Najít v současném prostředí na akciových trzích nějaké jasné „koupit“ je mírně řečeno složité. Zacks se toho ale nebojí a poměrně hodně optimistický názor má na americké hotely obecně a zejména na pár firem z tohoto odvětví. Jaké jsou hlavní argumenty? Pokračující ekonomické oživení a pozitivní vývoj na trhu práce podporují současnou poptávku po hotelových službách. Podle Hyatt Hotels a Hilton Worldwide Holdings dokonce dochází k tomu, že růst poptávky v USA převyšuje růst na straně nabídky. Je tak možné zvyšovat ceny, což by mělo vést k růstu tržeb na disponibilní pokoj (RevPAR). Smith Travel Research konkrétně odhaduje, že poptávka v USA by měla letos růst o 2,2 %, zatímco nabídka o 1,4 %.
Američtí hoteliéři se navíc snaží o expanzi do zahraničí a zejména na rozvíjející se trhy. Minimálně krátkodobě určitě nejde o bezrizikovou strategii. Připomeňme si, že EM jsou nyní mezi hlavními riziky, kterým globální ekonomika čelí a příčinou je zejména jejich dolarové zadlužení, citlivost na americké zvedání sazeb a v řadě případů závislost na cenách komodit. Nicméně Čína prý i přesto poskytuje lukrativní příležitost k růstu a v případě Hotels a International už nyní výrazně přispívá k růstu tržeb. Vedle ní je velký zájem i o expanzi do Indie, která by měla i přes nižší příjmy mít větší dlouhodobý potenciál k růstu.
Ke zlepšení dochází i na evropském trhu. Zde je mimochodem vidět, jak málo stačí k tomu, aby se změnil globální pohled na atraktivitu jednotlivých regionů. Na mysli mám hrozby teroristických útoků a jejich dopad na strategii nadnárodních společností. Není to totiž tak dávno, co jsme o této hrozbě uvažovali u řady zemí, ale Evropa byla spíše na opačném konci bezpečnostního spektra – byla považována za poměrně hodně bezpečné místo. Rok se s rokem sejde a analýzy trhu už hovoří o tom, že „Evropa je atraktivní i přes teroristické útoky a bezpečnostní obavy“.
Podle analytiků ze Zacks bude mít u hotelů stále větší váhu značka. Trh je totiž prý stále více saturovaný (pak by ale zmíněný převis poptávky nad nabídkou musel být jen relativně krátkodobý cyklický jev!) a hotely se tedy budou muset snažit o diferenciaci. „Značky, které mohou nabídnout něco originálního, pravděpodobně zvýší svůj podíl na trhu, klíčem k úspěchu bude schopnost inovací“, píší analytici s tím, že firmy jako Hotels, International, Belmond, Hyatt Hotels či The Marcus Corporation se o to všemožně snaží. Významnými tématy jsou prý například ekologické wellness.
Osobně podobné úvahy vnímám spíše jako další důkaz naší obecné přesaturovanosti, na kterou nabídková strana trhu reaguje často až zoufalou snahou o odlišení se a poskytnutí nějaké dodatečné „hodnoty“. Nejlepším příkladem toho, kam tato snaha vede, jsou přeelektronizovaná auta. Ale možná se zde mýlím, v hotelu jsem konec konců nebyl už hodně dlouho, a možná je skutečně možné v této oblasti objevit ještě nějakou smysluplnou konkurenční výhodu. Konec konců jí může představovat i snaha o budování „hotelových butiků“, které těží z infrastruktury mateřské značky, ale mají přesnější zaměření na některou skupinu zákazníků.
Má tedy veškerý výhled nádech růžové? Samozřejmě ne a mezi hlavní rizika a zádrhele patří tlak na marže, který přetrvává i přes pozitivní vývoj v oblasti RevPAR. Tlak také už vyvíjí firmy jako Airbnb, které mají nižší fixní náklady a nečelí tak velké regulaci. K tomu se přidává i to, že situace na EM je skutečně mince o dvou stranách. Zmínit bych pak zde asi měl i vývoj v USA a ve vztahu k možnému příliš zbrklému utažení monetární politiky. Stále ale věřím, že Fed si je tohoto rizika vědom a bude se podle toho chovat.
Kam se konkrétně vrtnout?
Zacks vyloženě věří akciím Intrawest Resorts Holdings, Inc., které jsou dle něj „silným koupit“. „Koupit“ pak doporučuje Vacations Worldwide Corp. a Red Lion Hotels Corporation. Pohled na graf ukazuje, že Intrawest si za poslední cca dva roky, během kterých je obchodovaná, nevede zrovna nejlépe. V dalším díle této série se na ní podíváme, už nyní je ale jasné, že by šlo spíše o kontrariánskou sázku, o nějakém honění trendů nemůže být řeči. Což ale není nic a priori negativního.
Marriott dělal až do poloviny roku 2015 svým akcionářům velkou radost, pak se ale situace prudce změnila. Red Lion je, co se týče pohybu akcie, takovým jeho utlumeným bratrem a všimněme si, že v roce letošním se u obou titulů dostavila určitá rally. Takže zde můžeme na rozdíl od Itrawestu už uvažovat u naskakování na trend. Na své si tak v následujících dílech přijdou oba investiční tábory.

Zdroj: FT