Aktualizováno Americká aerolinka Delta Air Lines (DIP) hospodařila ve 4Q15 s tržbami ve výši 9,5 mld. USD a mírně tak zaostala za očekáváním na hladině 9,61 mld. USD.
Tržby z přepravy pasažérů meziročně klesly o 1 % na 8,125 mld. USD, což odráží pokles průměrného výnosu z pasažéra na letovou míli (16,4c proti 17,15c v 4Q14). Efekt alespoň částečně tlumila větší obsazenost letů (85,2 % proti 82,8 % v 4Q14). Ta ostatně sehrávala pozitivní roli v celém loňském roce. Pokles výnosu pak do určité míry může souviset s růstem letových kapacit (zejména na klíčovém severoamerickém trhu, meziročně bylo k obsluze poptávky využito o 11 letadel více). Ten sice v kombinaci s rostoucími letovými kapacitami nahrává absolutnímu růstu tržeb, taktéž je v něm ukryto riziko tlaku na cenu letenek, a tedy výnos z pasažéra. V tomto směru nicméně vnímáme jako pozitivum nedávné rozhodnutí Delta Air Lines zvýšit ceny svých letenek. Celkové tržby dosáhly 9,5 mld. USD.
Provozní náklady meziročně klesly o 26 %. Příčina je poměrně intuitivní – pokles cen ropy, respektive letového benzinu. Na této položce Delta Air Lines meziročně ušetřila 62 %! Pokud bychom odhlédli od vlivu levnějšího letového benzinu, zjistíme, že provozní náklady meziročně mírně stouply (+1,9 % optikou CASM = náklady na sedadlo při přepočtu na letovou míli), což například souvisí s růstem mezd. CASM se započtením palivových nákladů dosáhly 13,38c, což je příznivá zpráva v komparaci s realizovaným výnosem z pasažéra (16,4c).
Zisk na akcii dosáhl 1,18 USD a o cent zaostal za očekáváním. Pro první kvartál letošního roku Delta Air Lines počítá s meziroční expanzí kapacit o 2-3 %, růstem jednotkových nákladů o 5 % a dalším poklesem tržeb z přepravy pasažérů (2,5 – 4,5 %). Celkově nicméně vnímáme investici do akcií Delta Air Lines nadále jako atraktivní. Expanze kapacit je disciplinovaná, úspěšného navýšení cen letenek tak může být dosaženo, čímž by se otevřel prostor pro vylepšení příjmové stránky. Nadále stlačené ceny ropy představují významný benefit, který dopomůže také pokračující tvorbě peněžního toku. Právě s jeho pomocí dokáže aerolinka realizovat nákup nových letounů, snižovat zadlužení a taktéž sdílet s investory plody úspěchu (akciový odkup).