Podle dnešních zpráv listu Financial Times zítra oznámí automobilka Hyundai, že se rozhodla investovat na Slovensku a nikoliv v Polsku. Již dříve vypadly z širšího seznamu pro umístění 1,1 mld. eur investice ČR a Maďarsko. Proč se rozhodla Hyundai pro Slovensko a nikoliv ČR? Opakujeme článek porpvé zveřejněný v listopadu 2003.
Korejská automobilka Hyundai bude do nové továrny ve střední Evropě investovat zhruba 1,5 mld. USD, tj. cca 40 mld. Kč. Roční produkce by měla dosahovat 300 tis. vozů a práci v automobilce by mělo nalézt 3 500 až 4 000 osob. Vzhledem k tomu, že v případě volby ČR by investice směřovala na Žatecko, pomohla by významně trhu práce v regionech s dlouhodobě vysokou nezaměstnaností: Louny (17,2%), Most (23,1%) a Chomutov (18,2%).
Pro Českou republiku hovořily především blízkost západoevropských trhů, tj. nízké dopravní náklady produkce na tyto trhy, a rozsáhlá síť subdodavatelů. Větší váhu ovšem patrně měly mzdové náklady a nižší daně. Možná zabral osobní lobbing ministra hospodářství Pavola Ruska. ČR také přitížila nutnost likvidace vojenských objektů a sanace ekologických zátěží. Negativně mohly zapůsobit předchozí problémy s výkupen pozemků (viz Phillips v Hranicích na Moravě).
Pro Slovensko hovoří především nižší cena práce. Zatímco v Polsku, Maďarsku a České republice jsou tyto náklady víceméně vyrovnané, na Slovensku jsou podstatně nižší.
Obr. 1: Srovnání hodinových mzdových nákladů (v euro)
Zdroj: Eurostat, Patria Online
Druhým důležitým rozdílem mezi zeměmi je zdanění práce a zdanění firemních zisků. Již delší dobu je známo, že od příštího roku by na Slovensku měla platit rovná daň ve výši 19%. Dnes dopoledne se ovšem slovenský prezident Rudolf Schuster rozhodl příslušný zákon vetovat. Pokud se přesto vládě podaří novelu zákona o dani z příjmu prosadit, bude mít Slovensko jasnou konkurenční výhodu. Rozdíl v efektivním zdanění sice nebude roven prostému aritmetickému rozdílu daňových sazeb, přesto bude ve prospěch Slovenska. Podle odhadu ministra financí Bohuslava Sobotky (viz rozhovor na našich stránkách -
ZDE) by se odpovídající sazba daně z příjmu právnických osob v České republice pravděpodobně pohybovala mezi 22 - 23 %.
Slovensko se v poslední době stalo oblíbenou destinací výrobců automobilů. Kromě korejské Hyundai, se v Trnavě staví závod automobilky PSA Peugeot Citroën a automobily bude na Slovensku montovat také britský Rover.
David Marek, Patria Online