Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
NYT: Proč nemají Spojené státy vlastní opatření jako GDPR?

NYT: Proč nemají Spojené státy vlastní opatření jako GDPR?

03.04.2018 13:54
Autor: Redakce, Patria.cz

V květnu vejdou v platnost nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů známé pod zkratkou GDPR. Regulace je silná ve své jednoduchosti: Zajistí, že spotřebitelé budou majiteli svých osobních údajů a budou tak mít právo kontrolovat jejich použití. V komentáři pro deník The New York Times to píše šéf americké Federální komise pro spoje (FCC) z let 2013 až 2017 a ptá se, proč podobná ochrana neexistuje ve Spojených státech.

"Jsme zodpovědní za to, abychom chránili vaše informace. Pokud to nezvládneme, nezasloužíme si je," deklaroval nedávno šéf facebooku Mark Zuckerberg v celostránkovém prohlášení otištěném britskými a americkými deníky.

Je hezké vidět, že facebook přebírá určitou odpovědnost za zneužití osobních informací 50 milionů svých uživatelů pro účely politické kampaně. Ale komentáře pana Zuckerberga naznačují, že mu to pořád nedošlo: Nejde o to, zda si internetové společnosti naše soukromé informace "zaslouží", ale o to, proč jakožto spotřebitelé nemáme vůbec smysluplný způsob jak ona data ochránit před odsáváním s cílem jejich prodeje.

Americká vláda učinila v tomto směru málo, aby nám pomohla. FCC pouze požaduje, aby internetové firmy měly pravidla o soukromí dostupná pro spotřebitele. Společnost může pravidla měnit, kdykoli se jí zachce, pakliže takové změny přizná. Výsledek je takový, že internetové společnosti berou náš soukromý majetek - soukromé údaje - zatímco tuto skutečnost skrývají za manipulativním právnickým jazykem a těžkopádnými procesy odhlášení.

Evropské nařízení GDPR požaduje, aby společnosti poskytly popis svých praktik sběru dat v běžném jazyce a zahrnuly do popisu i to, jak jsou data využívána. Uživatelé by se navíc museli výslovně k takovému shromažďování dat přihlásit. Pravidla dále dávají spotřebitelům právo přechovávané informace prohlížet a možnost případně vyřídit jejich vymazání.

Proč nemáme ve Spojených státech podobnou ochranu? Daleko jsme k tomu neměli, konstatuje NYT. V roce 2016 zavedla FCC obdobné požadavky a přinutila společnosti nabízet explicitní souhlas se sběrem osobních údajů a chránit nashromážděné informace.

Dlouho to nevydrželo. Poskytovatelé internetového připojení jako Comcast a AT&T a společnosti jako Facebook a Google zatlačily na členy Kongresu. Ten letos schválil zákon, který nejenže zavedené ochrany zrušil, ale také zakazuje FCC jejich obnovení.

Naštěstí legislativa EU by měla do jisté míry nepřímo pomoci i Američanům. Internetové společnosti se připravují na budoucnost, v níž bude muset webová stránka navštěvovaná byť jen jediným občanem unie poskytovat ochranu stanovenou GDPR nehledě na to, v jaké zemi web sídlí. Doufejme, že tato zkušenost těmto firmám ukáže, že ochrana soukromí zkrátka představuje zodpovědnou volbu, nikoli pohromu pro jejich podnikání.

Vládu Spojených států čeká hodně vysvětlování. Zákonodárci nyní uvažují o legislativě přijatelné pro obě politické strany reagující na problém cílené politické reklamy na sociálních sítích pocházející z Ruska. Norma by přidala požadavek dlouho uplatňovaný v případě televize, aby weby uváděly, kdo za dané sdělení platí. Ovšem ať už je tato snaha míněna jakkoli dobře, řeší pouze symptom problému rozsáhlého sledování Američanů, a nikoli jeho kořen.

Nový svět se musí poučit od světa starého. Online ekonomika učinila z našich osobních informací podnikatelskou komoditu. Vláda Spojených států musí kontrolu nad těmito informacemi vrátit jejich majitelům.

 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.11.2025
11:14Shutdown končí, trhy už nechává v klidu. Na data si nejspíš ještě chvíli počkáme  
11:06Zisk Siemensu zaostal za odhady, firma odštěpení zdravotní divizi divize
10:26EU chystá novou obchodní dohodu s USA. Chce zafixovat 15% cla a vyřešit sporné bariéry
10:01Skupina ČSOB za devět měsíců 2025: Roste čistý zisk, objem úvěrů i spravovaných aktiv
9:55Konec nejdelšího shutdownu. Federální úřady obnovují provoz, dopady budou přetrvávat
9:13Britská ekonomika zpomalila, kyberútok způsobil miliardové škody
8:58Rozbřesk: Rozpočtová šaráda u konce. Nová koalice má tři možnosti, jak naložit s děravým rozpočtem
8:50Shutdown v USA skončil, Cisco sází na AI a otázky kolem Trumpa a Epsteina znovu ožívají  
6:06Dluhopisový trh se mění. Proč investoři volí korporace před státy  
12.11.2025
22:01Dow Jones na rekordních hodnotách před hlasováním o ukončení shutdownu  
17:23Pětileté valuační „pravidlo“ – nyní „tentokrát jinak“?
17:21Nejlepší Dlouhodobý investiční produkt alias DIP na trhu nabízí Patria Finance, ocenila prestižní soutěž
17:05Spoření na penzi mají témeř 4 miliony lidí, letos jejich počet klesl
15:36Jakub Blaha: AMD představilo dlouhodobé finanční cíle, zisk má vyrůst o 400 procent  
15:34Goldman Sachs: Americké akcie čeká slabší dekáda, diverzifikujte mimo USA  
14:39Švýcarský On navyšuje výhled a chce být nejprémiovější sportovní značkou na trhu
13:32Foxconn zvýšil zisk o 17 %, chystá spolupráci s OpenAI
13:19Dolar nejatraktivnějším aktivem? Carry strategie poráží akcie i dluhopisy
12:42RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:33AI čipy potáhnou AMD k rekordním ziskům, míří na 35% růst tržeb

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00UK - HDP, q/q
8:00UK - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - CPI, y/y
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.