze sítě (červeně) a elektromobilů (zeleně). Čísla ukazují podíl, který mají tyto kategorie jako celek na celkových prodejích automobilů. V roce 2013 dosáhl 3,8 % a zdaleka nejvýznamnější roli hrály hybridní vozy. Očekává se, že letos podíl na trhu poklesne na 3,6 % a celkový prodaný počet vozů ve zmíněných kategoriích se dostane pod 500 000. I nadále by měly hrát nejvýznamnější roli hybridy.

v1

Zdroj: WSJ

Tabulka porovnává skutečné náklady spojené s pořízením a provozem různých typů automobilů. První je benzínová Honda Civic, druhá benzínová Toyota Camry, třetí hybrid Toyota Prius, čtvrtý „zásuvkový“ hybrid Chevrolet Volt a poslední elektromobil Nissan Leaf. U každého vozu je uvedena pořizovací cena, v řádcích za sebou jdou jednotlivé kategorie nákladů od odpisů přes daně, financování, palivo, pojištění, údržbu a opravy až po daňové zvýhodnění. Počítá se s najetím 15 000 mil, koupě je financována úvěrem. Nejnižší jsou celkové náklady u posledního vozu – dosahují necelých 30 tisíc dolarů (ovšem se započítáním daňových úlev). Nejvyšší náklady naopak souvisejí s pořízením a provozem vozu Toyota Camry. Dosahují více než 40 000 dolarů.

v2

John DeCicco z University of Michigan zůstává ohledně prudkého růstu využití elektromobilů skeptikem. Nesouhlasí s tím, aby tyto technologie byly podporovány veřejnými zdroji. Využitelné podle něho sice jsou, ale pouze ve specifických oblastech, jako jsou například hustě obydlené aglomerace. Z hlediska životního prostředí je podle něho mnohem lepší zaměřit se na znečišťovatele: „Je třeba zavést standardy a ty pak zpřísňovat.“ Vědec také tvrdí, že v této oblasti nelze hovořit o výhodách, kterých se dostává společnostem schopným vybudovat si pevnou výrobní základnu a know how v rané fázi tržního vývoje. Takový model podle něho funguje v informačních technologiích, ale ne v oblasti energií.

Profesor také zmiňuje výzkum National Academy of Sciences, který tvrdí, že ani v roce 2050 nebudou k dispozici takové technologie, které by mohly zajistit ekonomické využívání baterií napříč všemi dopravními prostředky. „Auta jako Leaf a Fit mají své místo ve městech. Z ekonomického pohledu ale tato platforma nejde rozšířit jinam. K tomu prostě v dohledné době nedojde,“ říká DeCicco.

Zdroj: WSJ





Čtěte více:

Noční můry investorů v roce 2015
04.12.2014 17:45
Pomalu končící rok 2014 byl pro (americké) akciové indexy velmi štědrý...
Fata morgána s názvem Wall Street? Růstový profil vs skrytá rizika…
05.12.2014 10:58
Ačkoliv se v posledních letech na Wall Street odehrává prudká růstová ...
Co se vlastně děje ve zpomalujícím Německu?
05.12.2014 12:45
Poslední data z německé ekonomiky neposkytují příliš silný základ opti...

Váš názor
  •  
    07.12.2014 12:53

    Porovnavat predajnost len za USA je poriadne zavadzajuce. Mame tu europu, aziu, japonsko. A USA je deformovany trh kedze tam stoji benzin menej ako mineralka. Ja to beriem inak...v roku 2011 predaval elektromobily (nie par kusov) len Nissan Leaf, globalne cca 22000ks. Rok 2014 bdue mat Nissan predaj cez 50000 ks. Dnes tu uz mame Teslu S (cca 35000ks), BMW i3- globalne cez 10000ks, renault zoe, UP elektro, golf elektro, smart elektro, kia soul elektro. Celkovy narast predaja elektromobilov oproti roku 2011 je kolko ? 300 %? O com vlastne toči autor članku ? Samozrejme že elektromobil je % zastupenim na trhu trpaslik.. ale ročne sa vyrobi takmer 100 milionov aut takže ropu nevytlači ešte 20-30 rokov. Rast predaja je však vysoky, su pripravene dalsie modely a kazdorocny rast predaja v desiatkach percent je isty.
    trud
    • ano
      08.12.2014 11:06

      Jistě, tak to je. Tabulka pro Evropu neplatí, vzhledem k cenám benzinu. Chtělo by to porovnat čtyři sloupečky, benzin, nafta, hybrid, elektrika. Ale srovnatelné modely, nelze asi srovnávat iOn a octavii, ale iOn a Citigo. I ta fabia je větší než iOn. Full electricy dělá i Peugeot, iOn. Je to takové chrastítko, ale do města opravdu ideální volba. Počáteční náklady jsou ale šílené, 720 000 Kč za takové auto je fakt pálka. Problémem je nedostatek nabíjecích míst, pokud člověk nemá vlastní garáž, kde by to přes noc nabil. Což v naprosté většině městský člověk nemá. V tom souhlasím s článkem – elektromobily jsou ve městě jasná volba. Ne každý má na Teslu, aby dojel z Brna do Phy a zpět. I ten iOn je pro naprostou většinu lidí nedostupný. Respektive je nedostupný pro ty, pro které by se právě nejvíce hodil.
      radim
Aktuální komentáře
03.07.2020
17:46Ukázkové „V“ oživení globální ekonomiky
17:10Spolkový sněm schválil ústup od uhelné energetiky v Německu do roku 2038
16:45Závěr týdne bez Ameriky. Převládl výběr zisků  
16:25Kofola pozastavuje dividendovou politiku, dokud nevyhodnotí dopady pandemie
14:56Fidelity: Evropský maloobchod se zotavuje, ale luxusní zboží potřebuje ty, kteří hodně utrácí
14:10Zuckerberg: Zadavatelé reklamy se brzy na facebook vrátí
13:29Fitch v pololetí zhoršila rekordní počet státních ratingů a ještě prý nekončí
13:26Jiří Rusnok a Vít Bárta (ČNB): Koronakrize a výzvy pro měnovou politiku
12:54Perly týdne: Leninova Tesla, evropské „čínské“ oživení a u nás „běžná praxe“ berňáku
10:56Koronavirus bankovky neničí, lidé jich hromadí více
10:54Bloomberg: Boeing se chystá ukončit výrobu letadel Jumbo Jet
10:43Akcie beze směru i po slušných datech  
9:10Rozbřesk: Díky vládním opatřením se nezaměstnanost drží v Evropě stále nízko
9:00Komerční banka, a. s. - Oznámení o výsledku rozhodování distanční (per rollam) Valné hromady společnosti
8:41Komerčka nevyplatí dividendu, v USA se dnes neobchoduje  
8:33Deutsche Bank zvažuje pomoc bankovní divizi krachující Wirecard
7:47Zaplacenou 4% daň z nabytí bytové jednotky v rodinném domě lze žádat zpět
5:44Bank of America: Tři důvody, proč být nyní u akcií optimistický
02.07.2020
22:03Wall Street poskočila na výborných číslech z trhu práce
17:41Neohrozitelná firma

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data