LONDÝN 25. července (ČTK) - Nejcennější světovou značkou
zůstává Coca-Cola před softwarovým kolosem Microsoft. Z
neamerických firem se nejvýše na žebříčku umístil finský výrobce
mobilních telefonů Nokia. Vyplývá to ze zprávy konzultační
skupiny Interbrand.
Hodnota značky Coca-Cola činí stejně jako v loňském roce 67,5
miliardy dolarů. Hodnota druhého Microsoftu klesla o dvě procenta
a třetí počítačové společnosti IBM o procento. Z první desítky si
nejlépe vedly jediné dvě neamerické firmy, Nokia a Toyota,
jejichž hodnota stoupla o deset procent.
Mezi sto nejhodnotnějšími značkami zaznamenaly největší růst
firmy eBay, HSBC, Samsung, Apple a UBS. Největší ztráty měly
Sony, Morgan Stanley, Volkswagen, Levi's a Hewlett-Packard.
Nově se do žebříčku sta nejhodnotnějších značek dostaly
zasilatelská společnost UPS, internetový vyhledavač Google,
farmaceutická firma Novartis, španělský prodejce oděvů Zara,
automobilka Hyundai, výrobce luxusního zboží Bulgari a
elektronická skupina LG.
V posledních letech si ze všech značek nejlépe vede
jihokorejský Samsung. Za posledních pět let hodnota Samsungu
vzrostla o 186 procent. V letošním roce dvacátý Samsung překonal
i konkurenční japonskou Sony, která je osmadvacátá.
V první stovce je 38 evropských firem, šest japonských a tři
jihokorejské. Jedna společnost má sídlo na Bermudách. Zbývající
značky patří firmám z USA.
Průzkum je založen na složité metodologii, která využívá
množství kriterií. Pokud chce být firma zahrnuta do první stovky,
musí hodnota její značky činit minimálně 2,1 miliardy dolarů a
nejméně třetina příjmů musí pocházet z jiných oblastí, než je
domácí trh.
Pořadí deseti nejcennějších světových značek (v závorce
pořadí v loňském roce)
Pořadí značka hodnota procentní změna
(v mld. USD)
----------------------------------------------------------------
1. (1.) Coca-Cola 67,5 0
2. (2.) Microsoft 59,9 -2
3. (3.) IBM 53,4 -1
4. (4.) GE 50,0 7
5. (5.) Intel 35,6 6
6. (8.) Nokia 26,5 10
7. (6.) Disney 26,4 -2
8. (7.) McDonald's 26,0 4
9. (9.) Toyota 24,8 10
10. (10.) Marlboro 21,2 -4
-----------------------------------------------------------------
zdroj: Interbrand