Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prodeje Tesly v Evropě klesají osm měsíců v řadě. Poráží ji už čínská BYD

Prodeje Tesly v Evropě klesají osm měsíců v řadě. Poráží ji už čínská BYD

02.09.2025 10:06
Autor: ČTK

Propad prodejů amerického výrobce elektromobilů Tesla v letošním roce pokračoval na řadě evropských trhů i v srpnu, a to kvůli silné konkurenci čínského výrobce BYD a negativní reakci na chování generálního ředitele automobilky Elona Muska. Na základě dat příslušných národních asociací to uvedla agentura Reuters. Prodeje nových tesel tak na těchto trzích klesají osm měsíců v řadě. Trendu se nicméně vymykají Norsko, Španělsko a Portugalsko, i zde ale nárůst výrazně zaostává za BYD.

Registrace nových vozů Tesla ve Francii v srpnu klesly meziročně o 47,3 procenta, zatímco celý automobilový trh vzrostl o téměř 2,2 procenta. Ve Švédsku registrace nových tesel klesly o více než 84 procenta, zatímco prodej elektromobilů celkově stagnoval a prodeje všech nových vozů stouply o šest procent. V Dánsku nové registrace vozů Tesla klesly o 42 procent, v Nizozemsku o 50 procent a v Itálii o 4,4 procenta.

V Norsku, kde téměř celý automobilový trh tvoří elektromobily, Tesla zaznamenala meziroční nárůst registrací o 21,3 procenta. Registrace vozů BYD zde nicméně ve stejném období vzrostly o 218 procent. Tesla je v Norsku dlouhodobě nejpopulárnější značkou osobních vozů. Na začátku roku i zde její prodeje klesaly, trend se jí však podařilo zvrátit uvedením modernizované verze Modelu Y.

Ve Španělsku, které poskytuje dotace na nákup elektromobilů až do výše 7000 eur (170.900 Kč), vzrostly prodeje Tesly v srpnu meziročně o 161 procent na 1435 vozů. Prodeje BYD však ve stejném období vzrostly o více než 400 procent na 1827 vozů.

Za prvních osm měsíců roku vzrostly prodeje BYD ve Španělsku o 675 procent na 14.181 vozů, zatímco prodeje Tesly vzrostly o 11,6 procenta na 9303 vozů. V červenci potom Tesle dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v celé Evropě klesl prodej meziročně o 40 procent na 8837 vozů. Čínský konkurent BYD prodej za stejný měsíc naopak ztrojnásobil na 13.503 vozů.

"Zklamání z objemů Tesly lze částečně připsat konkurenčnějšímu tržnímu prostředí," uvedl analytik evropského automobilového trhu Matthias Schmidt ze společnosti Schmidt Automotive. Schmidt dále agentuře Reuters sdělil, že výroky šéfa společnosti Elona Muska v červencovém konferenčním hovoru s investory, že s prodeji Tesly na evropských trzích nejsou žádné problémy, zněly bludně. Podíl značky na trhu v západní Evropě totiž v první polovině roku klesl meziročně z 2,5 procenta na 1,7 procenta.

Britský ekonomický deník Financial Times na začátku roku připomněl, že pokles prodeje vozů Tesla v celé Evropě přišel ve stejné době, kdy se Musk zapojil do předvolební kampaně v Německu, kde podpořil stranu Alternativa pro Německo (AfD) označovanou za krajně pravicovou. Reputaci značky poškodily také jeho provokativní výroky, zapojení do americké politiky a vztahy s administrativou amerického prezidenta Donalda Trumpa.


Čtěte více:

Tržby Tesle klesají nejvíce od roku 2012
24.07.2025 11:15
Tesla ve druhém čtvrtletí 2025 reportovala výsledky, které sice vícemé...
Perly týdne: Tesla na sestupu, přetahovaná o AI experty a nové výhledy Goldman Sachs
25.07.2025 15:37
Ross Gerber z Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management míní, ž...
Tesla ztrácí půdu pod nohama: Čínská BYD raketově roste a přebírá vedení na evropském trhu
28.08.2025 12:08
Prodej vozů Tesla v Evropě v červenci prudce klesl. Stalo se tak již s...

Váš názor
  •  
    02.09.2025 22:37

    Sance napsat clanek o Tesla ktery by nebyl zavadejici znovu nevysel, bohuzel.. Bombasticka zprava ze prodeje klesaji 8 mesicu zni jako zasadni, dokud se nepodivame na to kde se tak deje a co to pro firmu znamena. Je to na Evropskem trhu, ktery je pro Teslu jen neco mezi 12-15% z celkovych trzeb. Jejich hlavnimi trhy jsou Spojene Staty a Cina. Evropa jim asi ukradena neni ale vliv na hospodareni firmy je nepodstatny. Dale, vse je postavene na srovnani s BYD jako kdyby BYD prodavalo EV misto tech ktere mohla prodat Tesla a jinych vyrobcu se tato dynamika netykala,proste misto Tesly se prodalo BYD. To je zase zavadejici: Prumerna prodejni cena Tesly je $43260, ASP BYD je $22900, Tesla prodava auta skoro za dvojnasobek cen BYD, jejich segmenty a zakaznici se prekryvaji jen minimalne. BYD prodava levna auta zakaznikum citlivym na cenu vozu, Tesla se soustredi na zakazniky ochotne zaplatit za vyrobek dominujici v dulezitych parametrech Elektromobilu kde statistiky ukazuji ze Tesla nema konkurenci: Spolehlivost, bezpecnost, zivotnost vozidla, vykon, efektivita, celkove naklady vlastnictvi vozidla, stabilita, schopnosti a upgradovatelnost software a hnaci jednotky vozu, vybava a potencial nasazeni systemu autonomniho rizeni vozidla. V neposledni rade, protoze jsme investori je treba pripomenout, ze informace o tom kde zrovna Tesla prodava nebo neprodava kolik vozidel je z pohledu budouciho byznysu a ziskovosti spolecnosti jen sum a pohled do zpetneho zrcatka. Jakkoliv je totiz v soucasnosti automobilova vyroba dominantni casti byznysu spolecnosti, jeji budoucnost lezi v oblasti autonomniho rizeni vozidel, robotaxi, energetice (uloziste energie, autobidder software apod.), AI, AGI, humanoidni robotice a sluzbach s tim spojenych. Samotna vyroba hardware je tak v budoucnu jen podpurny business pro rozsirovani zakladny na ktere tyto sluzby bezi podobne jako dnes Apple neroste v oblasti prodeju iPhone ale ve sluzbach ktere jeho zakaznici na teto platforme pouzivaji.
    Jedny_LEAPS_kdyz_to_vyjde
    •  
      02.09.2025 23:01

      Jeste je treba dodat, ze toto je primo dusledkem rozhodnuti vedeni firmy z minuleho roku kdy Tesla zastavila puvodni prace na levnych elektromobilech ktere by mohly konkurovat lacinym vozum z Ciny a zvysit objemy dodavanych aut na cenove citlivych trzich. Vedeni Tesly ma totiz pristup k datum z FSD (systemu autonomniho rizeni) nekolika milionu vozu Tesla ktere jej bud pouzivaji nebo bezi na pozadi a porovnava rizeni vozu se rizenim cloveka. Tesla vi, ze automaticke rizeni vozu je uz vyreseny problem a boj o trh ktery nema budoucnost nema smysl. Automaticke rizeni totiz v blizke budoucnosti poskytne moznost cestovat komukoliv vozidlem ktere nevlastni kamkoliv za tak vyhodne ceny, ze jim nebude mozne vlastnictvim vozu konkurovat. Lide budou v budoucnu kupovat mene vozidel a mene casto protoze po mestech budou jezdit tisice levnych robotaxi bez ridice za jejichz sluzby na rozdil od vlastniho auta zaplatite jen kdyz je pouzijete ale vyrazne mene nez dnes za taxi nebo Uber kde musite platit cas ridice coz je nejvetsi naklad taxisluzby. A tady je znovu problem ktery ma Tesla s Evropou: Zatimco system FSD ve forme s dozorem ridice uz zakaznici Tesly v Cine, severni Americe a ted uz i v Australii spokojene pouzivaji, Evropa FSD stale na silnicich EU nepovolila. Tesla tak na Evropskem trhu postrada vyhodu prodavat vozy s nejvyspelejsi formou autonomniho rizeni vozidel na trhu a to presto, ze je kazdy vuz Tesla vyrobeny od roku 2012 vybaven kompletni sadou kamer, senzoru, procesory a neuralni siti potrebnou pro aktivaci tohoto systemu rizeni vozidla. Zakaznici Tesly v Evrope tak mohou pouzit pouze software Autopilot, ktery funguje jen na dalnici, jiz mnoho let neni vyvijen protoze byl vsude mimo EU nahrazen systemem FSD a je podobne omezeny jako srovnatelne systemy Evropskych automobilek (coz je zrejme hlavni duvod proc to zkorumpovani byrokrate EU zdrzuji).
      Jedny_LEAPS_kdyz_to_vyjde
    • -40%
      02.09.2025 22:49

      za 8 měsíců už něco vypovídá a akcionář by se min.měl zamyslet
      Mike -Green D. is killing Europe
      • Re: -40%
        03.09.2025 8:12

        Nespuhlasil bych s tim, ze ty segmenty zakazniku se neprekryvaji … kolega si koipil BYD, i kdyz planoval Teslu a to prave kvuli velkymu rozdilu v cene a ze uz se mu vyplati ta uspora, kterou pouzije jinde. Pokud by Tesla byla napr. o 20% drazsi sel by porad s ohledem na kvalitu do Tesly
        BorisHead
      • Re: -40%
        02.09.2025 23:04

        Akcionar ma prilezitost se zamyslet a videt dal nez na titulek clanku (viz. vyse). No ale neni akcionar jako akcionar takze kdo se tim nechce zabyvat do hloubky nebo oboru nerozumi muzew investovat jinde, do jine spolecnosti, do indexu, do Kofoly, moznosti je mnoho!
        Jedny_LEAPS_kdyz_to_vyjde
Aktuální komentáře
18.10.2025
8:52Víkendář: Pokaždé si lidé říkali, že pracovní místa budou zničena novými technologiemi…
17.10.2025
22:02Wall Street rostla poté, co Trump mírnil svůj postoj vůči Číně  
17:36Ztráta zodpovědnosti je na dluhopisech vidět. Jak je na tom Čína?
16:33Státní dluh na novém rekordu, vzrostl na 3,518 bilionu Kč
16:00VIG kupuje německou pojišťovnu Nürnberger za 1,38 miliardy eur
15:20Ozempic za 150 dolarů místo tisíce? Trumpova slova rozkolísala farmaceutický trh
13:49Evropský obranný sektor zaznamenal nejhorší týden od roku 2020
13:38Inflace v EU vzrostla na 2,6 procenta, v Česku naopak klesla a je šestá nejnižší
12:13Perly týdne: Hranice mezi AI boomem a bublinou
11:34Akcie dostávají ránu z nečekané strany, peníze míří do dluhopisů a zlata  
10:46Spolupráce velkých technologických firem – tentokrát jinak než v devadesátých letech?
9:16Rozbřesk: Trable regionálních amerických bank jsou zpět a výnosy dluhopisů kolabují
9:13Když se objeví jeden šváb... Zions a Western Alliance hlásí úvěrový podvod, banky padají
8:44Další regionální banky USA čelí úvěrovým ztrátám, napětí Čína-USA se zostřuje a ceny zlata lámou nové rekody  
5:54Evropa zaostává za USA už 15 let. Teď se to už zlomí, věří Deutsche Bank
16.10.2025
22:00Zámořské trhy lehce poklesly  
17:46Existují ziskové bubliny?
16:18Investice Alibaby do AI už přinášejí zisky. Nasazuje ji velkém a sází na růst během Singles Day
15:36United Airlines (+72 % od dubna) vykázala vyšší než očekávaný zisk, ale slabší tržby  
14:28MercadoLibre: Nastal čas k dokupu?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data