Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: V digitálním světě je někdy lepší kopírovat, než vynalézat

Víkendář: V digitálním světě je někdy lepší kopírovat, než vynalézat

26.07.2020 9:15
Autor: Redakce, Patria.cz

V digitálním světě je často lepší být imitátorem než tím, kdo je na trhu jako první. Na stránkách Harvard Business Review to tvrdí Jason Davis a Vikas A. Aggarwal. Příkladem podle nich může být Snapchat založený v roce 2011. Ten rychle zlákal miliony teenagerů a mladých dospělých, kterým se líbila aplikace, na níž mohou sdílet fotografie, které ale po 24 hodinách zmizí. Facebook se údajně pokoušel Snapchat koupit, ale nepodařilo se mu to, a tak „udělal tu druhou nejlepší věc“. Kopíroval.

Facebookem vlastněný Instagram tak prostě replikoval hlavní rysy Snapchatu a během jednoho roku se mu podařilo předehnat jej ohledně počtu denních aktivních uživatelů (DAU). Snapchatu se časem podařilo získat zpět část trhu, ale tento příklad ukazuje, že bariéry vstupu leží v digitálním světě nízko, a to i u dobře zavedených platforem, které mají nemalou bázi uživatelů.

Ti, kteří jsou na trhu jako první, se obvykle snaží udržet si svůj náskok tím, že nové znalosti a zkušenosti rychle promítají do svých služeb a provozu. Davis a jeho kolega ovšem tvrdí, že tím mohou také prospívat konkurenci, a to zejména ve chvíli, kdy jsou tyto znalosti a zkušenosti lehce zkopírovatelné. Nabízí se tak otázka, zda si vlastně může firma, která je na trhu jako první a která jako první přichází s inovacemi, dlouhodobě udržet svou pozici. Ekonomové tvrdí, že ano.

Příkladem úspěchu v této oblasti může být to, jak „TikTok vyzrál na Facebook“. Na TikToku jsou sdílena krátká videa, je vlastněn čínskou společností ByteDance a byl založen v roce 2017. Rychleji než kdokoliv jiný dosáhl počtu 1 miliardy uživatelů a Mark Zuckerberg tvrdí, že TikTok je „první internetový produkt vytvořený velkou čínskou technologickou společností, který si vede dobře po celém světě.“

Ekonomové se domnívají, že TikTok má udržitelnou konkurenční výhodu díky tomu, že je schopen zkombinovat produkty a služby z různých kategorií. Jeho algoritmy se rychle učí změnám v preferencích spotřebitelů tím, že sledují komentáře, hodnocení a čas strávený u každého videa. K tomu pak jeho umělá inteligence zjednodušuje editování videa, doporučuje hudbu, filtry a další nástroje, které jsou právě v kurzu nebo jsou dlouhodobě populární. TikTok tak kombinací těchto nástrojů vytvořil nový způsob zábavy, který se liší od toho, co nabízí jiné platformy. Facebook doposud nebyl schopen zkopírovat úspěch TikToku a nevedla k tomu ani akvizice „klonu TikToku Lasso“.

Dalším příkladem toho, jak využívat neustálé inovace k udržení silné pozice na trhu, je podle ekonomů Spotify. Na první pohled jde o jednoduchou službu umožňující přístup k hudebním skladbám. Ve skutečnosti se ale jedná o složitý systém, ve kterém se neustále mění interface, rozšiřuje se počet skladeb a v němž fungují komplexní algoritmy, které se snaží predikovat chování uživatelů. Spotify také sleduje trendy ve spotřebě a společnosti, aby si zajistil věrnost svých uživatelů.

„Spotify je v tom tak dobrý, že se mu podařilo držet si od těla i mocný Apple. Jeho Apple music mohutně investuje do propagace, ale přesto nebyl schopen získat významnější podíl na trhu. Spotify se zaměřuje na neustálé inovace, kombinuje je novými způsoby, přidává nové funkce a kategorie,“ uvádějí ekonomové. Ne vždy se ale dynamika na trhu vyvíjí tímto způsobem a dříve dominantní firma ztrácí svou pozici i kvůli tomu, že noví hráči se učí jak od ní, tak sami od sebe. Příkladem může být Uber a jeho následovníci.

Uber vytvořil úplně nový trh, ale jeho podnikání bylo a je lehké zkopírovat. Netrvalo tak dlouho a firmy jako Lyft nabízely stejné služby a získávaly podíl na trhu na úkor Uberu. A dokázaly to tím, že kopírovaly Uber, ale i samy sebe. „Existují náznaky, že Grab si vzal něco z toho, jak Uber pracuje s motivací řidičů, ale stejně se následně zachoval Gojek,“ píše Davis. A dodává: „Gojek vstoupil na trh v Singapuru s daty, které získal z map Grabu a ve výsledku tak vznikl vysoce konkurenční trh, z něhož se Uber nakonec stáhl.“

Ti, kteří se v digitálním světě snaží udržet si svou dominantní pozici, by se tedy neměli zaměřovat jen na to, aby byli rychlejší než firma, která se je snaží kopírovat. Jejich konkurenční výhoda by měla spočívat v tom, že budou „novými způsoby používat a kombinovat své znalosti k tomu, aby využili komplexní příležitosti na trhu“.

Zdroj: HBR


Čtěte více:

Létající taxi? Podle největšího investora do Tesly je to dobrá sázka
09.06.2020 15:46
Německý startup Lilium, který vyrábí plně elektrické letouny schopné v...
Avast nakopne vzestup práce z domova, vzkazují Goldmani a nastavují nový nejvyšší cíl
19.06.2020 14:09
Co stojí za dnešním růstem akcií Avastu, který přidával až přes 5 %? N...
Elon Musk a jeho impérium
15.07.2020 19:16
Elon Musk. Americký podnikatel, inovátor, miliardář a selfmademan. Jak...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.08.2025
18:45Nový AI normál a současná psychologie fundamentu
17:01Průzkum Reuters: Středoevropské měny dostanou od dolaru podporu, forint ale ustoupí. Koruna zůstane na svém  
17:00Co čekat od čtvrtečních výsledků ČEZ? Pohled analytika  
16:15McDonald's odčinil první kvartál. Sází na Snack Wrap a limonády pro Gen Z
15:42JPMorgan: Svět by neměl spoléhat, že se USA po Trumpovi vrátí k nízkým clům
15:24Trump zatápí elektromobilům. Rivian a Lucid to ve druhém kvartále tvrdě odnesly
14:39Uber: Silná čísla a nový program zpětného odkupu akcií v hodnotě 20 miliard dolarů  
14:21Překonání odhadů a vylepšení výhledu vystřelují akcie Shopify vzhůru
13:57Disney zlepšil celoroční výhled zisku. Daří se streamingu a zábavním parkům
13:25Traders Talk: Trhy otřásla makrodata. Palantir překvapil výsledky, AMD ztrácí a ČEZ na čísla teprve čeká
10:45Další obrat akcií vzhůru potvrzuje růstový trend. V hledáčku zůstávají výsledky a cla  
10:36Jakub Blaha: Výsledky AMD nad očekávání, ale trh očekával ještě víc  
10:29Novo Nordisku rostly tržby nejméně za čtyři roky, firma pokračuje v žalobách kvůli levným kopiím léků na hubnutí
9:59Dominik Rusinko: Průmysl v červnu zaostal za očekáváním
9:43Stavební produkce v Česku v červnu meziročně vzrostla o 14 procent
9:38Vývoz aut pomohl vytáhnout obchodní bilanci do přebytku 26,3 miliardy korun
9:34Průmyslová výroba v ČR v červnu meziročně nepatrně vzrostla, hlavně díky autům
9:05Rozbřesk: Inflace v červenci nepřekvapila, ČNB podrží sazby stabilní
8:43Švýcarsko bojuje proti americkým clům, USA proti čínské AI a Rusko zvažuje ústupky na Ukrajině  
8:28Z uhlí na data: Staré evropské elektrárny mohou dostat druhou šanci

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Becton Dickinson & Co (06/25 Q3, Bef-mkt)
Block Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Celsius Holdings Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
CommScope Holding Co Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
ConocoPhillips (06/25 Q2, Bef-mkt)
Constellation Energy Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
Crocs Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Čína - Obchodní bilance, mld. USD
Datadog Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Eli Lilly & Co (06/25 Q2, Bef-mkt)
Expedia Group Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Gilead Sciences Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Cheniere Energy Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Kratos Defense & Security Solutions Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Merck KGaA (06/25 Q2, Bef-mkt)
Monster Beverage Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
MP Materials Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Nebius Group NV (06/25 Q2, Bef-mkt)
Peloton Interactive Inc (06/25 Q4, Bef-mkt)
Pinterest Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Rheinmetall AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
Rocket Lab Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Siemens AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
SoundHound AI Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Take-Two Interactive Software Inc (06/25 Q1, Aft-mkt)
Trade Desk Inc/The (06/25 Q2, Aft-mkt)
Twilio Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Vistra Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
Warner Bros Discovery Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
7:00Allianz SE (06/25 Q2)
7:00Deutsche Telekom AG (06/25 Q2)
7:00KBC Group NV (06/25 Q2)
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:00Ralph Lauren Corp (06/25 Q1)
14:00Sempra (06/25 Q2)
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.