Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Pro Čínu jsou stále klíčové inovace a silná ekonomika. Valuace čínských firem jsou po regulacích příznivé, říká investiční ředitelka Fidelity

Pro Čínu jsou stále klíčové inovace a silná ekonomika. Valuace čínských firem jsou po regulacích příznivé, říká investiční ředitelka Fidelity

26.09.2021 14:29
Autor: Redakce

Čína v poslední době zasahuje přísnými regulacemi zejména do internetových společností. Čínský úřad pro kybernetickou bezpečnost zakázal společnosti DiDi registrovat nové zákazníky kvůli obavám o bezpečnost při ukládání uživatelských dat. Peking ale zasáhl i do oblastí jako jsou digitální hry a mimoškolní výuka. Důsledky těchto opatření jsou jasně viditelné na akciovém trhu, který prudce klesal. Vyplatí se ještě v prostředí tvrdých opatření investovat do čínských společností? A s čím by měli investoři počítat? Nejen o tomto tématu hovořila Catherine Yeung, investiční ředitelka Fidelity International.

Čína začala v posledních měsících přísně regulovat technologické společnosti, včetně společností poskytujících online vzdělávání. Společnost Didi musela přestat nabízet svou aplikaci novým zákazníkům. Tencent musel dočasně zastavit nové registrace pro WeChat. Proč čínský úřad zabývající se kybernetickým prostorem přistoupil k těmto opatřením?

Catherine Yeung (CY): V posledních šesti až dvanácti měsících jsme v Číně zaznamenali zvýšení regulací (zejména v souvislosti s oblastí internetu). Společnosti, jako jsou poskytovatelé mobilních plateb, spotřebitelských financí a jiné z oblasti e-commerce, se staly terčem regulačních změn týkajících se především antimonopolních otázek a bezpečnosti dat. Obzvláště citlivé jsou vstupy na zahraniční burzu těch společností, které využívají data, což jsme mohli vidět v případě nedávné kotace společnosti Didi. Zdá se, že to pravděpodobně přiměje mnoho dalších společností vrátit se ke kotaci na pevninské Číně a v Hongkongu. Těžiště regulačních změn v oblasti internetu se týká antimonopolních opatření a bezpečnosti údajů, což jsou pravidla, která v mnoha ohledech zaostávají za ostatními zeměmi, pokud toto vnímáme jako základní "infrastrukturu".

Měli by investoři do čínských akcií v budoucnu více zohledňovat politické aspekty?

CY: I když nemůžeme předvídat detaily každého politického kroku (jako například toho nedávného v oblasti vzdělávání), je důležité mít na paměti historický kontext a dlouhodobé cíle, které byly stanoveny. Čína má jasné priority týkající se hospodářského růstu, včetně opětovného zdvojnásobení HDP na obyvatele do roku 2035. Pro dosažení tohoto cíle je nezbytný zdravý a funkční soukromý sektor. Priority týkající se inovací také zřetelně rostou – mnoho společností v odvětvích, o nichž hovoříme, je nejen velkými zaměstnavateli a hybateli růstu, ale také strůjci inovací. Čína se také netají svými cíli v oblasti rozvoje kapitálových trhů a internacionalizace čínské měny (RMB). Je zřejmé, že svou roli musí sehrát vytvoření a rozvoj stabilního investičního prostředí – jak pro domácí, tak pro zahraniční investory.

Nejnovější změny v regulaci potvrzují náš názor, že je třeba sledovat směřování a provádění politik a tento faktor je třeba zohlednit v profilu rizik a výnosů při investování v Číně.

Obáváte se, že inovativní společnosti mohou kvůli přísnější regulaci opustit Čínu?

CY: Ne, je to velmi nepravděpodobné, protože čínská vláda se především zaměřuje na inovace. Inovace jsou klíčovou prioritou mnoha odvětví a tento vývoj se pravděpodobně nezastaví.

Podle informačního listu fondu Fidelity International Greater China je Tencent druhým největším holdingem a je jen mírně podceněn. Co vás vede k optimismu navzdory novým regulacím pro čínské technologické společnosti?

CY: Vládní regulace je v Číně stále a každý investor ji musí akceptovat a zahrnout do svého očekávání rizik a výnosů. Mnohé politické iniciativy se stále vyvíjejí a jistě mohou způsobovat nejistotu, proto je pro nás ve společnosti Fidelity klíčové zahrnout tento faktor do hodnocení dlouhodobých vyhlídek podniku. Vedle toho je důležité, jak jsou manažerské týmy podniků a jejich obchodní modely nastaveny na to, aby tyto měnící se politiky zvládly. Tencent je v Číně sociální sítí se silným networkingovým efektem. Pečlivě pěstuje a obohacuje uživatelské prostředí, což vede k růstu počtu uživatelů, stejně jako k delšímu strávenému času na síti. Vzhledem ke zpomalení růstu počtu uživatelů je pro čínský internetový průmysl i nadále klíčovým tématem monetizace. Společnost Tencent má podle našeho názoru i nadále velmi dobrou pozici z hlediska potenciálu monetizace díky svým uživatelům, kteří neustále lákají další.

Na jaře 2021 představila vláda svůj čtrnáctý pětiletý plán. Zaměřuje se na rozvoj technologického sektoru v Číně i na domácí spotřebu. Otevřelo vám to nové příležitosti? A kde?

CY: Klíčovým tématem vládní strategie zůstává zaměření se na inovace a silnou domácí ekonomiku (taženou spotřebou zboží a služeb). Toto zaměření není ničím novým, ale naopak pokračováním toho, co jsme viděli po mnoho a mnoho let. Mnohé akcie v těchto segmentech (tj. biotechnologie, bigtech jména z oblasti elektronického obchodování atd.) investoři v loňském roce upřednostňovali, dokonce i v roce 2019. Díky korekci, kterou jsme letos zaznamenali, se však mnohé z těchto společností nyní obchodují za atraktivnější sumy.

Ve skutečnosti, pokud jde o ocenění, jsme v současné době svědky toho, že se mnoho společností z technologických oblastí obchoduje na historicky nejnižších oceněních a s výraznými diskonty vůči globálně srovnatelným společnostem. Uvědomujeme si, že existuje potenciál pro změnu obchodních modelů, a v souladu s tím upravujeme svá očekávání ohledně úrovně monetizace některých společností směrem dolů. Přesto je ale investování především o poměru rizika a výnosu a ten se u mnoha jmen po nedávných pohybech jeví jako příznivý.

S akciemi jako Li Ning a China Mengniu Dairy investujete také do spotřebního sektoru. Je to dáno podporou tohoto sektoru, díky které tyto společnosti těží zejména při vnímání z perspektivy zdola nahoru?

CY: Nejenže vidíme příznivé základy pro takové společnosti, ale podpora přichází prostřednictvím politického směřování a vývoje a změn u čínských spotřebitelů. V dnešní době již nejde jen o to, co spotřebitel kupuje, ale také proč a jak nakupuje své zboží a služby. V důsledku toho jsme nejen svědky pokračujícího trendu nakupování zboží online, ale v souvislosti s urbanizací a vyššími příjmy také vidíme, jak se rozehrává příběh prémiových značek nebo jak lokální značky získávají podíl na trhu.

Zrovna nedávno čínská státní rada zveřejnila svůj nový pětiletý Národní program pro fitness (2021–2025). Toto politické zaměření je výhodné pro společnosti vyrábějící sportovní oblečení, jako je Li Ning, navíc i společnosti jako Mengniu by mohly mít prospěch ze zvýšeného důrazu na sport, protože když se lidé věnují více aktivitám (zejména venku), mohlo by to potenciálně vést ke konzumaci zdravých nápojů, z čehož by profitovali lídři v oblasti prémiových produktů, což je právě tato společnost.

Proč jste v sektoru zdravotnictví nadváženi s akciemi, jako je Wuxi Biologics?

CY: V Číně jsou před námi obrovské příležitosti pro inovace a modernizace ve zdravotnictví. Na straně poptávky máte velký domácí trh s velkým prostorem pro růst – jako druhý největší trh na světě je čínský trh příliš velký na to, abyste ho mohli ignorovat. Změny ve struktuře trhu od generických léků k inovativním lékům, od zdravotnických prostředků nižší třídy ke zdravotnickým prostředkům vyšší třídy, přinášejí obrovský komerční potenciál pro inovativní zdravotnické výrobky.

Pokud jde konkrétně o společnost Wuxi Biologics, ta má jako přední hráč v odvětví biofarmacie silnou pozici a vyjednávací sílu vůči dodavatelům/odběratelům. Nacházíme se také uprostřed několikaletého globálního nedostatku dodávek, což podporuje růst společnosti Wuxi Biologics.

Ve kterých odvětvích vidíte menší hodnotu a proč?

CY: V současné době je v Číně výsledková sezóna, takže hledáme příležitosti, zejména tam, kde ocenění vypadá atraktivně. Vzhledem k zaměření se na dlouhodobá růstová témata, jako jsou inovace a rostoucí čínský spotřebitel, vidíme méně zajímavé příležitosti spíše ve starých čínských segmentech.

Zdroj: Fidelity International

 
 

    Offline rozhovory
    Zdraví vs chuť: Co je víc? Martin Jahoda vede rodinnou firmu Emco již dva roky
    16.10.2021 14:13
    Martin Jahoda vede již druhým rokem rodinnou firmu Emco. Převzal ji po...
    Z technologií budoucnosti děláme technologie dneška. Gerald Rausnitz provádí 88letou firmu Meopta proměnou
    09.10.2021 14:05
    1600 zaměstnanců, tržby přes 3,5 miliardy korun a export do více než...
    Tokoz vyrábí visací zámky přes 100 let. Chce dál být rodinnou firmou
    02.10.2021 14:34
    České kvalitní visací zámky, kování, a navíc zakázková výroba pro auto...
    Mistři parfémových flakonů: Heinz-Glas Decor je součástí největšího světového dodavatele
    25.09.2021 13:57
    Do Německa je to z největší firmy v chebském regionu necelý kilometr a...
    Boty Vasky, od 23letého Václava Staňka, které pobláznily mladou generaci
    18.09.2021 14:54
    Vasky, nejslavnější porevoluční značka českých bot, za níž stojí teprv...

    Online rozhovory

    Váš názor
    Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.

    Nejčtenější zprávy týdne

    Jsme také na sociálních sítích

    Facebook Twitter RSS Youtube RSS

    Právě diskutujete

    Nejčtenější zprávy dne

    Nejdiskutovanější zprávy týdne

    Analýza dne

    Analýza Patrie k FIXED.zone: Řešení pro smartphony kráčí na START
    19.10.2021 5:49
    V úterý 19. října odstartuje proces IPO společnosti FIXED.zo...více