Prodej nových automobilů se podle Svazu dovozců automobilů ČR v prvním čtvrtletí zpomalil ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2002. Stále byl však prodej automobilů v 1Q o 0,19% vyšší (+65 vozů) než ve stejném období roku 2002, za první tři měsíce se prodalo se 34 206 nových vozů. V posledním čtvrtletí 2002 prodej nových automobilů meziročně rostl o 1,8%.
Nedařilo se především domácí značce Škoda, jejíž prodeje v ČR se v prvním kvartále snížily o 10,4% na 16 006 vozů, píše agentura Reuters. Podíl Škody na domácím trhu se tak snížil na 46,8% z 50% na konci roku 2002. Škoda přitom dříve avizovala, že očekává růst počtu celkově prodaných vozů o 4 až 5 procent v tomto roce. Škoda Auto oznámila, že dočasně sníží denní produkci vozů Superb ze 100 na 80 vozů kvůli horšímu než plánovanému prodeji tohoto modelu. Naopak vzhledem k lepšímu prodeji v zahraničí byla zvýšena denní produkce Fabií z 950 na 1180.
Ze zahraničních značek se u nás za leden až březen nejvíce prodalo Peugeotů (2 088), Volkswagenů (2 022), dále potom Renaultů a Opelů. Polovina z prodaných vozů na našem trhů patří do kategorie malých automobilů.
Ani v Německu není situace růžová. Podle automobilové asociace VDA poklesly registrace nových automobilů v březnu na největším evropském trhu o 1% na 318 tisíc vozů. Měsíční produkce se však v březnu zvýšila o 6% y/y a vývoz automobilů z Německa dokonce o 10%. VDA na základě březnové statistiky nemění odhady pro celý rok 2003, očekává 3,25 mil. nově registrovaných vozidel v Německu, stejně jako v roce 2002, produkce však bude činit více než 5 milionů vozů.
Největší evropská automobilka Volkswagen tvrdí, že prodala v prvním kvartále zhruba stejně vozů jako ve stejném období loni, březen však byl extrémně slabý. Konkrétní čísla Volkswagen oznámí až 7. května. Automobilka trvá na svých odhadech prodejů na rok 2003, které mají být vyšší než 5 mil. (4,98 mil. vozů v roce 2002). Slabší zájem o tradiční modely, jakým je například Golf, mají být kompenzovány poptávkou po nových modelech.
(zdroj: Reuters, Škoda)