Již dříve jsme na těchto stránkách informovali o tom, že rozpočet EU (cca 100 mld. EUR ročně) má s rozpočty členských států společné to, že není ušetřen negativního vlivu lidského faktoru při jeho provádění.
Živnou půdou pro zneužívání rozpočtu je jeho rozsah, složitost, nepřehlednost souvisejících právních předpisů atd.
Vzhledem k tomu, že z rozpočtu EU prostřednictvím např. strukturálních fondů budou čerpat i české orgány a jiné subjekty, bude dobré vědět, kdo bude bdít nad jeho řádným a hospodárným využitím.
Zatímco poškozování nedbalostní je těžko postižitelné a je často otázkou subjektivního posouzení skutkového stavu, soustředí se pozornost evropských orgánů na problém úmyslného zneužívání rozpočtu EU. Problém je tak významný, že v r. 1988 vytvořila Komise zvláštní protipodvodovou jednotku – UCLAF (Unité de coordination de lutte antifraude - Koordinační jednotka boje proti podvodům) jakožto součást generálního sekretariátu Komise. UCLAF byla v r. 1999 změněna na OLAF (Office européen de lutte antifraude – Evropský úřad boje proti podvodům).
OLAF ovšem není jedinou evropskou institucí, do jejíž pravomocí problémy evropského rozpočtu spadají.
Pochybnosti o nakládání s evropským rozpočtem mají pravomoc vyšetřovat samy finanční, policejní a soudní orgány členských států.
Podvody spadají dále také do pravomocí evropského policejního orgánu Europol. Rozšíření vyšetřovacích pravomocí Europolu právě o oblast finančních podvodů směřujících proti evropskému rozpočtu byl řešen Dodatkem k Úmluvě o Europolu a Dohodou o spolupráci mezi Komisí a Europolem z 18.2.2003 s tím, že pravomoci OLAFu budou i nadále respektovány.
V budoucnosti má OLAFu napomáhat i Evropský prokurátor, který by měl mít vyšetřovací pravomoc a právo vznášet trestní žaloby před soudy členských států EU.
OLAF nedávno zjistil, že podvody vůči rozpočtu EU činí v průměru 1%, tedy 1 mld. EUR. Odborníci však odhadují, že spolu s případy, které OLAF neodhalila, mohou podvody úhrnem činit částku blížící se 10 % rozpočtu.
Dle zjištění OLAFu jsou podvody páchány zejména na jedné z příjmových složek rozpočtu – vlastních příjmech EU. V r. 1994 tak měl být rozpočet EU podvodně zkrácen o 3,4 % vlastních příjmů. Nejčastějším typem podvodného jednání je dovoz zboží do EU pod rouškou údajného tranzitu, kdy dovezené zboží území EU nikdy neopustí. EU takto přichází o clo, které by mělo být za dané zboží zaplaceno.
Rozvojové země se ve vztahu k EU těší úplným nebo částečným osvobozením od cla, a v důsledku toho se pákistánská, čínská nebo arabská trička často „zázračně“ mění v bengálská nebo keňská. Obdobná situace se týká televizí, videokazet, autorádií apod. Nejpostiženějšími komoditami jsou alkohol a cigarety, neboť se na ně vztahuje vysoké clo a patří tudíž ke zdroji největších příjmů. U těchto komodit UCLAF v r. 1994 prokázala podvody za 16 milionů ECU.
Dalšími významnými oblastmi co se týče podvodů proti rozpočtu EU jsou zemědělský sektor (který co do příjmů a výdajů představuje 80 % všech podvodů) a dále strukturální fondy, které vyplácejí třetinu všech evropských subvencí.
Nezbývá než doufat, že OLAF a ostatní orgány EU a členských států budou ve svém snažení úspěšnější a prostředky z evropského rozpočtu budou směřovat k osobám oprávněným k jejich čerpání a nikoliv do kapes podvodníků.
Pavel Svoboda
Weinhold Legal (autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)
Důležité upozornění Weinhold Legal