První úsek trasy metra D povede z Pankráce do Písnice a vyjde na 24,69 miliardy korun. Jeho výstavbu schválili radní hlavního města. Zároveň projekt zařadili do takzvaného operačního programu doprava, ve kterém chce město získat na výstavbu peníze z evropských fondů. ČTK to řekla mluvčí magistrátu Tereza Králová.
"Rada hlavního města Prahy schvaluje záměr výstavby trasy metra I.D," píše se v dokumentu, který schválili radní. Kdy metro začne jezdit zatím není jasné, pokud by ale Praha získala příští rok příslib peněz z EU, mělo by to být do roku 2022.
Nová trasa má měřit přes deset kilometrů a obslouží několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice. Odlehčit by měla lince C. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit.
Úsek D začne ve stanici Pankrác odbočkou trasy C. Původně se uvažovalo o přestupní stanici, tato varianta by ale výstavbu prodražila o několik miliard. Ve stanici Pankrác se budou střídat vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by byla vložena souprava z trasy D. Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy.
Výhodou této varianty podle dokumentu je, že lze využít nynějšího vozového parku metra, stejně tak bude možné využít technické a technologické zázemí metra a systém oprav a údržby. Rovněž nebude nutné ihned stavět nové depo v Písnici, protože vozy budou najíždět z trasy C. Roční provozní náklady by byly podle odhadu 337 milionů korun.
Praha chce stavbu přihlásit do operačního programu na roky 2014 až 2020. Město na přípravu trasy vydalo k 31. srpnu celkem 513 milionů korun, pro letošek má uzavřeny smlouvy na práce za 151 milionů.
Projekt metra D má hotovou dokumentaci pro územní řízení. O něm nyní rozhoduje radnice Prahy 4. Loni na začátku listopadu pak získal souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle odhadů by výstavba mohla začít v roce 2015.
Praha nyní staví také prodloužení metra A z Dejvické do Motola. To by mělo být hotové v roce 2014.
Základní údaje o pražském metru
Celková délka: 59,5 kilometru
Počet stanic: 57
Počet tras: tři
- A (Dejvická-Depo Hostivař) - 11,3 km; 13 stanic
- B (Černý Most-Zličín) - 25,6 km; 24 stanic
- C (Háje-Letňany) - 22,7 km; 20 stanic
První otevřený úsek: Kačerov-Florenc (trasa C, 6,6 km, devět stanic), 10. května 1974
Poslední otevřený úsek: Ládví - Letňany (trasa C, 4,6 km, tři stanice), 9. května 2008
Počet cestujících: 531 milionů/rok (2011)
Průměrná cestovní rychlost: 34,6 km/h
Připravované rozšíření metra:
- prodloužení trasy A v úseku Dejvická - Nemocnice Motol by mělo být dokončeno v roce 2014; délka 6,1 km, čtyři stanice.
- Praha původně plánovala prodloužit trasu A až na letiště v Ruzyni (přes stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště), ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.
- Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr výstavby trasy metra I.D z Pankráce do Písnice v délce zhruba deset km.
- Kromě úseku I.D od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácem.