James Chanos v rozhovoru pro Businessweek uvedl, že bublina na čínském trhu s nemovitostmi je „světovou třídou“. Bublinu přitom definuje jako dluhem poháněnou inflaci cen aktiv, která vyústí v situaci, kdy cash flow, které je generováno aktivem, nestačí na splátky dluhu, na který bylo zakoupeno. „V takové situaci pak spoléháte na ještě většího blázna, který přijde a nakoupí od vás za vyšší cenu. Tohle chování jsme viděli v roce 2005 v Miami nebo v letech 2006 a 2007 v Dubaji,“ uvedl investor.
Chanos podle svých slov chápe, že je se svým názorem osamocen, a říká, že v případě Číny je velký zájem na tom, aby vše pokračovalo v zaběhnutých kolejích. Tamní vláda se snaží svými prohlášeními trh ochladit, což ale nemá velký vliv a „hra pokračuje dál“. 50 – 60 % HDP přitom závisí na stavebnictví; pokud se zastaví, růst HDP se rychle propadne do negativních čísel, uvedl investor. To se podle něho ale nestane, protože „lidé v Číně jsou na téměř každé úrovni vlády odměňováni za to, že vytvářejí růstová čísla“. Nejlehčí způsob, jak tohoto dosáhnout, je postavit další budovu. Jsou tedy navyklí na tento „heroin stavby nemovitostí“.
Podle Chanose se většina lidí domnívá, že Čínu před negativním vývojem zachrání její růst. Problém je však to, že domy, které se staví, nejsou určené pro masovou veřejnost. Jde o luxusní byty v prominentních částech měst a kancelářské budovy. „Stavební náklady se nyní v některých městech dostávají na úroveň 100 až 150 dolarů za čtvereční metr. Ve srovnání se standardem západních ekonomik to nezní jako mnoho, ale znamená to, že holý byt se prodává za 100 000 až 150 000 dolarů. Mladý pár třicátníků dá za rok dohromady asi 7 000 až 8 000 dolarů. I kdyby to byl dvojnásobek, nemohli by si takový byt dovolit,“ uvedl Chanos.
Problémy se podle investora začnou projevovat na konci roku 2010 a v roce následujícím, následky mohou být různé. Devalvace měny by mohla přinést obchodní válku, Čína by mohla „obětovat západní investory“ či domácí střední třídu, ze které se stávají spekulanti na trhu nemovitostí.
(Zdroj: Businessweek)