Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Přehřívající se Santa

Přehřívající se Santa

11.1.2016 17:45

Tento týden bude z hlediska pravidelně přicházejících ekonomických dat volnější. Doufejme, že se nám o zábavu nebude starat Čína tak, jako v týdnu minulém. Pokud ne, bude největší pozornost pravděpodobně upřena na pátek, kdy se dozvíme, jak se v prosinci vyvíjely maloobchodní tržby v USA. Americký spotřebitel je klíčovým tahounem americké ekonomiky a dost významným prvkem celé ekonomiky globální. Prosincový vývoj pak přinese i vzpomínky na konzumní část Vánoc – jak moc se musel jejich Santa ohánět?

Zaděláno na dárkovou krizi?

Podle prvního grafu bychom se mohli domnívat, že americký spotřebitel se letos překonal. Jde o výsledky průzkumů ohledně „předpokládané výše výdajů za vánoční dárky“. Na první pohled je vidět, že ochota platit za dary pod stromečkem je hodně cyklická. V roce 2007 tak průměrný Američan plánoval koupit dárky za 866 dolarů, rok poté byl už pod tíhou krize ochoten jen k výdaji ve výši 616 dolarů. Santa Klaus si tehdy trochu odpočinul, ale už v roce 2010 výdaje zase prudce rostly. Po opětovném poklesu v roce 2013 se pak v roce 2015 dostáváme na hodně vysoký plánovaný výdaj dosahující 830 dolarů.


Santa 1.png


Zdroj: Statista.com

Soudě podle předchozího vývoje jsou podobně vysoké úrovně dárkových výdajů jako v roce 2015 poněkud nebezpečné – Santa se přehřívá a přichází dárková korekce. Americká ekonomika je na tom ale nyní poměrně dobře a pokud by se toto korekční pravidlo potvrdilo i v roce 2016, půjde spíše o důsledek vývoje v Asii. V samotných Spojených státech by snad mohly hrozit problémy pramenící z trhu odpadních dluhopisů.


Paní Santa Klausová

Na Statista.com mě zaujal ještě jeden graf. Ukazuje, kdy ženy a muži podle průzkumu začínají nakupovat vánoční dárky. Nákupní horečka u obou pohlaví evidentně vrcholí v listopadu, poměrně dost lidí ale (prý) nakupuje už před zářím (první dva sloupce) a také během prvních dvou týdnů v prosinci. Těsně před Vánoci pak nakupují jen 3 % žen a 5 % mužů (což mi připadá jako číslo z říše snů).

Santa 2.png

Zdroj: Statista.com

Tento druhý graf hlavně na významný nevánoční jev: Jednoduše řečeno, ženy jsou podle něj znatelně zodpovědněji a nebál bych se říci, že lépe plánují a mají dlouhodobější pohled. Alternativní vysvětlení je takové, že jim znatelně více záleží na tom, aby dar od nich potěšil a byl ten „správný“. Což zase ukazuje větší zodpovědnost, empatii. Určitě nejsem zastáncem povinných kvót pro počet žen kdekoliv, ale zdá se, že se v této oblasti skutečně soustavně ochuzujeme. A dárky by měla nosit spíše paní Santová.


Dárky nejsou jednoduché

Když už se vracíme k Vánocům, rád bych si v závěru dovolil obecnější poznámku. V době našich babiček a dědečků bylo pro většinu z nich poměrně těžké kupovat vánoční dárky. Žilo se takříkajíc „z ruky do huby“, úspory byly minimální a pokud nějaké dárky byly, šlo o čistě „funkční“ věci. Radost z nich tím ale asi netrpěla, spíše naopak. I dnes je pro velkou část společnosti hodně těžké kupovat dárky. Příčinou ale nejsou naše nízké příjmy, ale naopak příjmy vysoké, vysoký životní standard a blahobyt. Jsme saturováni a je tudíž stále těžší najít něco, co by překvapilo, udělalo radost.

Objevují se tak názory, které současný stav tak nějak odsuzují a v podstatě doporučují návrat do minulosti. Ono ale tenkrát určitě nebylo o co stát. Namísto teoretizující idealizace starých časů by nám mohl stačit třeba pouhý vděk za to, jak se nyní máme po materiální stránce dobře. To je velký dar, s kterým jen ještě neumíme tak úplně ideálně pracovat.


Čtěte více:

Výsledková sezóna v USA - firemní kalendář pro 4Q15
11.1.2016 14:30
Rok 2015 je za námi a to znamená pro finanční trhy jediné - start mara...
Výsledková sezóna v Evropě - firemní kalendář pro 4Q15
11.1.2016 14:40
Se začátkem roku nového uzavřou ten loňský 2015 zveřejněním hospodářsk...
Začátek výsledkové sezóny, americká makrodata, zasedání BoE … týdenní výhled
11.1.2016 11:00
Začínající týden negativně ovlivnil další propad akcií v Číně. Nová da...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Iliad SA (06/16 Q2, Bef-mkt)
Opera Software ASA (06/16 Q2)
salesforce.com Inc (07/16 Q2, Aft-mkt)
1:50JP - Průmyslová výroba, m/m
7:30Bouygues SA (06/16 Q2)
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
12:45Brown-Forman Corp (07/16 Q1)
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
15:45USA - Index aktivity ISM Chicago
16:00USA - Rozjednané prodeje domů, m/m