Evropa:
Deutsche Post AG
Další růstový kvartál má za sebou německá . Tržby sice mírně zklamaly (13,9 mld. EUR proti tržnímu konsensu 14 mld. EUR), nicméně ukazatel profitability EBIT předčil s více než 280% YoY růstem očekávání o 10 mil. EUR (výsledná hodnota 755 mil. EUR). Hlavní podíl na růstu měly dvě divize – PeP (tradiční zásilky + internetový obchod) a DGFF (forwarding, freight). Divize PeP profitovala z vyšší ceny známek a pokračujícího silného růstu internetového obchodu a zásilek. Díky tomu její ukazatel EBIT vyskočil o 108 % YoY na 295 mil. EUR. I když má v případě divize DGFF ukazatel EBIT v absolutním měřítku nízkou hodnotu (63 mil. EUR), důležité je, že se dostal z červených čísel (3Q15: -337 mil EUR). V minulém roce tuto divizi zasáhly odpisy způsobené neúspěšným projektem.
Deutsche Post a další zásilkové společnosti těží z nástupu online obchodování. Více a více zákazníků si každý rok nechává doručovat zboží přímo domů, což více než vyvažuje propad ve využívání listových služeb. V případě, že se bude nadále dařit držet náklady při zemi, profitabilita bude pokračovat v růstu. Výhled ke konci roku zůstal beze změn, nicméně v roce 2017 nás čeká připojení Portugalska a Španělska do sítě , čímž celkově obslouží 21 států. Akcie v návaznosti mírně rostou o 1,4 %.
Imperial Brands (DIP)
Britský výrobce cigaret Imperial Brands (někdejší Imperial Tobacco) představil výsledky za FY16, jež se držely tržních odhadů. Co do objemu prodej cigaret poklesl o 3 % YoY na 277 mil. kusů. Přepočteno na tržby se jedná o 15% meziroční růst (10% bez započtení měnových výkyvů) na 7,16 mld. GBP. Provozní zisk se vyhoupl o 16 % YoY na 3,4 mld. GBP (+10 % bez měnových výkyvů). Čistý zisk na akcii se usadil na 2,49 GBP (+17,5 % YoY, +12 % bez měnových výkyvů).
Největší růst tržeb si tento rok odnesl segment USA (+120 % na 1,48 mld. GBP). Jelikož se ale jedná o extenzivní růst způsobený akvizicí značky ITG Brands od konkurenčního Reynolds American, tak hlavní růstovou divizí nadále zůstávají rozvíjející se trhy. Jak bylo zmíněno na začátku, výsledky (i když velice dobré) se držely v souladu s tržními očekáváními. Investory ale nepotěšilo oznámení o plánovaných investicích pro FY17 ve výši 300 mil. GBP (částečně vyváženo 90mil. GBP úspornými opatřeními). Akcie po výsledcích odepisují 2,5 %. Akcie Imperial Brands zůstávají na našem seznamu Dlouhodobých investičních příležitostí (DIP).
SA
Největší ocelárny na světě reportují nejlepší ukazatel EBIT za poslední dva roky. Ten se zásluhou nižších provozních nákladů vyšvihl o 110 % na 1,2 mld. USD, nicméně rostoucí cena uhlí stála v cestě dosažení tržního konsensu 1,25 mld. USD. Objem vyrobené oceli klesl z 23,1 mil. ton na 22,6, přesto zůstal převis výroby nad dodávkami beze změny na 2 mil. tun.
Zatímco se cena železné rudy víceméně nezměnila, pokles čínské produkce uhlí způsobil, že jeho cena se od srpna tohoto roku v podstatě zdvojnásobila. vytěží přibližně 7 mil. tun uhlí ročně, jenomže jeho spotřeba je sedminásobná. Vyšší náklady na výrobu zboží se časem samozřejmě projeví na vyšší ceně oceli, nicméně dle vedení můžeme v příštím kvartálu očekávat užší marže. Akcie proto odepisují na amsterdamské burze 4 % (-5 % NYSE).
USA:
CVS Health Corp (DIP)
Tržby amerického provozovatele lékáren Health nedostály tržním odhadům. Meziročně došlo k nárůstu o 15,5 % na 44,6 mld. USD proti tržním predikcím postaveným na 45,3 mld. USD. Nižší nákladovost ale vytáhla upravený čistý zisk na akcii na 1,64 USD (+27 % YoY) proti tržnímu odhadu 1,57 USD.
Byznys Health se dělí na dva segmenty – retail a tzv. pharmacy-benefit-management (dále PBM), v němž figuruje jako prostředník mezi pojišťovnami, lékárnami a zaměstnavateli a jehož úlohou je držet cenu léků pro koncového zákazníka co nejníže. Výnos z tohoto segmentu stoupl o 19 % YoY na 30,5 mld. USD, přičemž růst meziročně akceleroval o 600 bps. Tržby retailu přidaly 12,5 % YoY na 20 mld. USD a jejich růst také zrychlil, v tomto případě o 550 bps. Avšak při bližším pohledu na ukazatel same-store-sales (tržby z prodejen otevřených déle než 12 měsíců) se objevuje určitá nejistota, jelikož rostl jen o slabých 2,3 %. Retail ztrácí zákazníky, protože konkurenti ze segmentu PBM odcházejí k levnějším prodejcům léků. Jako příklad můžeme uvést PBM Prime Therapeutics, který zastřešuje 22 mil. klientů.
Vzhledem k horším než očekávaným výsledkům došlo ke snížení výhledu čistého zisku ke konci roku 2016 z intervalu 5,81 USD – 5,89 USD na 5,77 USD – 5,83 USD. Výhled na rok 2017 se také nachází pod tržním konsensem. Health nedokázal zlomit špatnou výsledkovou sezonu amerického farmaceutického sektoru, který navíc v posledním období čelí intenzivní kritice z důvodu rychle rostoucích cen léků. Akcie po otevření trhů klesají o 13 %. Místo Health Corp na našem seznamu Dlouhodobých investičních příležitostí (DIP) momentálně revidujeme.