Maloobchodní tržby ve Spojených státech v listopadu ve srovnání s předchozím měsícem stouply jen o 0,2 procenta po zvýšení o 0,6 procenta v říjnu. Růst byl nejnižší od června a mnohem nižší, než čekali analytici. Důvodem byl hlavně pokles tržeb z prodeje potravin. Analytici dotazovaní agenturou Reuters očekávali zvýšení obratu o 0,6 procenta. Meziročně tržby v maloobchodech stouply o 6,7 procenta.
Růst nejvíce podpořil prodej automobilů a automobilových součástek, který vzrostl o půl procenta. Prodej potravin se však snížil o 0,2 procenta. Klesl i obrat čerpacích stanic, a to o 0,1 procenta. Jádrové tržby se zvýšily o 0,3 procenta po růstu o 0,7 procenta v předchozím měsíci. Jádrový ukazatel nezahrnuje prodej aut, stavebního materiálu a benzinu a více odpovídá spotřebitelským výdajům. Ty tvoří více než dvě třetiny ekonomické aktivity země.
upozorňují na to, že americké předvánoční sezóně chybí šťáva v podobě nových hitů, které by spotřebitelé prostě "museli mít". Prodejci údajně sázejí na klasiku, ale chybí nové "trháky". NYT to ilustruje na segmentu hraček. Zatímco předloni touto dobou například Američané horečně sháněli křečky Zhu Zhu Pets, letos se prodávají například angličáky, panenky či stavebnice Lego - tedy sortiment, jenž jde na odbyt celý rok. "Nevšimli jsme si toho, že by se zákazníci dožadovali jedné věci," uvedla viceprezidentka řetězce Stephanie Lucy.
Nedávný průzkum organizací a America Research Group dokonce ukázal, že třetina rodičů má problém sehnat pro děti nějaký dárek. Prodejci podle nich nenabízejí nic nového. Více než polovina respondentů pak uvedla, že letos neví o nějakém dárku, který by museli sehnat za každou cenu. V obou případech byl podíl takových odpovědí vyšší než loni.
Podle NYT je za stagnací konzervativnost obchodníků. Po loňské předvánoční nákupní sezoně jim zůstaly velké zásoby hraček, kterých se pak museli v lednu narychlo zbavovat. Letos prodejci naopak objednávky hraček spíše omezovali. V srpnu a září, což jsou klíčové měsíce pro tvorbu vánočních zásob, meziročně klesl dovoz hraček do USA o 9,8 procenta.
Dovoz klasických položek, jako jsou stavebnice Lego, ale naopak vzrostl. Podle Joshe Greena z analytické firmy Panjiva jsou obchodníci opatrní a sázejí na ověřené zboží, které jejich zákazníci znají a kterému rozumí.
Nízké zásoby pro mnoho obchodníků znamenají, že se letos nemusejí obávat, že jim zůstane ve skladech zboží. V některých případech pak díky nim budou moci kvůli převisu poptávky na nabídkou zvýšit ceny. Řetězec má například v tomto měsíci 12 nejpopulárnějších hraček na skladě méně než 40 procent času. U Targetu je to pak 50 procent. Další řetězec Toys “R” Us je na tom se 60 procenta lépe a chystá posílení skladových zásob.
Na rozdíl od minulosti, kdy velcí obchodníci před Vánoci agresivně zlevňovali, tak letos na Američany nakupující hračky čeká spíše zdražování. "Tři, čtyři roky nazpátek přicházel rok co rok se šokujícími slevami a dával každému na frak," podotkl analytik Eric Johnson. Letos podle něj řetězec rozhodně na hračkách prodělávat nehodlá.
(Zdroj: čtk, Bloomberg, NYT)