Ani Vánoce nepřinesly obchodníkům žně. Maloobchodní tržby v meziročním srovnání klesly o 5,1 procenta. Značný podíl na tom ovšem měl nižší počet pracovních dní, loňský prosinec měl o tři pracovní dny méně než stejný měsíc předchozího roku. Nicméně i bez tohoto vlivu by maloobchodní tržby klesly o 0,4 procenta.
Celkové výsledky citelně ovlivnil propad poptávky po automobilech. Tržby z prodeje automobilů v prosinci meziročně klesly o 10,8 procenta. Negativní výsledek naznačil prosincový pokles registrací nových osobních a lehkých užitkových automobilů o 15,6 procenta a ojetých o 18,6 procenta. Tentokrát za tím již nejsou problémy s registrem vozidel, ale prohlubující se recese v domácí poptávce.
Šetření na zboží, které není bezprostředně nezbytné, se projevilo také v poklesu prodeje výrobků pro domácnost o 7,5 procenta. Výrazně klesly také tržby za farmaceutické a zdravotnické zboží. Možná je to důsledek relativně mírného počasí v čase Vánoc a tím, že chřipková epidemie dorazila až v lednu.
Překvapivě výrazně se zvýšily tržby z prodeje oblečení a obuvi. V prosinci meziročně stouply o 6,6 procenta. Zde pomáhá agresivní cenová politika obchodníků. Za posledních 12 měsíců ceny tohoto zboží klesly o 3,3 procenta.
Pozitivní trend si udržel prodej přes internet, tržby v prosinci stouply o 6,9 procenta. Vánoční dárky se zkrátka čím dál tím více kupují kliknutím myši než blouděním po obchodních centrech.
Za celý loňský rok maloobchodní tržby klesly o 1,1 procenta. Letošní rok podle mého odhadu nepřinese zlepšení. Aktuální mzdová vyjednávání naznačují, že růst mezd bude sotva dohánět inflaci, mnohdy ani to ne. Navíc lze počítat s dalším zvýšením nezaměstnanosti. A do hry vstupuje také mírné zvýšení míry úspor, resp. snížení ochoty utrácet. Ani letos patrně domácí poptávka nepřispěje k tomu, aby se české ekonomika vynořila z mělké, ale vleklé recese.