Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rozbřesk: Trh s auty. Co padalo po Lehmanech 5 let, zvládl covid za jediný rok

Rozbřesk: Trh s auty. Co padalo po Lehmanech 5 let, zvládl covid za jediný rok

19.01.2021 9:17
Autor: Jan Bureš & Petr Dufek, Patria Finance a ČSOB Finanční trhy

Pro evropský trh s osobními automobily byl rok 2020 naprosto výjimečným. Z pohledu počtu registrovaných vozů v EU sice nebyl úplně nejslabší (tím byl rok 2013), avšak rychlost pádu celého trhu byla dosud nevídaná. Zatímco po pádu Lehman Brothers trh padal pět let, až se dostal pod hranici 10 mil. prodaných vozů, v době pandemie na to stačil ani ne rok, jak potvrzují dnes ráno zveřejněné výsledky.

V celé EU se tak v roce 2020 zaregistrovalo celkem 9,9 mil. nových vozů, což bylo o téměř 24 % méně než v roce předchozím. Meziroční výpadek více než tří milionů vozů jde především na vrub pandemie a jejích ekonomických důsledků. Určité známky cyklického zpomalení sice byly vidět už v prvních dvou měsících roku, avšak ten hlavní pád nastal až po vypuknutí pandemie v unijních zemích. Nejprve automobilový průmysl zažil vlnu odstávek způsobených rozpadem dodavatelských řetězců i ostražitostí samotných výrobců. Ty ovlivnily především výsledky druhého čtvrtletí, nicméně poté začal být stále více patrný i útlum poptávky. Další vlna pandemie tento trend jen zesílila a navíc přinesla i dočasné uzavírání autosalónů a omezení příležitostí pro nákupy. Trh proto zažil bezprecedentní pád, který nezastavily ani nadějné podzimní prodejní výsledky. 

Ve všech zemích počty registrovaných vozů padaly dvouciferným tempem. Nejvíce v Chorvatsku (-42,8 %), nejpomaleji pak v Dánsku (-12,2 %). Propad tří největších evropských trhů v rámci EU – německého, francouzského a italského – je sám o sobě odpovědný za více než polovinu celkového poklesu. Propad zasáhl především italské a francouzské automobilky, které tak ztrácely svůj tržní podíl ve prospěch těch německých. Největší evropská automobilka (VW) si tak připsala více než čtvrtinu v EU prodaných automobilů. Škoda jako jeho součást byla při dobývání tržního podílu dokonce nejúspěšnější, když dosáhla 5,6% podílu trhu (o 0,6 procentního bodu větší než v předchozím roce). Lépe než řadě ostatních se vedlo i dalším v tuzemsku působícím automobilkám. A to je s ohledem na pozici automobilového trhu v ČR nepochybně dobrá zpráva, zvlášť když právě i automobilový průmysl zadržuje pád ekonomiky v době třetího lockdownu. 


*** TRHY ***

CZK a dluhopisy

Koruna se včera dál pohybovala v úzkém pásmu těsně pod hranicí 26,20 EUR/CZK a zatím postrádá výraznější impuls k dalším ziskům. Vůči euru získala zpátky pět haléřů, které ztratila v průběhu pondělka. Do jednání bankovní rady nad novou prognózou zbývají ještě více než dva týdny, a tak mají centrální bankéři ještě prostor nastínit pro trhy svůj pohled na další vývoj ekonomiky i měnové politiky. Hlavním faktorem ovlivňujícím kurz tak zůstane nálada na zahraničních trzích.

Zahraniční forex

Eurodolar kotví stále na hranici 1,21, ačkoliv americké úrokové sazby včera dále poklesly.
Dolar bude dnes především sledovat vystoupení nové americké ministryně financí Yellenové, která nastíní nejen nové fiskální plány, ale i politiku jejího úřadu vůči dolaru a nepřímo i vůči jiným měnám.


 

Čtěte více:

Webinář zdarma o výhledu pro akcie na pražské burze již dnes od 15:30. Ještě se stíháte přihlásit!
20.01.2021 10:45
Jak si stojí jednotlivé akciové tituly na pražské burze pokrývané anal...
Trump zrušil výjimku pro lety z schengenu včetně Česka do USA. Biden chce zákaz rychle obnovit
19.01.2021 8:28
Končící americký prezident Donald Trump zrušil pro státy schengenského...
DeBeers reaguje na oživení trhu s diamanty. Po zamrzlém roce citelně zvyšuje ceny
19.01.2021 8:32
Největší světový producent diamantů De Beers přistoupil k nejvyššímu z...
Evropské burzy jsou před slyšením Yellenové naladěny na růst
19.01.2021 8:49
Většina asijských burz dnes rostla a také evropské a americké akciové ...

Váš názor
  • kašpárci
    19.01.2021 10:58

    ještě že ten covid mají, prodeje šly do haje už koncem 2019 a lepší to nebude ani letos, jeden by i rád tu ekonomiku podpořil, ale nová doba, jdeš k prodejci chceš steak a on ti cpe mrkev :o), na dotaz máte něco ve vyšší střední co není hybrid ? jen pokrčení rameny a odpověď bez hybridu není už nic, ledaže by pán chtěl to nejsilnější co máme v nabídce s výkonem 600 koníků (na zábavu dobré ale pro normální provoz ? ), takže výsledek je žádný prodej a jezdit bude dál to starší přibližovadlo a možná o dost déle než bylo v plánu, holt pravidelná obměna se posune a uvidíme kdo to vydrží déle :o)
    Mike
    • Re: kašpárci
      19.01.2021 11:32

      Proto jsem si chtěl koupit Bugatti Veyron, ale už je zase vyprodán.
      Harpagon První
  •  
    19.01.2021 9:44

    se hazi prilis na covid, to je dlouhodobe prosazovani "nulovych" emisi a regulaci. Covid je jen katalyzator, za to mohou byt automobilky rady,aspon se ty problemy drive projevily. Bud se spalovaci motory vyresi nebo plebs bude jezdit na kole, coz je vlastne ekologie, takze se v Bruselu poplacaji po ramenou
    Trade4fun
    • zapoměl si na koně
      19.01.2021 9:50

      je třeba investovat do koní. Hlavně do tažných. Někdo ten b ordel odtáhnout musí.
      oradapoisson
      • možná i na louče a svíčky
        19.01.2021 10:32

        Až green deal bude v Evropě řádit v plné parádě po uzavření uhelných a AE, po zákazu provozu aut se spalovacími motory, naplní se konečně vlhké bruselské utopické sny. Večer, až se všechna e-auta připojí k elektrické síti, aby mohla ráno bezemisně vyjeti, možná že nebude od věci mít v pohotovosti jak louče, tak svíčky podle hesla:"Pesimisti jsou vždy lépe informovaní optimisti"!
        Harpagon První
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Stitch Fix Inc (01/21 Q2, Aft-mkt)
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y