Největší čínská online obchodní platforma Alibaba Group Holding čelí žalobě ze strany luxusního holdingu Kering. Podle něj se Alibaba podílela na prodeji padělků známých luxusních značek, jako je Gucci nebo Yves Saint Laurent, které skupina Kering zastřešuje. Alibaba veškerá nařčení v žalobě podané v pátek v New Yorku rezolutně odmítá s tím, že se nezakládají na pravdě a hodlá proti nim bojovat. Tato žaloba přitom přichází měsíc poté, co sama Alibaba oznámila, že se bude zabývat problémem prodeje neautentického zboží na svých stránkách.
Jedno obvinění za druhým
Jedná se o již druhé obvinění ze strany skupiny Kering v posledních dvou měsících. Loňskou stížnost nakonec Kering stáhl potom, co se s Alibabou dohodli na společném boji proti padělanému značkovému zboží. V dnešním prohlášení Alibaba uvádí, že pokračuje ve spolupráci s mnoha značkami tak, aby jim pomohla ochránit jejich duševní vlastnictví. Skupina Kering si podle tiskové mluvčí Alibaby však zvolila cestu zbytečných soudních sporů namísto konstruktivní spolupráce.
Kering přesně v poslední žalobě Alibabu obviňuje z toho, že vědomě podporovala, napomáhala a těžila z prodeje padělků. Právníci Keringu se domnívají, že Alibaba prostřednictvím svého vlastního ekosystému, který zprostředkovává prodej obrovského množství padělaného zboží, tak zároveň poskytuje výrobcům, prodejcům a zákazníkům na trhu padělků tržiště včetně online marketingu, plateb kreditními kartami i dopravy. Kabelky se značkou Gucci se na prodejní platformě Alibaba prodávaly za neuvěřitelné 2 dolary za kus. Stejná „pravá“ kabelka však stojí podle Keringu 795 dolarů. Podle obvinění dokonce po zadání slova replika do vyhledavače na Alibaba.com údajně algoritmus přidá automaticky termín „hodinky“ a nasměruje zákazníka na obchodníky s padělky. Jak uvedla společnost Alibaba již v srpnu, odstranění produktu ze stránek zabere až 5 pracovních dní.
Čínská "traidce" padělků
Padělané luxusní zboží není žádnou novinkou a v Číně existuje dokonce několik trhů s padělky. Orgány úřední moci v roce 2013 zabavili více než 9000 tun padělaného a nekvalitního zboží v hodnotě až 28 miliard amerických dolarů, v této souvislosti bylo zatčeno 59000 lidí. Americká vláda si již od roku 2006 vede seznam takzvaně „notoricky známých“ trhů, který upozorňuje na internetový i fyzický obchod podporující padělky a pirátství. Alibaba byla z tohoto seznamu vyjmuta v roce 2012.
Čínský gigant od června do září minulého roku pracoval se čtyřiceti značkami včetně oblíbených cílů padělatelů jako jsou a na tom, aby ze své největší maloobchodní platformy – tržiště Taobao Marketplace odstranil falešné tenisky, hodinky a tašky. V této souvislosti bylo podle Alibaby pokutováno 40000 prodejců.
Kritika ze všech stran
Alibabu pro nedostatečný pokrok v oblasti boje proti prodeji padělků na platformě Taobao kritizovala i Americká asociace pro oblečení a obuv AAFA. Podle této asociace je právě Taobao známá jako největší platforma padělaného zboží na světě. Alibaba se nevyhnula ani kritice čínské státní správy a to nejen za padělky, ale i tolerování úplatků a falšování žebříčků prodejů.
Akcie Alibaby spadly letos o 15 % potom, co čínský orgán pro ochranu spotřebitelů upozornil právě na padělky na jejích stránkách a investoři podali v USA žalobu, která společnost obviňuje ze zavádějících prohlášení v rámci primární emise akcií v loňském roce. Soudní spory kolem Alibaby jsou tak znepokojivou záležitostí a je otázkou do jaké míry ovlivní finance čínského prodejního giganta. Akcie Alibaby zavíraly v pátek v New Yorku na úrovni 88,46 USD. Od svého vrcholu vloni v listopadu ztratily 75 miliard dolarů tržní hodnoty a to nejen kvůli obavám ze slabšího růstu prodejů ale i tvrzením, že společnost nebrání prodejům padělaného zboží.
Zdroj: FT, BBG, BI