Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Optimismus spotřebitelů ve světě roste, jejich ochota utrácet se podle PwC zvyšuje

Optimismus spotřebitelů ve světě roste, jejich ochota utrácet se podle PwC zvyšuje

09.12.2021 11:18
Autor: Redakce, Patria.cz

Spotřebitelé se ve světě dívají do budoucnosti s větším optimismem než v předchozích čtvrtletích, tři z pěti lidí věří v pozitivní vývoj. S rostoucím optimismem roste ochota utrácet v kamenných obchodech, za zábavu i cestování, vyplývá z průzkumu, který společnost PwC uskutečnila mezi 10.000 lidmi ve 26 zemích světa. Více optimisticky se přitom do budoucnosti dívají očkovaní a lidé pracující z domova.

Na 66 procent očkovaných vidí budoucnost pozitivně, zatímco u neočkovaných je to jen 43 procent. "Očkovaní zažívají menší množství omezení a tím i menší dopady do jejich každodenního života. To jim dodává optimismus ohledně jejich možností v budoucnu,“ komentoval výstupy výzkumu Jan Hadrava z PwC.

Mezi spokojenější také patří lidé, kteří mohou v době pandemie alespoň částečně pracovat z domova, optimismus neskrývá 68 procent lidí na home office, zatímco u lidí chodících na pracoviště je optimistických jen 58 procent.

Větší optimismus ve světě se odráží i ve větší ochotě utrácet. Téměř polovina dotázaných připouští, že chodí nakupovat do kamenných prodejen minimálně jednou týdně. Zároveň velká část respondentů plánuje v blízké budoucnosti zvýšit své výdaje i na zbytné zboží a služby, jako jsou móda (33 procent) nebo zdraví a krása (30 procent). Téměř třetina lidí také plánuje v nejbližších šesti měsících utrácet více za cestování. "Zde se asi nejvíce projevuje efekt očkování. Z těch, co chtějí více cestovat, je 82 procent alespoň částečně očkováno,“ dodal Hadrava.

Pandemie přispěla k větší chuti klientů nakupovat přes mobilní zařízení. Na 41 procent dotázaných prohlašuje, že on-line nakupuje alespoň jednou týdně, zatímco v roce 2020 to bylo jen 30 procent lidí a v roce 2017 pouhých 18 procent. Zároveň si lidé ale po lockdownech užívají i opětovně možné nákupy v kamenných obchodech. Netýká se to přitom jen generace, která na nákupech v obchodech vyrostla, do provozoven se vrátili i mladí od 18 do 22 let, 44 procent z nich připouští alespoň občasnou návštěvu kamenného obchodu.

Novým trendem je přitom větší důraz na ekologii, 52 procent dotázaných říká, že se chovají při nákupech odpovědněji než před půl rokem. A 51 procent dodává, že ekologičnost výroby je důležitým prvkem při rozhodování o nákupu.

"Na rozdíl od Česka, kde se udržitelnost v byznysu stále prosazuje hlavně kvůli hrozbě regulace nebo vidině dotací, na Západě je znatelný tlak zespodu, od voličů, zaměstnanců nebo zákazníků. Nedůležitějším faktorem při výběru zboží je stále cena, ale udržitelná výroba a sociální chování producentů budou hrát stále větší roli. Firmy to vědí, proto na environmentální a sociální udržitelnost budou klást stále větší důraz,“ uzavřel partner PwC Jan Brázda.


Čtěte více:

S talenty nejlépe zachází Švýcarsko, Česko si polepšilo na 37. pozici
09.12.2021 8:44
V letošním žebříčku, který hodnotí schopnost zemí vychovat, přilákat a...
Cena emisních povolenek vystoupila na rekordních více než 90 eur za tunu
09.12.2021 8:48
Cena emisních povolenek v Evropské unii včera vystoupila na rekordních...
Rozbřesk: Německý i český říjnový průmysl nastavily laťku výš, než jsme čekali, konec roku nemusí být tak špatný
09.12.2021 9:08
Říjnový výkon průmyslu v Česku i v Německu v zásadě přinesl pozitivní ...
Vývoz z Německa v říjnu překvapivě vzrostl o 4,1 procenta, nejvíce za rok
09.12.2021 10:31
Objem vývozu z Německa v říjnu po očištění o sezonní a kalendářní vliv...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.01.2022
6:02Akcie a dluhopisy nečeká v letošním roce nic dobrého, varují stratégové BofA
23.01.2022
15:04Proč téměř nikdo netušil, že přijde inflace?
9:06Víkendář: Nové technologie a budoucnost bankovnictví
22.01.2022
15:08Nobelovka a Harvard vynalezly perpetuum mobile na peníze
9:11Víkendář: Po sto letech přišla změna, kterou stále neumíme plně vysvětlit
21.01.2022
22:03Trhy končí týden na vlně špatných zpráv  
17:40Co udělá zvedání sazeb s nejdůležitější proměnnou na finančních trzích?
17:24Peníze míří do bezpečí, akcie však propad přerušují  
16:14Fixace drobných investorů na memy je kletbou, uvádí výzkum Morgan Stanley
15:09Ceny za přepravu nákladu po moři zůstanou zřejmě vysoké i letos, píše Bloomberg
14:31Dennisova strategie želv. Jak nechat emoce na břehu a skočit na trend. Staňte se mistry tradingu!
12:46Analytik k výsledkům Netflixu: Slabý plánovaný počet nových uživatelů strhává akcie dolů  
12:30Perly týdne: Konec strategie 60/40, Netflix má zlaté časy za sebou a realitní výjimečnost Itálie
11:14Na americký výplach navazuje Evropa. Přijde před víkendem aspoň konsolidace?  
10:51Dolar nahoru, Čína ve stále stejném kruhu. Co ještě říká stratég z BBH?
10:49Bitcoin zamířil hluboko pod 40 000 dolarů. Vzal mu Fed vítr z plachet?
10:26Intel plánuje utratit 20 miliard dolarů na 'Silicon Heartland'. Investovat velké sumy do výroby čip ale chce i gigant TSMC či Samsung
10:19Vlajkový projekt Rio Tinto u ledu. Srbsko stoplo největší lithný důl v Evropě
9:16Rozbřesk: Česko na konci roku asi překonalo očekávání ČNB, automotive má však k normálu daleko
8:57Netflix zklamal počtem nových uživatelů a varuje před zesilující konkurencí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Halliburton Co (12/21 Q4, Bef-mkt)
International Business Machines Corp (12/21 Q4, Aft-mkt)
7:00Koninklijke Philips NV (12/21 Q4)
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu