Britská monarchie a tvůrci její měnové politiky rozhodně nejsou zpátečničtí, jak by se mohlo od země jejího veličenstva královny čekat. Bank of England začala při prognóze ovlivňující nastavení úrokových sazeb s využíváním moderních informačních technologií. Pro lepší odhadování očekávání spotřebitelů ohledně budoucího vývoje inflace se začala obracet na statistická data společnosti zachycující četnost vyhledávání jednotlivých výrazů.
Data ohledně internetového vyhledávání budou podle poslední kvartální zprávy britské centrální banky „stále užitečnějším zdrojem informací ohledně ekonomického chování,“ které lze jinak velmi obtížně predikovat.
Bank of England data internetového vyhledavače dosud využívala pro sledování dění na trhu práce a bydlení, ale nyní se domnívá, že možnosti využití mohou být mnohem širší a začíná s čerpáním z těchto údajů i při mapování inflačních očekávání.
Jako příklad tvůrce britské měnové politiky uvádí, že třeba četnost vyhledávání sousloví „televize s plochou obrazovkou“ nebo „lednička“ může dodat cenné údaje ohledně vývoje poptávky po statcích dlouhodobé spotřeby v průběhu sledovaného období.
Výhodou dat Googlu je podle Bank of England (BoE), že četnost vyhledávání pojmů je dostupná bezplatně a online. Možnost sledovat popularitu tak široké škály vyhledávaných výrazů, z Googlu podle britské centrální banky činí nejlepší zdroj dat pro tento typ studie.
„Data internetových vyhledavačů mají potenciál, aby se stala cennou pomůckou při tvorbě ekonomické politiky,“ chválí si BoE databázi Googlu. Za základní přednost přitom považuje téměř okamžitou dostupnost měřených dat. „Detailní sledování aktuální ekonomické aktivity je důležitou součástí přípravy ekonomické politiky, ale oficiální statistiky jsou povětšinou zveřejňovány se zpožděním,“ vysvětluje banka úskalí dosud využívaných zdrojů dat.
Statistické úřady většinou přinášejí první odhady ekonomických ukazatelů s minimálně týdenním, ale někdy i měsíčním prodlením (v případě Řecka je obvyklá dokonce dvouměsíční odmlka). Obdobně "opožděná" pak může být i reakce měnové či hospodářské politiky.
Aby nemohl Bank of England nikdo obvinit z propagace aktivit společnosti , je na závěr statě o využívání nových technologií při přípravě měnové politiky zmíněno, že tyto techniky „by mohly být použity i na data ostatních vyhledávačů, pokud své statistiky ovšem také uvolnily.“
(Zdroj: Bank of England, The Telegraph)