Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Na cenovou válku mezi výrobci elektromobilů v Číně doplácí i sama BYD

Na cenovou válku mezi výrobci elektromobilů v Číně doplácí i sama BYD

01.09.2025 10:35
Autor: Adam Kahánek, Patria Finance

O víkendu jsme sice psali, jak čínští výrobci elektromobilů mění v globálním automobilovém průmyslu hru a dostávají se do popředí, na domácím trhu ale mezi sebou svádí velkou cenovou bitvu, jež jim ukrajuje ze ziskovosti. A nevyhnou se jí ani ti největší. Důkazem budiž slabší hospodářské výsledky největšího výrobce EV na světě BYD za druhé čtvrtletí.

Poté, co BYD v pátek oznámila překvapivý 30procentní propad čtvrtletního zisku na 6,4 miliardy jüanů (prvního za 3,5 roku), je jasné, že ani dominantní hráči na trhu s elektromobily nejsou před cenovou válkou v bezpečí. Akcie automobilky reagovaly v pondělí na burze v Hongkongu propadem až o osm procent, později ale ztrátu srovnaly.

Důvodem tak prudkého poklesu zisku (analytici očekávali mírný růst) je výrazné zlevňování vozidel, což mj. vedlo k poklesu hrubé marže na 18 procent z bezmála 19 procent v první polovině loňského roku. Nutno ovšem dodat, že i tímto číslem BYD stále překonává konkurenty, jako jsou Geely nebo Chery.

BYD obvinila z tlaku na své hospodářské výsledky „nedbalost v odvětví“ a „nadměrný marketing“. To je trochu ironie vzhledem k tomu, že právě tato firma byla hlavním tahounem cenové války, když od roku 2023 provedla několik zlevňovacích kol včetně toho posledního letos v květnu. Právě poslední slevová kampaň přiměla čínskou vládu varovat automobilky před „konkurenčními závody“ s tím, že cenové války mohou ovlivnit bezpečnost dodavatelského řetězce a vážně poškodit mezinárodní reputaci značky „Made-in-China“.

BYD

Ani expanze ziskovosti nepomohla

Pokles zisku BYD navíc přichází v době, kdy značka zrychluje svou expanzi v zahraničí. Například Brazílie už tvoří třetinu jejich mezinárodních prodejů. Tržby ze zahraničí, s výjimkou Hongkongu, Macaa a Tchaj-wanu, v prvních šesti měsících tohoto roku meziročně vzrostly o 50 procent.

Výzkumná firma Sanford C. Bernstein ale uvádí, že tlak na marže přetrvává i přes vyšší prodejní mix v zahraničí. „Zvýšené propagační úsilí nedosáhlo očekávaného růstu objemu a vyšší kapitálové výdaje dále zatížily marže,“ napsali analytici a snížili cílovou cenu akcie ze 133 hongkongských dolarů na 130 hongkongských dolarů.

Mezi vyššími kapitálovými výdaji vyčnívají zejména investice do výzkumu, jež byly meziročně o více než polovinu vyšší, což ukazuje na to, že se společnost silně opírá o inovace, i když se marže snižují. BYD pravděpodobně záměrně zvyšuje výdaje na klíčové technologie – baterie, elektrifikaci a inteligenci – v rámci své dlouhodobé strategie k zajištění vedoucího postavení v oblasti vozidel s novými zdroji energie.

Podle analytiků Morgan Stanley přispěly k oslabení marží rostoucí náklady na materiál a pokročilý asistenční systém řidiče „God’s eye“ („Boží oko“). Výsledky byly nicméně překvapivé a „nutí nás zamyslet se nad tím, zda nehrozí nějaké jednorázové faktory, které by z druhého čtvrtletí udělaly hluboké propadliště, přičemž od třetího čtvrtletí by mělo začít agresivnější snižování nákladů,“ uvedli.

Rychlejší platby dodavatelům

Nejnovější finanční výkazy také naznačují, že BYD platí svým dodavatelům rychleji než dříve, což je další klíčový pilíř pekingských opatření v průmyslu. Ačkoliv automobilka neprozradila, jak dlouho přesně platba trvá, tak zároveň uvedla, že doba obratu obchodních závazků a faktur oproti stejnému období roku 2024 klesla. Ještě v roce 2023 trvalo BYD zaplatit dodavatelům v průměru 275 dní, což je doba výrazně přesahující celosvětové normy v tomto odvětví, ukazují data agentury Bloomberg.

V červnu společnost uvedla, že bude dodržovat nová vládní pravidla a platit dodavatelům do 60 dnů, což je velká úprava, která by pravděpodobně zasáhla její odliv provozního kapitálu a snížila jakoukoliv flexibilitu v případě poklesu. BYD ale zatím není pod žádnou vážnou finanční zátěží a pomalejší tempo růstu by mohlo být udržitelnější, jelikož se společnost mění z převratného startupu v globálního giganta.

Co se týče poptávky na domácím trhu, tak ta by se měla v letošním čtvrtém čtvrtletí zvýšit, přičemž celkové roční prodeje BYD by mohly dosáhnout pěti milionů kusů, odhaduje analytička Bloomberg Intelligence Joanna Chenová. To je ovšem pod cílem společnosti ve výši 5,5 milionu, podotkla.

Automobilka každopádně poznamenává, že zahraniční aktivity jsou pro ni klíčovým motorem pokračujícího růstu. „Skupina proaktivně postupuje v plánování a výstavbě dodatečných výrobních kapacit v zahraničí, aby se plně připravila na prudký nárůst mezinárodní poptávky,“ uvádí ve své průběžné zprávě.

Toto stanovisko podporuje dlouhodobý optimismus ohledně růstu společnosti, jež je „na dobré cestě k dosažení jednoho milionu kusů v zámořských objemech, oproti prognóze 800 tisíc,“ uvedla Eunice Lee ze společnosti Bernstein a dodala, že celkové roční prodeje by letos podle ní měly dosáhnout přibližně 5,1 milionu kusů. Oproti Chenové je tedy mírně optimističtější.

Zdroj: Bloomberg, zdroj foto: BYD


Čtěte více:

Čína za volantem: Její elektromobily přepisují globální automobilový trh
30.08.2025 16:14
Rychlost a rozsah čínské revoluce na trhu s elektromobily zaskočily ce...
Tesla ztrácí půdu pod nohama: Čínská BYD raketově roste a přebírá vedení na evropském trhu
28.08.2025 12:08
Prodej vozů Tesla v Evropě v červenci prudce klesl. Stalo se tak již s...
Čínský gigant Alibaba vyvíjí vlastní AI čip
29.08.2025 15:57
Čínská společnost Alibaba vyvinula nový čip, který je univerzálnější n...
Čtvrtletní zisk čínské automobilky BYD poprvé za tři a půl roku klesl
29.08.2025 14:54
Čistý zisk čínské automobilky BYD, která je největším výrobcem elektro...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.09.2025
11:57Na úvod týdne roste euro, ropa i koruna. Akcie jen mírně v plusu  
11:49Raketový růst akcií Alibaby zvýšil její tržní hodnotu o více než 50 miliard dolarů
11:26RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
10:35Na cenovou válku mezi výrobci elektromobilů v Číně doplácí i sama BYD
10:25ČEZ, a.s.: Pololetní finanční zpráva za rok 2025
10:23Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v srpnu mírně zhoršily
10:14Šéfka ECB varuje, že Trumpovo chování vůči Fedu může poškodit světovou ekonomiku
8:56Evropské indexy chtějí růst, Wall Street vlažná a zavřená. BYD -8 %, Alibaba +15 %  
8:52Rozbřesk: Česká ekonomika dál roste díky spotřebě a investicím
8:28Ministerstvo financí navrhlo rozpočet na příští rok se schodkem 286 miliard korun
6:09Místo ekologických projektů vojenské. První obranný dluhopis cílí na investiční horečku  
31.08.2025
16:59Damodaran: Trh ví nejlépe, kde mají být valuace. Sazby nejsou důležité
8:16Víkendář: Může dolar zůstat dominantní světovou měnou i při jeho výrazném oslabení?
30.08.2025
16:14Čína za volantem: Její elektromobily přepisují globální automobilový trh
8:13Víkendář: USA potřebují slabší dolar
29.08.2025
22:02Wall Street zkorigovala předešlé rekordy: technologie táhly trh dolů, inflace prozatím potvrzuje zářijové snížení sazeb  
17:48Perly týdne: AI obavy, atraktivní finanční sektor
15:57Čínský gigant Alibaba vyvíjí vlastní AI čip
14:54Čtvrtletní zisk čínské automobilky BYD poprvé za tři a půl roku klesl
14:35Míra inflace v Německu vzrostla v srpnu na 2,2 procenta, uvedli statistici

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu