O elektronické zboží se téměř nezajímám a můj mobil je ve srovnání s jeho kolegy dědečkem. Přesto se zájmem sleduji vývoj okolo společnosti Apple a plánovaným uvedením iPhonu na trh (29. června pro zákazníky AT&T a později v Evropě a v Asii). Podle společnosti by se pak nemělo stát nic menšího, než že by iPhone měl změnit způsob toho, jak a k čemu všemu lidé používají „zařízení dříve nazývané mobilní telefon“ (je možno ho používat jako telefon, MP3 přehrávač, GPS atd.).
Ale určitou kombinaci těchto funkcí má v současné době nějaký mobilní telefon každého z jejich hlavních světových producentů. Jde tedy zjednodušeně o to, zda se společnosti Apple podaří to, co se jí podařilo s iPod. Ne to, že přišli s úplně novým produktem, ale to, že dobře zkombinovali a doladili jeho funkce, přidali dobře fungující dodatečné služby (iTunes) a celé to pěkně zabalili – jak doslova, tak co se týče marketingu. iPodů se od jejich uvedení na trh ke konci roku 2001 prodalo cca 100 milionů (což z firmy zaměřené na počítače efektivně udělalo firmu zaměřenou na spotřební elektroniku) a Steve Jobs, CEO Apple, předpokládá, že stejné množství iPhonů se prodá do konce roku 2008. První zajímavou věcí je zde tedy sama otázka inovací – jak ukazuje nejen příklad Apple, ale i dalších, tyto spočívají často spíše v novém, kreativním pohledu na existující věc (a následné schpnosti dotažení konceptu do konce), než na „vědeckých laboratořích“, státních podporách (o kterých se spíše jen zbytečně mluví) a naprosto nových objevech. Úspěch v nové oblasti pak může pomoci i tradičnímu podnikání – v případě Apple se mluví o tom, jak společnosti díky prostému haló efektu pomohly úspěšné prodeje iPodů v prodejích její tradiční produkce – počítačů.
Druhou oblastí, na kterou stojí za to upozornit je spojitost mezi inovacemi a cenou akcií. Prvotní vztah je jasný - akcie Apple si díky růstu společnosti za poslední dva roky připsaly více než 200%, což je cca 175% nad hlavními indexy na trhu ve Spojených státech. Akcie se nyní obchoduje s PE kolem 35 a tudíž s prémií k ostatním (relativně) porovnatelným společnostem, jako je Motorola, Nokia, HP, nebo Dell. To je ale spíš příkladem toho, nakolik málo mohou být společnosti v jednom odvětví stále v podstatě neporovnatelné, respektive nakolik je porovnávání jejich násobků zavádějící. Co se týče růstu akcií Apple, domnívám se ale, že vedle ukazatelů, jako jsou realizované prodeje a projekce prodejů, hraje nezanedbatelnou roli to, že Apple má pověst konzervativnosti co se týče indikací budoucího vývoje. Není totiž to samé, pokud firma soustavně říká, že bude růst 15% a pak se ukazuje, že roste 10%, jako když říká, že bude růst 5% a pak roste 10% - síla negativního překvapení je větší než síla pozitivního překvapení (a asi to platí nejen na trhu).
Akciím tak pomáhá to, že se management společnosti na jednu stranu snaží přicházet s novými produkty a koncepty a je schopen dotáhnut své plány do konce, na druhou stranu se nenechává unést trendem snahy o krátkodobé nakopnutí akcií společnosti rádoby optimistickým výhledem, ale stojí nohama na zemi.