Francie a Británie dnes vyzvaly, aby se skandál kolem emisí automobilů německé skupiny vyšetřil na úrovni celé Evropské unie. Evropská komise (EK) uvedla, že je kvůli případu v kontaktu s firmou i s americkými úřady, podle ní je ale předčasné říci, zda je takové vyšetřování nutné i v Evropě. Vlastní vyšetřování vozů dnes oznámilo Švýcarsko, Itálie a Jižní Korea, záležitostí se začalo zabývat i české ministerstvo dopravy.
"Musí se to udělat na evropské úrovni," řekl francouzský ministr financí Michel Sapin v rozhovoru na rozhlasové stanici Europe 1. "Jsme evropský trh a máme evropská pravidla," dodal. Britské ministerstvo dopravy vyzvalo EK, aby začala vyšetřovat problém měření emisí u vozů jako naléhavý případ. Německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala k plné transparentnosti při objasňování celého případu a dodala, že spolkové ministerstvo dopravy je s Volkswagenem v kontaktu.
EK ale zatím jednoznačné stanovisko nemá. "Bereme tu záležitost velmi vážně," řekla mluvčí komise Lucia Caudetová. "Vyšetřuje se ve , v USA a v Německu. Proto je předčasné se vyjadřovat k tomu, zda jsou nějaká konkrétní opatření nutná i v Evropě," sdělila. Vyzvala ale národní státy, aby přísně dohlédly na dodržování emisních předpisů u svých výrobců.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek obvinila, že ve vozech s naftovými motory použil software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hladiny vypouštěných oxidů dusíku. za to může dostat pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč). Firma, která se v prvním pololetí stala největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý dieselové vozy vybavovala tímto zařízením asi sedm let.
České ministerstvo dopravy v současnosti řeší, jak se k celé záležitosti postaví. "Ve středu během dopoledne budeme o této věci jednat," řekl ČTK Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. Mluvčí automobilky Škoda Jozef Baláž uvedl, že firma koncernovými motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí, vybavovala starší vozy, v současnosti už je ale v Evropě nepoužívá.
teď kvůli skandálu musí v USA svolat do servisů zhruba půl milionu aut, americké ministerstvo spravedlnosti podle médií dalo pokyn k zahájení trestního řízení v tomto případu. se k provinění přiznal a dnes uvedl, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut.
Skandál se mezitím šíří po světě. Jižní Korea dnes oznámila, že překontroluje emise tří modelů značek a s naftovými motory, které se prodávají na tamním trhu. Švýcarský spolkový silniční úřad oznámil, že prošetřuje, zda stejný typ vozů s naftovými motory, který automobilka prodávala v USA, se neprodával i ve Švýcarsku. Italské ministerstvo dopravy oznámilo, že zahájí vlastní vyšetřování.
To, že výrobci automobilů s údaji o emisích manipulují, se ví již déle a EK již kvůli tomu několik let pracuje na zlepšení testovacích postupů u nových vozů. Některé členské státy EU v čele s Německem naopak lobbují za zmírnění nynějších regulací, které se v posledních letech zpřísňují zejména u netoxického oxidu uhličitého, jenž podle vědců přispívá ke změně klimatu. Situace se přitom podstatně zhoršuje u skutečně zdraví škodlivých emisí oxidů dusíku, což souvisí s růstem obliby vozů s naftovými motory.
Automobilky propagují diesely jako "čistší", protože mají o něco nižší emise oxidu uhličitého; jejich emise toxického oxidu dusičitého jsou ale často podstatně vyšší než u benzinových aut, většinou jsou nad údaji, které automobilky předkládají a často výrazně překračují stanovené limity. Je to přitom problém zvláště Evropy, kde se diesely podílejí na prodeji nových vozů více než 50 procenty, zatímco v USA jde o necelé jedno procento trhu.
Zdroj: ČTK, RTRS, BBG