Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Businessweek: Finanční piráti a

Businessweek: Finanční piráti a "pád" Toyoty

16.3.2010 11:28
Autor: Redakce, Patria.cz

Kombinace rychlého globálního růstu a ambiciózního snižování nákladů vedly k poklesu kvality, což poškodilo kdysi mocnou značku. Všudypřítomná fanatická šetrnost společnosti Toyota Motor byla po mnoho let výhodou jak pro ni, tak pro její zákazníky. Tento japonský výrobce automobilů pravidelně v pracovní době vypínal topení na ubytovnách zaměstnanců a kopírovací stroje označoval informacemi o nákladech na kopii, aby odradil od jejich nadměrného používání. Firemní inženýři spolupracovali s dodavateli s cílem ušetřit náklady, aniž by přitom utrpěla kvalita. Přesto se již v polovině uplynulého desetiletí začal z této ctnosti Toyoty stávat problém.

To uvádějí současní i bývalí manažeři, kteří se pokoušejí pochopit, jak mohla Toyota se svou skvělou reputací dokonalosti začít chybovat v tak velkém měřítku – z důvodu technických poruch bylo staženo 8 milionů vozů, americké regulační orgány spojují jejich problémy s 51 úmrtími. K prvním problémům došlo v roce 2006, rok poté, co se prezident společnosti Katsuaki Watanabe chvástal, že na globálních operačních nákladech v předchozích šesti letech ušetřil více než 10 miliard dolarů, a to i přesto, že v předchozích deseti letech došlo k velkému nárůstu ziskovosti a podílu na trhu. Následně začala Toyota ještě více naléhat na další snižování nákladů. Žádala například dodavatele, aby navrhli pro vůz střední velikosti Toyota Camry sedan součástky, které by byly o 10 % levnější a o 10 % lehčí. Jim Press z vedení podniku v USA varoval své nadřízené v Japonsku, že kvalita vozů jde dolů. Jeho upozornění však nemělo žádný znatelný výsledek.

Toyota trvá na tom, že spotřebitele její zaměření na snižování nákladů nepoškozuje. „Není pravdou, že snížením nákladů automaticky snižujete kvalitu,“ říká Jim Wiseman, vice prezident společnosti pro firemní komunikaci v Severní Americe. „Každý výrobce automobilů musí udržovat konkurenceschopnost ve vztahu k ceně.“

To je pravda, ale zřejmě ne s takovou intenzitou, jakou ke snížení nákladů a rychlému růstu přistoupila Toyota pod vedením tří po sobě jdoucích prezidentů této společnosti, kterými byli Hiroshi Okuda (1995-1999), Fujio Cho (1999-2005) a Watanabe (2005-2009). Manažerům Toyoty nyní zabere roky, než dají věci po nich zase do pořádku. Společnost podle posledních dat čelila 109 hromadným a 32 individuálním žalobám u soudů v USA a Kanadě.

Ať jsou současné komplikace společnosti jakkoliv vážné, poukazují na větší problém Toyoty: Rok co rok se hnala za vysokorychlostním růstem, podílem na trhu a nárůstem produktivity. To vše pomalu tlumilo zaměření na kvalitu, které bylo zakotveno v korporátní kultuře společnosti.

„Jádrem jejich problémů je to, že se před několika lety společnosti zmocnili piráti zaměření jen na peníze,“ zmínil Press v nedávném rozhovoru s Bloomberg News. Tento Američan, který seděl v představenstvu společnosti, Toyotu opustil v roce 2007 a vstoupil do společnosti Chrysler; po jejím loňském bankrotu ale odešel. Nyní říká, že tito finanční piráti „neměli charakter, který je nutný pro udržení přístupu „zákazník je na prvním místě“.

(Zdroj: Businessweek)


Váš názor
  •  
    16.3.2010 12:25

    ..nejlepší je poslední odstavec, kdy američan řekne, "společnosti se zmocnili piráti zaměření jen na peníze", tím tomu dal opravdu korunu.. asi si nevidí ani na špičku nosu, protože co vyráběl chrysler za kovošrot ještě před rokem, vyráběla toyota možná v 80 letech minulého století. Humbuk kolem toyoty mi tedy spíš připadá jako uměle vyvolaná aféra, kterou se USA snaží zajistit větší odbyt svým automobilkám (na jejich záchranu přeci padly nemalé částky z rozpočtu..).
    bob
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
10:30UK - HDP, q/q
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university