Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Na cenovou válku mezi výrobci elektromobilů v Číně doplácí i sama BYD

Na cenovou válku mezi výrobci elektromobilů v Číně doplácí i sama BYD

01.09.2025 10:35
Autor: Adam Kahánek, Patria Finance

O víkendu jsme sice psali, jak čínští výrobci elektromobilů mění v globálním automobilovém průmyslu hru a dostávají se do popředí, na domácím trhu ale mezi sebou svádí velkou cenovou bitvu, jež jim ukrajuje ze ziskovosti. A nevyhnou se jí ani ti největší. Důkazem budiž slabší hospodářské výsledky největšího výrobce EV na světě BYD za druhé čtvrtletí.

Poté, co BYD v pátek oznámila překvapivý 30procentní propad čtvrtletního zisku na 6,4 miliardy jüanů (prvního za 3,5 roku), je jasné, že ani dominantní hráči na trhu s elektromobily nejsou před cenovou válkou v bezpečí. Akcie automobilky reagovaly v pondělí na burze v Hongkongu propadem až o osm procent, později ale ztrátu srovnaly.

Důvodem tak prudkého poklesu zisku (analytici očekávali mírný růst) je výrazné zlevňování vozidel, což mj. vedlo k poklesu hrubé marže na 18 procent z bezmála 19 procent v první polovině loňského roku. Nutno ovšem dodat, že i tímto číslem BYD stále překonává konkurenty, jako jsou Geely nebo Chery.

BYD obvinila z tlaku na své hospodářské výsledky „nedbalost v odvětví“ a „nadměrný marketing“. To je trochu ironie vzhledem k tomu, že právě tato firma byla hlavním tahounem cenové války, když od roku 2023 provedla několik zlevňovacích kol včetně toho posledního letos v květnu. Právě poslední slevová kampaň přiměla čínskou vládu varovat automobilky před „konkurenčními závody“ s tím, že cenové války mohou ovlivnit bezpečnost dodavatelského řetězce a vážně poškodit mezinárodní reputaci značky „Made-in-China“.

BYD

Ani expanze ziskovosti nepomohla

Pokles zisku BYD navíc přichází v době, kdy značka zrychluje svou expanzi v zahraničí. Například Brazílie už tvoří třetinu jejich mezinárodních prodejů. Tržby ze zahraničí, s výjimkou Hongkongu, Macaa a Tchaj-wanu, v prvních šesti měsících tohoto roku meziročně vzrostly o 50 procent.

Výzkumná firma Sanford C. Bernstein ale uvádí, že tlak na marže přetrvává i přes vyšší prodejní mix v zahraničí. „Zvýšené propagační úsilí nedosáhlo očekávaného růstu objemu a vyšší kapitálové výdaje dále zatížily marže,“ napsali analytici a snížili cílovou cenu akcie ze 133 hongkongských dolarů na 130 hongkongských dolarů.

Mezi vyššími kapitálovými výdaji vyčnívají zejména investice do výzkumu, jež byly meziročně o více než polovinu vyšší, což ukazuje na to, že se společnost silně opírá o inovace, i když se marže snižují. BYD pravděpodobně záměrně zvyšuje výdaje na klíčové technologie – baterie, elektrifikaci a inteligenci – v rámci své dlouhodobé strategie k zajištění vedoucího postavení v oblasti vozidel s novými zdroji energie.

Podle analytiků Morgan Stanley přispěly k oslabení marží rostoucí náklady na materiál a pokročilý asistenční systém řidiče „God’s eye“ („Boží oko“). Výsledky byly nicméně překvapivé a „nutí nás zamyslet se nad tím, zda nehrozí nějaké jednorázové faktory, které by z druhého čtvrtletí udělaly hluboké propadliště, přičemž od třetího čtvrtletí by mělo začít agresivnější snižování nákladů,“ uvedli.

Rychlejší platby dodavatelům

Nejnovější finanční výkazy také naznačují, že BYD platí svým dodavatelům rychleji než dříve, což je další klíčový pilíř pekingských opatření v průmyslu. Ačkoliv automobilka neprozradila, jak dlouho přesně platba trvá, tak zároveň uvedla, že doba obratu obchodních závazků a faktur oproti stejnému období roku 2024 klesla. Ještě v roce 2023 trvalo BYD zaplatit dodavatelům v průměru 275 dní, což je doba výrazně přesahující celosvětové normy v tomto odvětví, ukazují data agentury Bloomberg.

V červnu společnost uvedla, že bude dodržovat nová vládní pravidla a platit dodavatelům do 60 dnů, což je velká úprava, která by pravděpodobně zasáhla její odliv provozního kapitálu a snížila jakoukoliv flexibilitu v případě poklesu. BYD ale zatím není pod žádnou vážnou finanční zátěží a pomalejší tempo růstu by mohlo být udržitelnější, jelikož se společnost mění z převratného startupu v globálního giganta.

Co se týče poptávky na domácím trhu, tak ta by se měla v letošním čtvrtém čtvrtletí zvýšit, přičemž celkové roční prodeje BYD by mohly dosáhnout pěti milionů kusů, odhaduje analytička Bloomberg Intelligence Joanna Chenová. To je ovšem pod cílem společnosti ve výši 5,5 milionu, podotkla.

Automobilka každopádně poznamenává, že zahraniční aktivity jsou pro ni klíčovým motorem pokračujícího růstu. „Skupina proaktivně postupuje v plánování a výstavbě dodatečných výrobních kapacit v zahraničí, aby se plně připravila na prudký nárůst mezinárodní poptávky,“ uvádí ve své průběžné zprávě.

Toto stanovisko podporuje dlouhodobý optimismus ohledně růstu společnosti, jež je „na dobré cestě k dosažení jednoho milionu kusů v zámořských objemech, oproti prognóze 800 tisíc,“ uvedla Eunice Lee ze společnosti Bernstein a dodala, že celkové roční prodeje by letos podle ní měly dosáhnout přibližně 5,1 milionu kusů. Oproti Chenové je tedy mírně optimističtější.

Zdroj: Bloomberg, zdroj foto: BYD


Čtěte více:

Čína za volantem: Její elektromobily přepisují globální automobilový trh
30.08.2025 16:14
Rychlost a rozsah čínské revoluce na trhu s elektromobily zaskočily ce...
Tesla ztrácí půdu pod nohama: Čínská BYD raketově roste a přebírá vedení na evropském trhu
28.08.2025 12:08
Prodej vozů Tesla v Evropě v červenci prudce klesl. Stalo se tak již s...
Čínský gigant Alibaba vyvíjí vlastní AI čip
29.08.2025 15:57
Čínská společnost Alibaba vyvinula nový čip, který je univerzálnější n...
Čtvrtletní zisk čínské automobilky BYD poprvé za tři a půl roku klesl
29.08.2025 14:54
Čistý zisk čínské automobilky BYD, která je největším výrobcem elektro...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
17.10.2025
5:54Evropa zaostává za USA už 15 let. Teď se to už zlomí, věří Deutsche Bank
16.10.2025
22:00Zámořské trhy lehce poklesly  
17:46Existují ziskové bubliny?
16:18Investice Alibaby do AI už přinášejí zisky. Nasazuje ji velkém a sází na růst během Singles Day
15:36United Airlines (+72 % od dubna) vykázala vyšší než očekávaný zisk, ale slabší tržby  
14:28MercadoLibre: Nastal čas k dokupu?  
13:48UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení o výplatách úrokových výnosů z hypotečních zástavních listů
12:55Ningi Research: CCC uměle nafukuje zisky, obrat je účetní iluze
11:59RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:19Další klíčový odborník Applu odchází do Mety. Snaha o revizi Siri se tak dále komplikuje
10:03Nový šéf Nestlé urychluje transformaci, plánuje propustit 16 000 zaměstnanců. Akcie +8 %
9:49Čipový gigant TSMC zvýšil čistý zisk o 39 procent a znovu vylepšil celoroční výhled tržeb
9:45Singapurský státní investiční fond žaluje Nio kvůli údajně nadhodnoceným tržbám, akcie ztrácí až 10 procent
8:49Zlatá horečka, Apple ztrácí dalšího experta a Francie doufá ve větší politickou stabilitu  
8:49Rozbřesk: Evropský průmysl opět zklamal, Německo svižně deindustrializuje
6:10Dalio o americké monetární politice a vývoji v Číně
15.10.2025
22:02Wall Street po krátké pauze opět roste, investoři sledují výsledkovou sezónu a obchodní napětí  
17:21Traders Talk: Obchodní válka, výsledková sezóna a rekordní zlato
16:44CNBC: Výrobci aut kvůli omezení vývozu vzácných zemin z Číny bijí na poplach
16:15RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Comerica Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Huntington Bancshares Inc/OH (09/25 Q3, Bef-mkt)
7:20Volvo AB (09/25 Q3)
11:00EMU - CPI, y/y
12:30Fifth Third Bancorp (09/25 Q3)
13:00American Express Co (09/25 Q3)
13:30Ally Financial Inc (09/25 Q3)
13:30State Street Corp (09/25 Q3)
14:30USA - Počet stavebních povolení
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m