komentář doplněn
Tržby v maloobchodním prodeji v dubnu meziročně vzrostly o 4,7%. Po očištění o sezónní vlivy činí přírůstek 3,9%.
Jednoznačně dominantním faktorem zrychlení růstu tržeb je výkyv na trhu automobilů směrem vzhůru. Zatímco v lednu tržby z prodeje automobilů téměř stagnovaly a v únoru a březnu dokonce klesaly, v měsíci dubnu zaznamenaly prodejci automobilů malé žně - tržby se jim reálně zvýšily o 8,4%. S využitím jiných statistických zdrojů se však ukazuje zajímavý fakt. Zatímco dovozcům osobních automobilů se skutečně dařilo, podařilo se jim zvýšit své prodeje meziročně o 22%, Škodovek se prodalo o 3,4% méně.
I nadále se dařilo prodejcům pohonných hmot. Reálně se tržby z prodeje tohoto zboží zvýšily meziročně o 8,1%. Vzhledem k předchozím měsícům to představuje určité zpomalení, podíváme-li se však na vývoj cen pohonných hmot je vysvětlení nasnadě.
Tržby v maloobchodě bez výše uvedených segmentů však ze své růstové dynamiky slevily, meziročně vzrostly o 3,0%, zatímco v prvních třech měsících se tržby zvýšily o 3,8%. Zpomalení tempa růstu tržeb čelí především prodejny potravin a prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin, kde vystupují zejména supermarkety. Větší firmy se dokonce potýkají s mírným poklesem tržeb. Lepší však není ani situace u velkých řetězců, v jejichž prodejnách převažuje nepotravinářský sortiment. Zde se tržby snížily o 1,1%. A komu se tedy daří lépe? Kromě zmíněných autosalónů, vykázaly zvýšení tržeb drogérie, lékárny, prodejny kosmetiky, textilu a potřeb pro domácnost.
Bylo by jednoduché rozplývat se nad akcelerací růstu tržeb v maloobchodě. Jenže nebýt růstu tržeb z prodeje automobilů, byl by obrázek trochu jiný. Navíc automobil si zpravidla nekupujeme každý den a proměnlivost tržeb v tomto segmentu maloobchodního prodeje je tak velmi vysoká. Například v květnové statistice maloobchodních tržeb můžeme očekávat opět méně příznivé informace o prodeji automobilů. Počet prodaných automobil totiž klesl jak ve srovnání s dubnem, tak v porovnání s loňským květnem. Základní trend vývoje maloobchodních tržeb po zohlednění fluktuací u prodeje automobilů a pohonných hmot zůstává velmi podobný výsledkům z předchozích dvou let. To naznačuje tří- až čtyřprocentní růst spotřeby domácností, jež je hlavní složkou hrubého domácího produktu (při výpočtu HDP podle výdajové metody). Na druhou stranu dosavadní vývoj domácí poptávky nevyvolal postřehnutelné inflační impulsy. Této skutečnosti bránil a stále brání rozvoj prodejních kapacit, zejména díky expanzi velkých řetězců, a konkurenční prostředí v této oblasti trhu. Pro letošní rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 4,0%.
David Marek