Minulý týden byl pro evropské burzy všechno jenom ne pozitivní - hlavní indexy v podstatě všechny bez výjimky ztrácely, jedinou "bílou" ovcí byl švýcarský SMI, který končil v pátek skoro beze změny. Pan-evropský DJ STOXX50 tak mezi pátkem minulého týdne a pátkem týdne předchozího ztratil 2.60%, německý DAX30 propadl o 2.76% a francouzský benchmark CAC40 končil týden o 2.07% levnější.
Výše uvedený vývoj měl několik jasných viníků, ale jedním z hlavních byla evidentně finská Nokia. Ta ve svém - pro mnoho investorů velmi nepřesvědčivém "mid-quarter update" - oznámila trhům, že očekává tržby v segmentu mobilních telefonů v tomto čtvrtletí na buďto stejné, nebo mírně nižší úrovni než ve čtvrtletí minulém. Hlavním důvodem, který firma citovala, byla volatilita směnných kurzů a především pokles amerického dolaru (který uměle zdražuje ceny telefonů Nokia ve Spojených státech). Siemens AG - 4. největší výrobce mobilních telefonů na světě - poklesl v sympatii s finskou Nokií o 5.6%.
Druhým sektorem, který významně přispěl k poklesu evropských burz, byly pivovary. Heineken NV, největší světový výrobce piva na světě, řekl ve středu minulého týdne, že růst zisku v tomto roce bude zcela minimální - pokud bude vůbec nějaký. Stejně jako v případě Nokie je hlavním důvodem především pokles amerického dolaru proti euru, který tak uměle zvyšuje ceny evropských exportů do Spojených států. K Heineken NV se ve stejném duchu připojil i Interbrew SA - belgický producent značek Stella Artois a Rolling Rock beer.
Reuters Plc - největší veřejně obchodovaná informační agentura - pokračuje ve svém poklesu. Za poslední týden tak akcie přišla o 12%. Jedním z důvodů, kromě poklesu zájmu o služby firmy a jistému odlivu klientů ve prospěch konkurenčních agentur, byl nepochybně i "downgrade" investiční banky Goldman Sachs na "In-line" z předchozího "Outperform".
Ne všechno však bylo tak černé, jak by se mohlo zdát. Jednou z výjimek byl Woolworths Group Plc, který zaznamenal největší růst v rámci indexu DJ STOXX600 (+15%). Firma - prodávající zboží od oblečení po video-hry ve více jak 900 obchodech po celé Velké Británii - ve středu zvýšila odhad tržeb na toto čtvrtletí díky rozšířené nabídce zboží ve svých obchodech.
Petr Žabža