Se vstupem České republiky do Evropské Unie by české subjekty měly získat možnost čerpat podporu z tzv. strukturálních fondů Evropské Unie. Vzhledem k tomu, že den přistoupení České republiky k Evropské Unii se blíží, je namístě zrekapitulovat, jak české orgány státní správy pokročily při implementaci mechanismů pro čerpání podpory ze strukturálních fondů.
Dne 18. prosince 2003 Evropská komise oficiálně potvrdila tzv. Rámec podpory Společenství, který je základem pro vypracování jednotlivých operačních programů a programových doplňků (dodatků), které podrobněji vymezí, jaké projekty budou z prostředků strukturálních fondů podporovány a stanoví priority pro poskytování těchto prostředků. V Rámci podpory Společenství bylo rovněž konkrétně vymezeno, jaké finanční prostředky bude mít Česká republika k dispozici pro jednotlivé operační programy v období 2004 - 2006. Od 18. prosince 2003 by se tedy česká státní správa měla připravovat na spuštění těchto mechanismů.
A jaká je současná situace? Hlavním řídícím orgánem Rámce podpory Společenství je Ministerstvo pro místní rozvoj. Na jeho internetových stránkách je možné získat o strukturálních fondech bezkonkurenčně nejvíce informací, a to zejména o Společném regionálním rozvojovém programu, jehož je Ministerstvo pro místní rozvoj řídícím orgánem. Dle informací Ministerstva pro místní rozvoj by se první výzvy k předkládání projektů v rámci Společného regionálního operačního programu mohly objevit již v květnu 2004 a termíny pro předložení projektů do prvního kola by tak mohly být stanoveny na červenec až září 2004. Tyto termíny jsou však pouze pracovním odhadem Ministerstva pro místní rozvoj a podléhají „vnějším faktorům“ – například schválení programového dodatku Monitorovacím výborem Společného regionálního operačního programu, což je zvláštní kontrolní orgán zřízený v souladu s evropskou legislativou, nebo pozitivnímu výroku auditu.
Ostatní ministerstva, která jsou řídícími orgány pro ostatní operační programy (Ministerstvo průmyslu a obchodu pro operační program „Průmysl a podnikání“, Ministerstvo práce a sociálních věcí pro operační program „Rozvoj lidských zdrojů“, Ministerstvo životního prostředí pro operační program „Infrastruktura“, Ministerstvo zemědělství pro operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“), jsou na informace mnohem skoupější. Internetové stránky Ministerstva průmyslu a obchodu obsahují pouze lakonické konstatování, že programy spolufinancované ze strukturálních fondů pro podnikatelskou sféru budou vyhlášeny v dubnu 2004. Stránky Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva životního prostředí ani Ministerstva zemědělství žádný harmonogram neobsahují.
Věřme tedy, že ač jsou informace, které má veřejnost v současné době o možnosti čerpat ze strukturálních fondů, velmi stručné, příslušné orgány státní správy v současné době připravují koncepci, která tuto situaci změní. Od našeho přistoupení k Evropské Unii bude totiž i v České republice platit přímo závazné nařízení ES 1159/2000 o informačních a propagačních opatřeních, která mají být prováděna členskými státy v souvislosti s pomocí ze strukturálních fondů, které přesně stanoví, jakým způsobem musí členské státy publikovat informace o podpoře ze strukturálních fondů. Doufejme, že se v České republice podaří vytvořit obecné povědomí o možnosti získat podporu ze strukturálních fondů a že fungování strukturálních fondů bude transparentní, což je hlavním cílem uvedeného nařízení. Mnoho času již nezbývá.
Veronika Odrobinová
Weinhold Legal
Důležité upozornění Weinhold Legal