Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
IPO Demand Media – první z mnoha webových IPO?

IPO Demand Media – první z mnoha webových IPO?

27.01.2011 13:09
Autor: Ondřej Palát, Patria CF

Trochu stranou pozornosti českých médií zůstalo včerejší úspěšné IPO internetové firmy Demand Media na NYSE (ticker: http://www.google.com/finance?q=NYSE:DMD), ve kterém tato společnost získala od investorů 151 mil. USD. Zajímavější než samotná tato částka je celková tržní kapitalizace, na kterou společnost oceňuje trh, ve výši 1,8 mld. USD (na základě closing price prvního dne), a to při vědomí toho, že Demand Media nikdy nevykázala ani dolar zisku, její kumulovaná ztráta k září 2010 převyšovala 53 mil. USD, a spousta lidí okolo internetu je přesvědčena, že její business model je od základu chybný. Vedoucím manažerem emise Demand Media byli Morgan Stanley  a samozřejmě - překvapení - Goldman Sachs.

Co že to tedy vlastně Demand Media dělá?

Na druhý pohled to až tak úplně bláznivě nezní. Dá se říct, že existují dva základní modely, jak lidé hledají informace, a jak je na této potřebě možné vydělat. První z nich je koncept prémiového, profesionálně vytvářeného obsahu – na tom staví všechna tištěná i internetová média, která svým čtenářům poskytují kvalifikované informace zčásti nebo zcela na placené bázi (tady je dlužno říci, že tento model dlouhodobě podporuje a rozvíjí i Patria Online). Novináři dávají dohromady příběhy a jsou za to odpovídajícím způsobem placeni, médium získává peníze od předplatitelů a od zadavatelů reklamy.

Druhý model je obsah zdarma generovaný uživateli – tedy zejména diskuse s přáteli na sociální síti, která pak má příjmy z reklamy zadavatelů, kteří jsou přesvědčeni, že právě o jejich produktech tam uživatelé vesele švitoří.

Demand Media staví na kombinovaném modelu – kterému se dá říkat „low-cost content“, „long-tail content“ a v podstatě je to tak trochu „junk content“. Jejich algoritmy neustále vyhledávají témata, po kterých uživatelé sítě prahnou, zejména to, na co se dotazují na Googlu a dalších vyhledavačích, a pak dávají armádě více než 13 000 „novinářů“ na volné noze možnost vytvořit na dané téma článek. Když jste v systému Demand Media (a pozor, abyste se tam dostali, musíte umět slušně anglicky, rozumět tématu, a mít za sebou nějakou tu autorskou tvorbu), vyberete si jedno z desítek tisíců témat, která jsou právě v kurzu, během pár dní napíšete kratičký článeček, a vyinkasujete za to pár desítek USD. Jak takové „psaní“ vypadá, si můžete prohlédnout například na www.ehow.com. Až si to prohlédnete, zkuste vzít nějaký název z článku, který tam najdete, a zadejte ho do Google… Demand Media se prostě postará, aby tento článek byl tím prvním, na který se při hledání dostanete. A netýká se to jen článků, ale i různých video – návodů – Demand Media je největším dodavatelem videí pro YouTube (který patří Google).

A to je právě jeden z bodů, kvůli kterým ještě nedávno mnoho expertů předpovídalo totální neúspěch IPO: 30 % tržeb Demand Media závisí přímo na Googlu a schopnosti „odhadnout“ jejich vyhledávací algoritmy, pokud se Google (616,5 USD, -0,55%) rozhodne je změnit, může tato část tržeb vypadnout. Druhým, ještě silnějším argumentem, byla obava z toho, že články od autorů Demand Media, které jsou většinou velmi krátké, věcné a psané úmyslně jednoduchou angličtinou, nemohou přece být pro čtenáře zajímavé. O některých nesrovnalostech v časovém rozlišení nákladů Demand Media, které podrobně vyšetřovala i SEC a kvůli kterým bylo IPO i o několik měsíců odloženo, ani nemluvě.

Přesto bylo IPO mimořádně úspěšné a cena v prvním dni obchodování vylétla o 33 %. Zatím se to jeví jako výborná zpráva pro další IPO v oblasti “nové generace” webových společností, které jsou více či méně založené na komunitním aspektu – během krátké doby LinkedIn (povídá se že filing příslušných dokumentů na SEC půjde už dnes) , Groupon, Zynga, a samozřejmě v příštím roce “the big one” – Facebook.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.04.2024
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024
9:02Rozbřesk: Dnes se ukáže, jak Evropě Amerika utíká

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.