Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Změny v zákoně o veřejných zakázkách (I. část): Co má usnadnit život zadavatelům?

Změny v zákoně o veřejných zakázkách (I. část): Co má usnadnit život zadavatelům?

01.06.2015 5:30

Ačkoliv do plánované účinnosti zcela nové regulace veřejných zakázek zbývá necelý rok, čeští zákonodárci nezaháleli a ke dni 6. března 2015 opětovně novelizovali zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Níže pro větší přehled podnikatelů přinášíme přehled vybraných změn, které „technická novela“ do zadávání veřejných zakázek přinesla.

O něco snazší zadávání víceprací

Až do poslední novelizace zákona o veřejných zakázkách byl zadavatel oprávněn zadat dodatečné stavební práce nebo služby, které nebyly obsaženy v původních zadávacích podmínkách (tzv. vícepráce) témuž dodavateli pouze v případě, že potřeba víceprací vznikla „v důsledku okolností, které zadavatel nemohl objektivně předvídat.“ Rozhodovací praxe přitom vyžadovala téměř absolutní míru objektivní nepředvídatelnosti na straně zadavatele. To znamená, že od zadavatele se očekávalo, že vynaloží při vymezení původního předmětu veřejné zakázky až nadstandardní péči mnohdy přesahující jeho možnosti. K tíži zadavatele přitom šly i veškeré nepřesnosti, kterých se dopustili odborníci, na něž se zadavatel v souvislosti s přípravou zadávacích podmínek obrátil, jako například geologové nebo projektanti.

Toto nastavení podmínek pro zadání víceprací často nutilo zadavatele k neekonomickému chování a vypisování nového zadávacího řízení na potřebné vícepráce. Případně k chování, které bylo na samé hranici zákona a vystavovalo zadavatele nebezpečí spáchání správního deliktu dle § 120 odst. 1 písm. a) zákona o veřejných zakázkách. Nezřídka totiž vyvstávaly spory o to, zda zadavatel ještě mohl, či již nemohl objektivně jednotlivé okolnosti vedoucí k potřebě zadání víceprací předvídat.

„Technická novela“ podmínky zadávání víceprací témuž dodavateli zmírnila. Zadavatel je totiž ponovu oprávněn zadat vícepráce již „v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat“. V praxi to znamená, že pokud zadavatel jednal při vymezení předmětu veřejné zakázky s náležitou (resp. obvyklou) péčí, tj. například by si nechal projekt zpracovat příslušným autorizovaným odborníkem a následně by zjistil, že projekt byl neúplný nebo nedostatečný, pak by vady v projektu neměly jít k tíži zadavatele. Zadavateli by naopak mělo být umožněno takové chyby napravit zadáním víceprací v režimu jednacího řízení bez uveřejnění.

Dále pak došlo ke zvýšení maximálního možného limitu hodnoty víceprací zadávaných veřejným zadavatelem témuž dodavateli z 20% na 30% ceny původní veřejné zakázky.

Rozšíření dílčích hodnotících kritérií

„Technická novela“ dále umožnila zadavatelům hodnotit nabídky jednotlivých uchazečů o veřejnou zakázku rovněž z pohledu „organizace, kvalifikace a zkušeností osob zapojených do realizace veřejné zakázky, pokud mají tyto významný dopad na plnění předmětné zakázky.

Zákonodárce předpokládá, že uvedené hodnotící kritérium by nemělo být zadavateli používáno paušálně, ale pouze ve specifických případech. Zejména v případech tzv. intelektuálních služeb (poskytovaných zadavateli poradci, advokáty, architekty apod.) a specializovaných řemeslných služeb.

Možnost hodnocení kvality a zkušeností realizačního týmu předmětu veřejné zakázky je zajisté vítanou změnou, která má potenciál přispět ke kvalitnějšímu plnění předmětu veřejných zakázek ze strany dodavatelů.

V každém případě však doporučujeme zadavatelům, aby postupovali při využívání těchto uvedených nových dílčích hodnotících kritérií v maximální možné míře obezřetně. V opačném případě totiž mohou zadavatelé počítat se zvýšením počtu námitek proti zadávacím podmínkám a s tím související nežádoucí pozorností ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A to minimálně do té doby než se vytvoří dostatečná rozhodovací praxe.

Jedna nabídka už řízení neruší

Jakkoliv byla povinnost rušit zadávací řízení v případě „jedné nabídky“ přijata s bohulibými úmysly podpořit konkurenceschopnost dodavatelů a zabránit „šití“ zadávacích podmínek na míru vybraným dodavatelům, v praxi tato povinnost způsobovala značné potíže. A to i „poctivým“ zadavatelům a dodavatelům. Tato povinnost totiž nutila zadavatele i dodavatele hledat „kreativní“ cesty, které mnohdy lavírovaly na pomezí obcházení a porušování právních předpisů.

S ohledem na to nepochybně mnozí zadavatelé i dodavatelé kvitují, že zadavatelé již nebudou muset nutně rušit zadávací řízení v těch případech, kdy obdrží buď pouze jednu nabídku, nebo kdy jim po posouzení obdržených nabídek zbude pouze jedna nabídka k hodnocení. Pro úplnost však dodáváme, že možnost zrušit zadávací řízení v případě „jedné nabídky“ zůstala zachována, avšak je zcela na uvážení zadavatele, zda této dobrovolné možnosti využije či nikoliv. A to zejména s přihlédnutím k hospodárnosti nabízejícího se řešení.

Konec „hodnotitelů“ v Čechách

Dále pak zákonodárce alespoň prozatím vzdal snahu o zavedení institutu hodnotitelů, kteří měli být povinně jmenování do hodnotících komisí u významných veřejných zakázek. Původně měl výše uvedený koncept fungovat již od 1. ledna 2014. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo pro místní rozvoj nedisponovalo potřebným personálním ani finančním aparátem, došlo k odložení o 1 rok. Situace se však nezlepšila ani v průběhu roku 2014 a tudíž byl institutu hodnotitelů opuštěn.

Dřívější zánik odpovědnosti za správní delikt

“Technickou novelou“ došlo k úpravě dob, ve kterých může Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájit správní řízení o správním deliktu vůči zadavateli ze stávajících 5 let na 3 roky ode dne, kdy se o deliktu Úřad dozvěděl, nejpozději však do 5 let (namísto původních 10 let) ode dne, kdy byl správní delikt spáchán.

Významné změny v řízení před ÚOHS

Změnám souvisejícím s přezkumným řízením před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, které se podstatným způsobem dříve či později dotknou velké části dodavatelů, bude věnována pozornost v příští části miniseriálu zaměřeného na poslední novelu zákona o veřejných zakázkách.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
10.12.2022
8:52Víkendář: Namísto růstu další pokles cen ropy?
09.12.2022
18:07Zhroucená IS křivka a další vývoj v ekonomice
16:53Dluhopisy na závěr týdne padají, akcie jsou na tom smíšeně  
15:38WEBINÁŘ Makrovýhled na rok 2023 s Janem Burešem. Nejen o Česku, koruně i energiích. 15. 12. v 15:00
14:19Primoco UAV čeká za letošek rekordní výsledky. Příští rok cílí na prodeje za miliardu korun
13:48Španělsko, Portugalsko a Francie se dohodly na stavbě produktovodu pro vodík
13:00Hypoteční banka, a.s.: Oznámení o úrokových sazbách ISIN CZ0002006000
12:47Sektor finančních služeb v Británii čekají největší změny za více než 30 let
12:16Perly týdne: Vlídnější Fed a preference akcií s dividendovou kulturou
12:06Evropské akcie rostou druhý den v řadě. ČEZ se vzpamatovává z osmidenního poklesu  
10:50Výrobní ceny zřejmě zpomalí. Zvednou náladu na konci týdne?  
10:42Slovenský průmysl prohloubil tempo meziročního poklesu výroby na 2,6 procenta
10:40CAAM: Prodej aut v Číně v příštím roce bude pokračovat v mírném růstu
9:22UNICAPITAL Invest III a.s.: Opravná informace k výroční zprávě 2021
9:11Rozbřesk: Studené počasí žene cenu plynu znovu vzhůru
8:56Trhy v Evropě zahájí závěr týdne vzestupem  
08.12.2022
22:02Špatná data z trhu práce podpořila trhy  
18:05Výhled na 2023 podle Jana Bureše: Pokles inflace, ale i HDP. Návrat zpátky může trvat. Na koruně jsme negativní
16:52Akcie a euro se odpoledne vydávají nahoru, zatímco dluhopisy ustupují  
16:46Pozitivní začátek seance v USA, daří se energiím  

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    Nebyla nalezena žádná data