Aktualizováno Vláda schválila přesun 7,3 miliardy korun z operačních programů, které mají problém s čerpáním peněz, do těch bezproblémových. Po jednání vlády to uvedla vicepremiérka Karolína Peake (LIDEM). Přesuny peněz ještě musí projednat monitorovací výbory jednotlivých programů.
Operační program ROP Severozápad tak přijde o 3,1 miliardy korun, které se rozdělí mezi ostatní regionální operační programy. Kromě toho ministerstvo navrhlo přesunout 3,7 miliardy korun z Operačního programu Životní prostředí do Operačního programu Doprava, kde mají být využity na modernizaci a rozvoj pražského metra. O půl miliardy přijde také Operační program Technická pomoc.
"Řídicí orgány to teď musí připravit pro monitorovací výbory programů. Bez jejich schválení to nemůže odejít na Evropskou komisi," řekla ČTK mluvčí ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Jana Jabůrková.
Podle předsedy Regionální rady ROP Severozápad Petra Navrátila rozhodnutí vlády ještě není definitivní, dokud s tím nebude souhlasit monitorovací výbor a Evropská komise. "A myslím, že v monitorovacím výboru nebudou všichni pro," řekl ČTK.
Celkem 3,1 miliardy korun jsou prostředky alokované v programu pro letošní rok. "Vláda se tak domnívá, že je kraje nebudou moci vyčerpat. Je to i vzkaz krajů a tak trochu rána do zad. Určitě to sníží motivaci krajů zaplatit vyměřenou korekci," uvedl Navrátil. "Ukazuje to také, jestli má vláda snahu ROP Severozápad vůbec spustit. Já ale pořád věřím, že ano," dodal.
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vedené Tomášem Chalupou (ODS) rozhodnutí respektuje. Podle resortu jde o přesun mezi programy s pozitivními dopady na ekologii. Metro prý sníží prašnost a omezí se další negativní vlivy automobilové dopravy. Peníze se využijí pravděpodobně pro dostavbu nového úseku metra linky A ze stanice Dejvická do stanice Motol.
Uvolněné peníze na dostavbu metra ulehčí rozpočtu hlavního města, uvedl ředitel odboru fondů na ministerstvu dopravy Marek Pastucha. Přesun prostředků umožní proplatit z EU větší objem výdajů, které si měla původně hradit Praha vlastními zdroji. Celý projekt má podle předpokladu vyjít na 22 miliard korun, schválený příspěvek z fondů EU činí zhruba osm miliard Kč. Ministerstvo dopravy bude ale požadovat po magistrátu záruky, že je schopen tyto peníze vyčerpat na "způsobilé výdaje", a nikoliv například na různé vícepráce.
"MŽP tímto přesunem současně snižuje riziko nevyčerpání peněz z operačního programu, který byl od počátku nastaven neefektivně a byrokraticky," reagoval první náměstek ministra životního prostředí Martin Frélich. V kuloárech se ale spekuluje, že peníze na dostavbu metra sháněla ODS už dlouho a nevyužité prostředky tomu napomohly.
Po Ústeckém a Karlovarském kraji chce ministerstvo financí celkem 2,6 miliardy korun, které Evropská komise vyměřila programu za špatně připravené projekty. Kraje zatím na zaplacení korekcí nekývly.
Vláda dnes projednala zprávu MMR o rizikových operačních programech, podle které je Česko ve skluzu v čerpání peněz z evropských fondů. Z celkové dosud vyplacené částky požádalo ministerstvo financí Evropskou komisi o zpětné proplacení 233,4 miliardy korun, tedy 29,3 procenta celkové částky. Do konce roku by to mělo být 65 procent.
Limit čerpání pro rok 2013 podle MMR nyní plní pouze dva operační programy, OP Přeshraniční spolupráce Česká republika - Polsko a OP Doprava, a tři regionální operační programy (ROP Severovýchod, ROP Jihovýchod a ROP Střední Morava).
(Zdroj: ČTK, ČT)