Aktualizováno Ústavní soud (ÚS) kvůli zneužití stavu legislativní nouze zrušil úsporné změny ve stavebním spoření, které se dotýkají milionů lidí. Vyhověl tak návrhu ČSSD. Zvláštní padesátiprocentní sazbu daně z poskytnuté zálohy státní podpory za rok 2010 zrušil s okamžitou platností. Zbytek zákona včetně snížení státní podpory nechal platit ještě do konce roku. Na rozdíl od zvláštní daně není snížení státní podpory protiústavní, vyplývá z nálezu. Vláda má díky odkladu platnosti šanci zohlednit postoje Ústavního soudu a prosadit některá úsporná opatření znovu.
Podle ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) rozhodnutí soudu zvýší letos schodek státního rozpočtu zhruba o šest miliard korun. "O těchto šest miliard korun dostane někdo méně, protože se nevyberou," řekl ČTK ministr. Veřejná služba bude muset o tuto sumu zlevnit. Pro dobu od roku 2012 se vláda podle ministra "zařídí podle nálezu", až jej prostuduje.
Změny ve stavebním spoření prosadila jako jedno z úsporných opatření vláda Petra Nečase (ODS). Terčem kritiky ČSSD byl obsah novely a její údajná nepřípustná zpětná účinnost, ale také způsob přijetí normy. Právě způsob přijetí zákona se stal hlavním důvodem, proč Ústavní soud většinu normy s odloženou platností zrušil. Sněmovna zákon přijala ve stavu legislativní nouze, ačkoliv k tomu nebyl důvod. Jako jediný důvod tehdy vládní většina označila nutnost schválit státní rozpočet.
"Akceptace důvodnosti vyhlášení stavu legislativní nouze za těchto okolností by mohla mít do budoucna neblahé důsledky, kdy by prakticky bylo možné kdykoliv zásadním způsobem omezit parlamentní diskusi a znemožnit tak projednávání návrhů zákonů v řádné legislativní proceduře," stojí v nálezu.
Odkladem účinnosti většiny dnešního nálezu do konce roku dal Ústavní soud vládě šanci prosadit alespoň část úsporných opatření znovu. Jde zejména o snížení státní podpory. "Snížení příspěvku do budoucna (počínaje rokem 2011) pro všechny účastníky stavebního spoření (ÚS) neshledal v rozporu s ústavním pořádkem, protože se nejedná o případ nepřípustné nepravé retroaktivity," uvedl soud v tiskové zprávě.
Novela snížila státní podporu stavebního spoření z dosavadních 15 procent na deset procent z uspořené částky, a to s účinností od 1. ledna 2011 u všech smluv bez ohledu na datum jejich uzavření. Dále norma zavedla zvláštní padesátiprocentní sazbu daně z poskytnuté zálohy státní podpory v roce 2010. Právě toto mimořádné zdanění je podle Ústavního soudu protiústavní. Proto soudci tuto část novely zrušili již nyní.
U smluv uzavřených do konce roku 2003 byla maximální výše státního příspěvku 4500 korun ročně, podle vládního návrhu se měla snížit na 2250 korun. U novějších smluv lidé, kteří naspořili minimálně 20.000 Kč, dostávali od státu příspěvek 3000 korun. Nově měl příspěvek klesnout na 1500 korun. Podle parlamentem schválené novely se od roku 2012 příspěvek snížil na maximálně 2000 korun. Snížení státního příspěvku podle Ústavního soud protiústavní není, bude-li to přijato správnou procedurou v parlamentu.
Vláda si od snížení státní podpory slibovala v dalších letech úspory 6,5 až 8,5 miliardy. Prognózy předkládané při projednávání zákona se ale různily.
Ústavní soud nebyl při rozhodování jednotný. Odlišná stanoviska měli soudci Stanislav Balík, Ivana Janů, Vladimír Kůrka, Dagmar Lastovecká a Michaela Židlická.