Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Změny v zákoně o veřejných zakázkách (I. část): Co má usnadnit život zadavatelům?

Změny v zákoně o veřejných zakázkách (I. část): Co má usnadnit život zadavatelům?

01.06.2015 5:30

Ačkoliv do plánované účinnosti zcela nové regulace veřejných zakázek zbývá necelý rok, čeští zákonodárci nezaháleli a ke dni 6. března 2015 opětovně novelizovali zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Níže pro větší přehled podnikatelů přinášíme přehled vybraných změn, které „technická novela“ do zadávání veřejných zakázek přinesla.

O něco snazší zadávání víceprací

Až do poslední novelizace zákona o veřejných zakázkách byl zadavatel oprávněn zadat dodatečné stavební práce nebo služby, které nebyly obsaženy v původních zadávacích podmínkách (tzv. vícepráce) témuž dodavateli pouze v případě, že potřeba víceprací vznikla „v důsledku okolností, které zadavatel nemohl objektivně předvídat.“ Rozhodovací praxe přitom vyžadovala téměř absolutní míru objektivní nepředvídatelnosti na straně zadavatele. To znamená, že od zadavatele se očekávalo, že vynaloží při vymezení původního předmětu veřejné zakázky až nadstandardní péči mnohdy přesahující jeho možnosti. K tíži zadavatele přitom šly i veškeré nepřesnosti, kterých se dopustili odborníci, na něž se zadavatel v souvislosti s přípravou zadávacích podmínek obrátil, jako například geologové nebo projektanti.

Toto nastavení podmínek pro zadání víceprací často nutilo zadavatele k neekonomickému chování a vypisování nového zadávacího řízení na potřebné vícepráce. Případně k chování, které bylo na samé hranici zákona a vystavovalo zadavatele nebezpečí spáchání správního deliktu dle § 120 odst. 1 písm. a) zákona o veřejných zakázkách. Nezřídka totiž vyvstávaly spory o to, zda zadavatel ještě mohl, či již nemohl objektivně jednotlivé okolnosti vedoucí k potřebě zadání víceprací předvídat.

„Technická novela“ podmínky zadávání víceprací témuž dodavateli zmírnila. Zadavatel je totiž ponovu oprávněn zadat vícepráce již „v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat“. V praxi to znamená, že pokud zadavatel jednal při vymezení předmětu veřejné zakázky s náležitou (resp. obvyklou) péčí, tj. například by si nechal projekt zpracovat příslušným autorizovaným odborníkem a následně by zjistil, že projekt byl neúplný nebo nedostatečný, pak by vady v projektu neměly jít k tíži zadavatele. Zadavateli by naopak mělo být umožněno takové chyby napravit zadáním víceprací v režimu jednacího řízení bez uveřejnění.

Dále pak došlo ke zvýšení maximálního možného limitu hodnoty víceprací zadávaných veřejným zadavatelem témuž dodavateli z 20% na 30% ceny původní veřejné zakázky.

Rozšíření dílčích hodnotících kritérií

„Technická novela“ dále umožnila zadavatelům hodnotit nabídky jednotlivých uchazečů o veřejnou zakázku rovněž z pohledu „organizace, kvalifikace a zkušeností osob zapojených do realizace veřejné zakázky, pokud mají tyto významný dopad na plnění předmětné zakázky.

Zákonodárce předpokládá, že uvedené hodnotící kritérium by nemělo být zadavateli používáno paušálně, ale pouze ve specifických případech. Zejména v případech tzv. intelektuálních služeb (poskytovaných zadavateli poradci, advokáty, architekty apod.) a specializovaných řemeslných služeb.

Možnost hodnocení kvality a zkušeností realizačního týmu předmětu veřejné zakázky je zajisté vítanou změnou, která má potenciál přispět ke kvalitnějšímu plnění předmětu veřejných zakázek ze strany dodavatelů.

V každém případě však doporučujeme zadavatelům, aby postupovali při využívání těchto uvedených nových dílčích hodnotících kritérií v maximální možné míře obezřetně. V opačném případě totiž mohou zadavatelé počítat se zvýšením počtu námitek proti zadávacím podmínkám a s tím související nežádoucí pozorností ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A to minimálně do té doby než se vytvoří dostatečná rozhodovací praxe.

Jedna nabídka už řízení neruší

Jakkoliv byla povinnost rušit zadávací řízení v případě „jedné nabídky“ přijata s bohulibými úmysly podpořit konkurenceschopnost dodavatelů a zabránit „šití“ zadávacích podmínek na míru vybraným dodavatelům, v praxi tato povinnost způsobovala značné potíže. A to i „poctivým“ zadavatelům a dodavatelům. Tato povinnost totiž nutila zadavatele i dodavatele hledat „kreativní“ cesty, které mnohdy lavírovaly na pomezí obcházení a porušování právních předpisů.

S ohledem na to nepochybně mnozí zadavatelé i dodavatelé kvitují, že zadavatelé již nebudou muset nutně rušit zadávací řízení v těch případech, kdy obdrží buď pouze jednu nabídku, nebo kdy jim po posouzení obdržených nabídek zbude pouze jedna nabídka k hodnocení. Pro úplnost však dodáváme, že možnost zrušit zadávací řízení v případě „jedné nabídky“ zůstala zachována, avšak je zcela na uvážení zadavatele, zda této dobrovolné možnosti využije či nikoliv. A to zejména s přihlédnutím k hospodárnosti nabízejícího se řešení.

Konec „hodnotitelů“ v Čechách

Dále pak zákonodárce alespoň prozatím vzdal snahu o zavedení institutu hodnotitelů, kteří měli být povinně jmenování do hodnotících komisí u významných veřejných zakázek. Původně měl výše uvedený koncept fungovat již od 1. ledna 2014. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo pro místní rozvoj nedisponovalo potřebným personálním ani finančním aparátem, došlo k odložení o 1 rok. Situace se však nezlepšila ani v průběhu roku 2014 a tudíž byl institutu hodnotitelů opuštěn.

Dřívější zánik odpovědnosti za správní delikt

“Technickou novelou“ došlo k úpravě dob, ve kterých může Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájit správní řízení o správním deliktu vůči zadavateli ze stávajících 5 let na 3 roky ode dne, kdy se o deliktu Úřad dozvěděl, nejpozději však do 5 let (namísto původních 10 let) ode dne, kdy byl správní delikt spáchán.

Významné změny v řízení před ÚOHS

Změnám souvisejícím s přezkumným řízením před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, které se podstatným způsobem dříve či později dotknou velké části dodavatelů, bude věnována pozornost v příští části miniseriálu zaměřeného na poslední novelu zákona o veřejných zakázkách.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.08.2020
11:17Pozvánka na webinář: Jak využít ETF ve svém portfoliu
11:10Aktivita továren v eurozóně se v červenci vrátila k růstu
10:45Komentář analytika ke KB: slabší příjmy a možné firemní defaulty versus celkový růst úvěrů a vybavenost kapitálem  
10:39The Economist: Letecký průmysl povstane z popela, zářivější než kdy dřív
10:12Petr Dufek: Lepší PMI navzdory slabým zakázkám a stále nízká nezaměstnanost
9:48Apple je největší firmou na světě podle tržní kapitalizace
9:25Zisk banky HSBC v pololetí klesl o 65 procent
9:10SocGen, vlastník Komerční banky, má další čtvrtletní ztrátu
9:04Rozbřesk: Pozornost se obrací k ČNB. Eurodolar testoval 1,20
8:54Microsoft zvažuje koupi amerických operací TikToku
8:47Evropské futures hledají směr. KB kvartálním ziskem zklamala  
8:45Český výrobce bezpilotních letounů Primoco se dostal do provozního zisku, zvýšil tržby a uzavřel nové zakázky
8:30MONETA Money Bank, a.s. - Pozvánka na řádnou valnou hromadu, která se bude konat dne 2. září 2020
8:16Komerční banka zaostává za odhady. Za celý rok čeká jednociferný pokles příjmů a zisku, růst úvěrů
02.08.2020
14:59Project Syndicate: Války se zakrytými tvářemi
9:12Víkendář: Prospívají finance společnosti?
01.08.2020
16:03Project Syndicate: Snižování chudoby musí zůstat středem zájmu
9:09Víkendář: „Žít a nechat žít“ pro Čínu a Spojené státy
31.07.2020
22:10Obrat na Wall Street v poslední hodině, Ford -1,9 %  
17:20Dluhy a „kritická“ hranice 100 % HDP

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
American International Group Inc (06/20 Q2, Aft-mkt)
Berkshire Hathaway Inc (06/20 Q2)
Diamondback Energy Inc (06/20 Q2, Aft-mkt)
Ferrari NV (06/20 Q2, Bef-mkt)
Marathon Petroleum Corp (06/20 Q2, Bef-mkt)
McKesson Corp (06/20 Q1, Bef-mkt)
Natixis SA (06/20 Q2, Aft-mkt)
Siemens Healthineers AG (06/20 Q3)
Societe Generale SA (06/20 Q2)
Take-Two Interactive Software Inc (06/20 Q1, Aft-mkt)
Tyson Foods Inc (06/20 Q3)
Virgin Galactic Holdings Inc (06/20 Q2, Aft-mkt)
3:45Čína - PMI v průmyslu
6:00HSBC Holdings PLC (06/20 Q2)
6:30Dufry AG (06/20 Q2)
7:00Heineken NV (06/20 Q2)
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m