Volkswagen AG a General Motors Corp. ztratily za poslední měsíc podíl na trhu v západní Evropě. Příčinou byl pokles tržeb v důsledku nedostatku nových modelů. Naopak PSA Peugeot Citroen a Ford Motor Co. tržní podíl zvýšily.
Tržby Volkswagenu poklesly o 7,2%, tržní podíl se snížil o 1,1% na hodnotu 17,6%. Peugeot zaznamenal nárůst tržeb o 6,8%, tržní podíl vzrostl o 1,2 bodu na 15,8%. Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů se snížily tržby v odvětví o 1,4%.
Zákazníci dávali přednost novým modelů, jako je Peugeot 307 a Ford Mondeo, zatímco se snižoval zájem o modely VW Golf a Opel Vectra. Luxusní značky BMW a Mercedes-Benz prodeje také zvýšily. Vítězi se tak stávají společnosti inovující, s prvotřídním image, prohrávají i nadále firmy s vysokým objemem výroby.
Ve skupině Volkswagen se jediné Audi podařilo zvýšit tržby, a to o 5,9% s prodejem 39 325 automobilů.
Bernd Pischetsrieder (CEO Volkswagenu) očekává v prvním čtvrtletí tohoto roku pokles zisku odrážející plánované snížení tržeb o 6,5%. Největší evropský výrobce automobilů tak letos předpokládá dosažení ročního zisku 2,93 miliard eur (stejně jako minulý rok).
(Radim Krejčí)