Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Jak si vedl T-Mobile CR v roce 2003?

12.03.2004 11:24
Autor: 

Nárůst celkových tržeb T-Mobile CR loni v podstatě kopíroval přírůstek klientů, tržby vzrostly o 12,6 % na 24,44 miliardy korun a počet klientů o 12,5 % na 3,95 milionu zákazníků. Stále se přitom zvyšuje podíl jeho tarifních klientů, kterých bylo na konci roku 22,5 %. Během roku jejich počet stoupl o 32,3 %, zatímco počet majitelů předplacených karet vzrostl o 7,8 %. Celkový počet provolaných minut byl o 14,9 % vyšší a počet odeslaných SMS vzrostl o 16,2 %. Podíl služeb s přidanou hodnotou na celkových příjmech společnosti dosahuje 20,5 % - společnost uvedla, že podle zprávy analytické agentury EMC je tak v tomto měřítku druhým nejúspěšnějším evropským operátorem.

T-Mobile CR nedávno prezentoval poměrně ambiciózní cíle co se týče jeho podílů na trhu. Co se týče vývoje celkového počtu uživatelů (SIM karet) v ČR, respektive jejich přírůstků během roku, byl rok 2003 charakterizován klasickým U-průběhem, jak je patrné z následujícího prvního grafu. Z pohledu celkové míry penetrace je možno hodnotit nárůst během celého roku a zejména v Q4 jako překvapivě silný.

Co do počtu nových zákazníků se T-Mobile skutečně stal v loňském roce, stejně jako v roce 2002, nejúspěšnějším operátorem. Druhý graf ukazuje podíl na počtu nových uživatelů u jednotlivých operátorů.


Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Počet uživatelů dané společnosti zajímá (měl by zajímat) pouze do té míry, jak působí na jejich výnosy a náklady, tvorbu volného cash flow a následně na jejich hodnotu pro společnost (NPV zákazníka). Následující graf ukazuje, kolik průměrně za čtvrtletí vytěží T-Mobile ČR z jednoho zákazníka na úrovni výnosů a EBITDA (CZK/m), prezentováno je porovnání s Eurotelem.


Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Zajímavý je mírně rozdílný průběh v sezónnosti u obou operátorů, patrný je ale hlavně rozdíl mezi oběma operátory v obou ukazatelích, kdy se nedá říci, že by docházelo k jednoznačnému uzavírání mezery ze strany T-Mobile CR, to ani po zveřejnění 4Q 2003 čísel. Pokud ano, pak spíše díky vývoji u Eurotelu, jak ukazují lineární trendy.

Vývoj jeho počtu klientů a výše uvedené ukazatele implikují následující absolutní velikost výnosů a EBITDA (marže):


Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Stejně jako u EBITDA/klient je patrná mezera mezi domácím 1. a 2. operátorem i v EBITDA marži (včetně po dva roky hlubšího poklesu v 4Q u T-Mobile CR). Jednoduchý lineární trend za posledních 8 čtvrtletí napoví, že k uzavírání této mezery, alespoň prozatím, také nedochází, naopak.

Absolutní velikost EBITDA je přitom obecně dána průměrnou cenou (přesněji výnosem na) jednotky produktu (služby), velikostí průměrného operačního nákladu na její produkci a počtem vyprodukovaných (či obsloužených) jednotek. V případě mobilních operátorů můžeme za množství považovat např. počet provolaných minut, či počet uživatelů (tj. počet zákazníků za období – zde se pak BLARPU stává jednotkovou "cenou - výnosem" této služby). Pohledů na „vyprodukované“ množství ovšem v případě tohoto odvětví může být více.

EBITDA marže je pak poměrem průměrného výnosu a průměrného nákladu. Rozdíl mezi T-Mobile CR a Eurotelem na úrovni EBITDA marže je tak možno připsat na úkor vyššího průměrného výnosu Eurotelu (např. možný vyšší efektivní tarif, vyšší objem služeb a/nebo provolaných minut na zákazníka apod.) a/nebo nižšího průměrného nákladu. Detailnější analýza je však bez přístupu k relevantním datům v podstatě nemožná. Podotkněme jen, že:

- významnou roli při určování průměrného výnosu na zákazníka a následně EBITDA marže má podíl firemní klientely - zde se zdá, že má stále navrch Eurotel

- velikost zákaznické základny má dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké. Přes dotahování počtu zákazníků má Eurotel stále o zhruba 270 000 zákazníků více, což může určitou roli hrát. Nicméně, Eurotel měl zhruba takový počet zákazníků jako má nyní T-Mobile CR v 1Q 2003, kdy operoval s marží 51,7 % - to i po úpravě o sezónnost překračuje marži T-Mobile CR. Podíl tarifních klientů T-Mobile CR, kterých bylo na konci roku 22,5 %, je ale přitom zhruba o 2 % vyšší než u Eurotelu.

Jiří Soustružník


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data