Ve Spojených státech mají ekonomové další důvod k radosti – maloobchodní tržby v dubnu rostly meziměsíčně o 1,2%. Pokud se zítra dozvíme, že spotřebitelské ceny rostly ve stejném období jen mírným tempem (+0,3% m/m v březnu), půjde o velice pozitivní zprávu, která je důkazem, že američtí spotřebitelé podporují svou zemi. Analytici očekávali, že tržby vzrostou jen o 0,7% ve srovnání s březnem. Růst o 1,2% (+4,0% y/y) je nejlepším výsledkem od října minulého roku, kdy rekordní nákupy automobilů posunuly tržby o 6,2% výše.
V březnu tržby v maloobchodě vzrostly jen o 0,1%, což vyvolalo obavy Fedu o pokračování ekonomického růstu. Dnešní údaje, přestože zatím neznáme cenové vlivy, potvrzují optimistické prognózy vývoje americké ekonomiky. Fed jde pravděpodobně správným směrem, když nezvyšuje sazby a umožňuje tak levné financování nákupu zboží dlouhodobé spotřeby na úvěr. Centrální banka se minulý týden v rámci svého zasedání, když ponechala sazbu beze změny na 1,75%, vyjádřila ve smyslu obav právě o konečnou poptávku v nadcházejících měsících.
Američtí spotřebitelé, jejichž poptávka tvoří dvě třetiny hospodářství, nejvíce utráceli za automobily a jejich díly a hodnota za ně utracená byla o 1,9% vyšší než v březnu. Bez započtení prodeje automobilů by byly tržby v dubnu vyšší jen o 1,0%. General Motors oznámil 13%ní nárůst prodejů v dubnu. Automobily se prodávají zejména díky razantní diskontní politice automobilek, které nabízejí slevy až 2500 dolarů za auto. Nicméně růst jejich tržeb může být více než v jiných sektorech ovlivněn vyššími cenami, když například DaimlerChrysler oznámil, že v březnu zvýšil ceny vozidel o 1,1% a GM zdražil některé užitkové modely.
O 2,0% vyšší tržby zaznamenaly čerpací stanice, když cena galonu bezolovnatého benzínu rostla v průměru na 1,41 USD z březnové hladiny 1,34 USD. Druhou nejvýznamnější složkou maloobchodních tržeb je prodej potravin, tržby za ně však poklesly pravděpodobně opět díky cenovým faktorům o 0,2%. Tržby za vybavení domácnosti –1,4%, hodnota prodejů zařízení pro stavbu a zahradu +2,7% a nakonec i prodej průmyslového spotřebního zboží (vyjma oděvů a elektroniky) +2,8% výrazně přispěl k dubnovému výsledku.
Na závěr se nabízí srovnání s německou ekonomikou, kde, podle včera zveřejněných informací, rostly v březnu maloobchodní tržby o 1,2% ve stálých cenách, nicméně byly o 4,5% nižší než v minulém roce. Údaje z Německa byly v souladu s očekáváním a působí pozitivně. Na druhou stranu panují v Německu o jejich stabilitu a dynamiku daleko větší obavy, když ještě v únoru tržby klesaly o 0,2% a průzkumy ukazují, že je spotřebitelská důvěra stále velice nízká.
Radim Krejčí