Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Investiční produkty pro spotřebitele: Vstříc k radikálnímu nárůstu regulace

Investiční produkty pro spotřebitele: Vstříc k radikálnímu nárůstu regulace

21.09.2015 5:30
Autor: Mgr. Ondřej Mikula, KŠB

V oblasti tzv. retailových finančních produktů, tj. produktů určených spotřebitelům jakožto „neprofesionálním“ zákazníkům, dochází v posledních letech k výrazné změně v zaměření regulace. Dříve dominovala právní úprava stanovující povinnosti poskytovatelů finančních služeb a produktů, které byly převážně informačního charakteru. Regulace se soustředila na odstraňování typického problému informační asymetrie ve vztazích mezi poskytovatelem a spotřebitelem s tím, že vůdčí ideou bylo, že dobře informovaný spotřebitel učiní správné investiční rozhodnutí. Tento přístup je patrný již ve směrnici MiFID I nebo v dřívějších úpravách spotřebitelských úvěrů.

Nyní však dochází k zásadnímu obratu. Evropský normotvůrce je přesvědčen, že svůj podíl na krizi měla také nedostatečná finanční regulace retailových produktů. Podle něj se prokázalo, že ani dostatečně informovaný spotřebitel nemusí učinit správné finanční rozhodnutí. To v důsledku vedlo k četným ztrátám na straně retailových zákazníků, systémovým problémům a k zásadnímu nabourání důvěry v trh.  Přichází tedy vlna pravidel, v důsledku nichž se rozhodování v podstatě přesouvá na poskytovatele, který nejenže je povinen spotřebitele řádně (a pro něj srozumitelně) informovat o nabízeném finančním produktu, ale také nově za něj v zásadě musí učinit rozhodnutí, zda je daný produkt pro něj vhodný. Teprve na základě takového posouzení spotřebiteli může produkt poskytnout.

Produktová politika dle MiFID II a regulace hypoték

Typickým příkladem uvedeného posunu je zavedení povinnosti nastavit a dodržovat interní produktovou politiku u poskytovatelů investičních nástrojů dle MiFID II. Obchodníci s cennými papíry budou muset nastavit vnitřní procesy, v rámci nichž bude schvalován každý investiční nástroj před svým uvedením na trh nebo před distribucí zákazníkům. Pro každý investiční nástroj bude nutné předem určit cílový trh konečných zákazníků a pravidelně přezkoumávat, zda je takové zařazení vhodné a zda mu odpovídá distribuční strategie firmy. Účelem těchto interních procesů bude zajistit, aby dané kategorii zákazníků byly poskytovány pouze pro ni vhodné investiční produkty. Takové požadavky jsou v současné době častým předmětem diskuzí. Uvedené totiž bude ve značné míře zasahovat do principu smluvní volnosti a bránit zákazníkům nakoupit některé rizikové produkty, o které by jinak měli zájem.

Jiným příkladem zpřísnění povinností poskytovatelů finančních produktů spotřebitelům je nová regulace hypoték dle směrnice o hypotečních úvěrech (MCD). MCD především podrobně stanoví povinnosti při posuzování úvěruschopnosti žadatele o hypoteční úvěr. Přičemž nebude-li po tomto posouzení pravděpodobné, že spotřebitel bude schopen řádně své závazky splácet, nebude mu poskytovatel moci hypotéku vůbec poskytnout.

Uvedené změny představují jen zlomek toho, co se na poskytovatele finančních produktů pro spotřebitele chystá. MiFID II, která obsahuje řadu dalších nových povinností, bude muset být do českého právního řádu implementována nejpozději na začátku roku 2017. Pravidla dle MCD však mají být účinná už v březnu roku 2016.

Trend zpřísňování regulace produktů poskytovaných spotřebitelům a přesouvání odpovědnosti za investiční rozhodování ze spotřebitele na poskytovatele je v poslední době viditelný. Otázkou je, zda se nově nastavená pravidla ukážou v budoucnosti jako účinná, nebo zda naopak někdy nastoupí éra deregulace.  Je totiž zřejmé, že nové požadavky zvýší náklady poskytovatelů finančních produktů, kteří je budou patrně nuceni promítnout do ceny produktů. Pak bude otázkou, zda nová regulace skutečně povede k deklarovanému cíli povzbuzení kapitálových, resp. finančních trhů skrze posílení tržní důvěry ze strany spotřebitelů, či nikoliv.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.12.2025
16:58Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již zítra!
15:58Traders Talk: O Santa Rally rozhodne Fed, technologie se drží a zlato má prostor růst
15:07Je zahraniční kapitál do USA nasáván nebo je tam tlačen?
13:01Paměťové čipy zdražují o desítky procent a jejich výrobci nestíhají
11:59Evropské trhy pokračují vzhůru podobně jako krypto  
11:06Anthropic plánuje v příštím roce IPO
10:33Airbus kvůli vadě trupových panelů snížil cíl dodávek na letošní rok
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány
8:45Rozbřesk: Čína chce bojovat s průmyslovou deflací. Co to znamená pro Evropu a Česko?
8:43Nový AI čip od Amazonu, úvěrové riziko Oraclu na maximu od krize a zákaz dovozu ruského plynu do EU  
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
    Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
    Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
    Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
    Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
    UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)