Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Juan: Končí éra anonymního bankovnictví v Česku !

Juan: Končí éra anonymního bankovnictví v Česku !

16.04.2004 13:05
Autor: 

Generální ředitel a předseda představenstva Komerční banky pan Alexis Juan poskytl ve středu exkluzivní rozhovor serveru Patria.cz. Tématem rozhovoru je působení Société Générale v Komerční bance, strategie společnosti a situace českého bankovní sektoru.

Patria Online: Které nejvýznamnější a nejviditelnější změny iniciovala a realizovala Société Générale (SG) v Komerční bance (KB) od doby její akvizice v roce 2001? Plní KB časový plán při dosahování transformačních cílů stanovených před více než dvěma lety?

Alexis Juan: Komerční banka v loňském roce ukončila rozsáhlý transformační program, jehož součástí byla implementace obchodního modelu mateřské Société Générale, který je úspěšně uplatňován v řadě zemí světa. Od základů se změnil náš přístup ke klientům. Ten dnes stojí na třech pilířích: dostupnost, blízkost a odbornost. Díky přímému bankovnictví je dnes banka přístupná svým klientům 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a to z jakéhokoli místa. Je jim rovněž blízko, jelikož dnes má každý klient svého osobního bankéře, což považuji za skutečně významnou změnu v kvalitě obsluhy našich klientů, můžeme říci konec éry anonymního bankovnictví v Čechách.

Patria Online: KB (SG) se rozhodla se zaměřit na retailový trh a tato strategie se podobá strategii jejích největších domácích konkurentů (ČSOB, ČS). Neztratila tak KB částečně svůj jedinečný profil mezi velkými tuzemskými bankami?

Alexis Juan: Cílem Komerční banky je být lídrem trhu ve všech segmentech – od fyzických osob až po velké podniky. Tento cíl se nám daří naplňovat. Po privatizaci banky jsme velmi často slýchali názor, že Komerční banka nemůže být bankou univerzální, že si bude muset vybrat, zda se zaměřit na retailové či investiční bankovnictví. Myslím, že pohled na vývoj hospodaření banky od roku 2001 a s tím související vývoj kursů akcie je dostatečným potvrzením správnosti našeho uvažování.

Patria Online: Průměrná kupní síla drobných klientů KB se považuje za vyšší, než je úroveň kupní síly klientů podobných bank. Co je v současné době cílovou skupinou Komerční banky? Domníváte se, že průměrný klient KB z řad fyzických osob je stále ještě v tomto ohledu lepší než klienti ČS a ČSOB?

Alexis Juan: Je evidentní, že kvalita našich služeb a produktů ve spojení s naší profesionalitou a schopností inovace tradičně přitahuje movité klienty a v tomto segmentu máme stále silnou pozici. Avšak ocenění jako nejdůvěryhodnější a nejspolehlivější banky v České republice nepřitahuje jen bohaté klienty...
Naší strategií je působit jako univerzální banka, která všem zákaznickým segmentům poskytuje finanční produkty a služby dle jejich potřeb na úrovni kvality, kterou očekávají. V současné době náš vícekanálový přístup a široký a konkurenceschopný sortiment produktů a služeb bance umožňuje naplnit očekávání všech českých klientů, ať jde o děti, studenty, podnikatele, učitele, důchodce, vedoucí manažery atd.

Patria Online: Po několika letech od doby akvizice Komerční banky ze strany SG, považujete kupní cenu ve výši 1,2 miliard eur jako přiměřenou, vysokou nebo nízkou z hlediska současného majoritního vlastníka? Byla akvizice pro SG výhodná?

Alexis Juan: Cena, kterou SG zaplatila za KB, byla nastavena na vítězství, analýzy SG byly naprosto správné. Druhou největší nabídku přeplatila SG o několik miliónů eur. Když někdo za firmu nabídne o 40 procent více než konkurent, pak prostě první nebo druhý musel udělat chybu. U Komerční banky to nebyl tento případ.

Patria Online: Charakterizoval byste konkurenci na českém bankovním trhu jako poměrně ostrou, slabou, nebo srovnatelnou např. s konkurencí panující ve Francii?

Alexis Juan: Konkurence v České republice je už dnes velmi silná a se vstupem do Evropské unie se bude dále zvyšovat. Klienti v České republice mají více a více informací, srovnávají strukturu a kvalitu nabídky nejen pokud jde o banky na českém trhu, ale také pokud jde o banky působící v zahraničí.
Určité rozdíly například mezi Českou republikou a Francií tady existují. Musíme vzít v úvahu fakt, že v západní Evropě nebo v USA mělo několik generací možnost zvyknout si na spotřebitelské úvěry, hypotéky, životní pojištění, penzijní připojištění atd. Tato nabídka je pro klienty v Česku relativně nová. Pokud například srovnáte míru zadluženosti českých domácností se zeměmi EU, pak uvidíte, že je tady poměrně velký rozdíl. Ale jak jsem řekl, zájem klientů v ČR o sofistikované produkty neustále roste. Úspěšné fungování naší „bezhotovostní pobočky“, kterou jsme otevřeli v loňském roce, je velmi zajímavý příklad. Rostoucí zájem o využívání platebních karet, telefonního a přímého bankovnictví stojí též za podtržení. Narůstající zájem o bezhotovostní operace považuji za dobrou zprávu.

Patria Online: Mohl byste naznačit, jaké změny KB připravuje v sortimentu svých produktů a služeb v nadcházejících měsících? Které produkty a služby se dostanou do centra pozornosti klientů a co bude hlavními hnacími silami výkonnosti KB v letošním roce?

Alexis Juan: Ovšem, KB připravuje uvedení několika nových produktů, což je v souladu s naší strategií inovace a dynamičnosti. Informace o nových produktech nebudeme komunikovat před jejich uvedením na trh.
Je to především kvalita produktů a služeb, která bude klíčovým faktorem úspěchu. To je též důvod, proč jsme zřídili nové oddělení, které se zaměřuje na vyřizování stížností a reklamací klientů a rovněž plánujme zřízení pozice ombudsmana, který bude rozhodovat komplikovanější případy. Komerční banka chce naslouchat svým klientům, hovořit s nimi a být inovativní – inovativní pokud jde o nabídku našich produktů a služeb a jejich kvality.

Patria Online: Měli bychom očekávat další konsolidaci menších hráčů na českém bankovním trhu, aby tak byli schopni konkurovat „velké trojce“? Obáváte se tohoto scénáře?

Alexis Juan: Máte-li konsolidací na mysli další růst a expanzi menších hráčů na trhu, pak je třeba říci, že konkurenci bereme velmi vážně, jak už jsem se o tom ostatně zmínil. Je zřejmé, že i menší hráči velmi bedlivě sledují vývoj na trhu a velmi rychle se mu přizpůsobují. KB chce být lídrem na trhu, a to ve všech klientských segmentech a tuto strategii se nám daří naplňovat. Konkurenci tedy velmi pečlivě sledujeme, ale rozhodně se nebojíme.

Patria Online: Jakým způsobem mohou profitovat klienti Komerční banky z jejího členství ve skupině Société Générale? Mohou například klienti KB využívat celosvětových služeb Société Générale za výhodných podmínek? Dochází ke hmatatelným synergiím mezi mateřskou společností a KB?

Alexis Juan: Komerční banka má mnoho příležitostí a možností jak využít know-how Société Générale. To se pochopitelně děje ve prospěch klientů. Považuji za velkou výhodu Komerční banky její strategické partnerství se Société Générale, která patří k největším a nejdůležitějším bankovním skupinám v zemích Evropské unie. Société Générale obsluhuje na celém světě na 15 miliónů klientů a Komerční banka má příležitost využít tuto obrovskou zkušenost.
Např. spolupráce se Société Générale umožňuje obsluhu konkrétních klientů, kteří se pohybují v mezinárodním prostředí. Také tady přináší členství KB ve skupině Société Générale synergické efekty. V Komerční bance funguje útvar French and European Desk (FED), který je podpůrnou organizační jednotkou sítí Komerční banky a Société Générale, který se právě zabývá usnadněním přístupu zahraničních klientů k některým produktům nebo úvěrům. Stejně tak to funguje i směrem do zahraničí. Velkou výhodou pro KB je členství ve skupině Société Générale také v oblasti financování zahraničního obchodu. To je oblast businessu, ve které hodně záleží na kreditu, historii, zkušenosti a pozici. Být členem ve světě tak pozitivně vnímané skupiny jako je SG má samozřejmě větší váhu.

Patria Online: Máte osobní zkušenosti s produkty a službami KB a jejich kvalitou? Jste sám klientem KB?

Alexis Juan: Ano a jsem spokojený klient, protože se o mě stará můj osobní bankéř, stejně jako to platí pro ostatní klienty banky.

Patria Online děkuje i za čtenáře stránek www.patria.cz generálnímu řediteli Komerční banky panu Alexisovi Juanovi za rozhovor.

Rozhovor naleznete také v anglické verzi stránek patria.cz. Na adresu info@patria.cz nám můžete zasílat náměty na další rozhovory. Ke konkrétnímu návrhu osobností můžete připojit také své dotazy na ně.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
07.05.2024
6:48FX Strategie: Trh větří další důležité americké inflační číslo za duben. Jestřábí překvapení v podání ČNB poslalo korunu k 25,00 EURCZK  
06.05.2024
17:56Zisky jako vedoucí indikátor cen akcií – historie a současná situace
16:59Data upevnila očekávání o sazbách. Co na to bankéři z Fedu?  
16:17Fidelity International: Jak správně investovat do dividendových akcií
15:10Křetínský s investičním fondem Attestor chtějí ovládnout Atos. Nejsilnější akcionář chce firmu udržet ve francouzských rukou
14:10Goldman Sachs právě aktualizovala svůj seznam globálních akciových investičních tipů. Jeden z nich má 67pct potenciál
12:34Slok letos nečeká pokles sazeb, Damodaran vidí květen jako klíčový měsíc pro celý rok
11:58Poslední místa - setkání s analytikem a makléřem Patria Finance v Olomouci dnes od 16:00
11:36Akcie pokračují setrvačností výš i bez nových impulsů  
11:06Týdenní výhled: Udrží výsledková sezóna svou úspěšnost? Sazby v Británii zatím beze změny  
10:22Česká exportní banka, a.s.:Informace o vyplácení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
9:38Primoco UAV SE: Výhled na rok 2024 a výsledky hospodaření za první čtvrtletí
9:08Rozbřesk: Výhled se posouvá k pozvolnějšímu snižování sazeb ČNB
8:55Berkshire Hathaway miliardáře Warrena Buffetta reportovala za 1Q rekordní provozní zisk. Kupí hotovost
8:54Primoco chce letos prodat až 60 bezpilotních strojů a tržby vyslat do řádu miliard. Ty kvartální snížila priorita dokončení dříve sjednaných zakázek
8:46Primoco oznámilo výsledky za 1Q, Warren Buffett kupí hotovost a futures jsou zelené  
6:12Goldman Sachs vybírá v Evropě akcie s udržitelnými dividendovými výnosy
05.05.2024
10:22Víkendář: Podle Newton Investment Management je čas zaměřit se méně na růst zisků a více na valuace
04.05.2024
15:20Invesco: Rostoucí výnosy státních dluhopisů, klesající ceny ropy a jestřábí řeči FEDu
9:00Víkendář: Fisher o zachování inflačního cíle, nezávislosti centrální banky a vývoji sazeb

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Arista Networks Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Electronic Arts Inc (03/24 Q4, Aft-mkt)
Ferrari NV (03/24 Q1, Bef-mkt)
Fresenius Medical Care AG (03/24 Q1)
Leonardo SpA (03/24 Q1, Aft-mkt)
Occidental Petroleum Corp (03/24 Q1, Aft-mkt)
Reddit Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Rivian Automotive Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Rockwell Automation Inc (03/24 Q2, Bef-mkt)
Snap One Holdings Corp (03/24 Q1, Aft-mkt)
UniCredit SpA (03/24 Q1, Bef-mkt)
Upstart Holdings Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Walt Disney Co/The (03/24 Q2, Bef-mkt)
Wynn Resorts Ltd (03/24 Q1, Aft-mkt)
Zalando SE (03/24 Q1, Bef-mkt)
6:45UBS Group AG (03/24 Q1)
7:00Siemens Healthineers AG (03/24 Q2)
7:30Infineon Technologies AG (03/24 Q2)
8:00DE - Průmyslové objednávky, y/y
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y
13:00BP PLC (03/24 Q1)
13:00Duke Energy Corp (03/24 Q1)
14:00WK Kellogg Co (03/24 Q1)
22:00Luminar Technologies Inc (03/24 Q1)