Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
NYT: Proč nemají Spojené státy vlastní opatření jako GDPR?

NYT: Proč nemají Spojené státy vlastní opatření jako GDPR?

03.04.2018 13:54
Autor: Redakce, Patria.cz

V květnu vejdou v platnost nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů známé pod zkratkou GDPR. Regulace je silná ve své jednoduchosti: Zajistí, že spotřebitelé budou majiteli svých osobních údajů a budou tak mít právo kontrolovat jejich použití. V komentáři pro deník The New York Times to píše šéf americké Federální komise pro spoje (FCC) z let 2013 až 2017 a ptá se, proč podobná ochrana neexistuje ve Spojených státech.

"Jsme zodpovědní za to, abychom chránili vaše informace. Pokud to nezvládneme, nezasloužíme si je," deklaroval nedávno šéf facebooku Mark Zuckerberg v celostránkovém prohlášení otištěném britskými a americkými deníky.

Je hezké vidět, že facebook přebírá určitou odpovědnost za zneužití osobních informací 50 milionů svých uživatelů pro účely politické kampaně. Ale komentáře pana Zuckerberga naznačují, že mu to pořád nedošlo: Nejde o to, zda si internetové společnosti naše soukromé informace "zaslouží", ale o to, proč jakožto spotřebitelé nemáme vůbec smysluplný způsob jak ona data ochránit před odsáváním s cílem jejich prodeje.

Americká vláda učinila v tomto směru málo, aby nám pomohla. FCC pouze požaduje, aby internetové firmy měly pravidla o soukromí dostupná pro spotřebitele. Společnost může pravidla měnit, kdykoli se jí zachce, pakliže takové změny přizná. Výsledek je takový, že internetové společnosti berou náš soukromý majetek - soukromé údaje - zatímco tuto skutečnost skrývají za manipulativním právnickým jazykem a těžkopádnými procesy odhlášení.

Evropské nařízení GDPR požaduje, aby společnosti poskytly popis svých praktik sběru dat v běžném jazyce a zahrnuly do popisu i to, jak jsou data využívána. Uživatelé by se navíc museli výslovně k takovému shromažďování dat přihlásit. Pravidla dále dávají spotřebitelům právo přechovávané informace prohlížet a možnost případně vyřídit jejich vymazání.

Proč nemáme ve Spojených státech podobnou ochranu? Daleko jsme k tomu neměli, konstatuje NYT. V roce 2016 zavedla FCC obdobné požadavky a přinutila společnosti nabízet explicitní souhlas se sběrem osobních údajů a chránit nashromážděné informace.

Dlouho to nevydrželo. Poskytovatelé internetového připojení jako Comcast a AT&T a společnosti jako Facebook a Google zatlačily na členy Kongresu. Ten letos schválil zákon, který nejenže zavedené ochrany zrušil, ale také zakazuje FCC jejich obnovení.

Naštěstí legislativa EU by měla do jisté míry nepřímo pomoci i Američanům. Internetové společnosti se připravují na budoucnost, v níž bude muset webová stránka navštěvovaná byť jen jediným občanem unie poskytovat ochranu stanovenou GDPR nehledě na to, v jaké zemi web sídlí. Doufejme, že tato zkušenost těmto firmám ukáže, že ochrana soukromí zkrátka představuje zodpovědnou volbu, nikoli pohromu pro jejich podnikání.

Vládu Spojených států čeká hodně vysvětlování. Zákonodárci nyní uvažují o legislativě přijatelné pro obě politické strany reagující na problém cílené politické reklamy na sociálních sítích pocházející z Ruska. Norma by přidala požadavek dlouho uplatňovaný v případě televize, aby weby uváděly, kdo za dané sdělení platí. Ovšem ať už je tato snaha míněna jakkoli dobře, řeší pouze symptom problému rozsáhlého sledování Američanů, a nikoli jeho kořen.

Nový svět se musí poučit od světa starého. Online ekonomika učinila z našich osobních informací podnikatelskou komoditu. Vláda Spojených států musí kontrolu nad těmito informacemi vrátit jejich majitelům.

 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.11.2025
6:05Propad bitcoinu vyvolává otázku, zda začíná nový čtyřletý cyklus
18.11.2025
22:03Negativní nálada na Wall Street: trh vyčkává na výsledky Nvidia, downngraded u akcií Amazonu či Microsoftu  
17:35PODCAST Týdenní výhled: Nvidia pod drobnohledem, trhy zůstávají nervózní  
17:16Valuace a desetiletá návratnost amerických akcií: tentokrát jinak?
16:57Anthropic uzavřel dohodu s Nvidií a Microsoftem. Koupí kapacitu Azure za 30 miliard dolarů
15:49Bank of America: Nízké pozice na hotovosti spouští varování pro akciové trhy  
14:54Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů XS2821764326, XS2821774390 a XS2406886973
14:28CEO Alphabetu: Žádná společnost není proti prasknutí AI bubliny imunní
12:16Amazon a Microsoft čelí vyšetřování Evropské komise. Hrozí jim přísnější regulace
12:02V Evropě pokračuje akciový výprodej, futures však naznačují odpolední zklidnění  
10:29Japonské trhy pod tlakem. Napětí s Čínou, výprodej na AI i obavy o domácí finance  
10:15Ceny průmyslových výrobců klesají devátý měsíc. Zemědělství a služby zdražují
9:23AkzoNobel a Axalta se spojují. Vzniká lídr s hodnotou 25 miliard USD
8:58Rozbřesk: Proč rostoucí nezaměstnanost zatím nebrzdí mzdovou dynamiku?
8:56Globální trhy v červených číslech, Bitcoin i AI tituly pod tlakem a Novo Nordisk zahajuje cenovou válku s Eli Lilly  
6:04Očekávaní jsou vysoká. Investoři vyhlížejí středeční výsledky Nvidie
17.11.2025
17:11Goldman Sachs nově čeká, že akcie v následujících 10 letech vynesou 7,7 procenta ročně
15:35J&J koupí vývojáře léků na rakovinu Halda Therapeutics za 3,05 miliardy dolarů
15:08Rozmach AI vyvolává nedostatek levných paměťových čipů
13:01Evropská komise zlepšila odhad růstu české i unijní ekonomiky

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00UK - Harmonizovaný CPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y
20:00USA - Zápis z jednání FOMC