Minulý týden na finanční trhy konečně přinesl pořádné sousto. Investoři na chvíli opustili mnohokrát přežvýkaná témata evropských „čuníků“ (států PIIGS – Portugalsko, Irsko, Itálie, Řecko a Španělsko, tj. těch nejvíce zadlužených členů eurozóny) a na chvíli se přestali obávat o osud zlata a stříbra. Na burzu v New Yorku totiž vstupovala společnost Corp., která je cosi jako sociální síť pro profesionály z mnoha oblastí ekonomiky. Nevyměňují se zde fotky z mejdanů, ale profesní životopisy, nabídky zaměstnání a vytváří se zde virtuální pracovní a debatní skupiny na obvykle velmi zajímavá témata. Celý projekt není financován dominantně reklamou, ale jde o placenou službu. Po registraci dostává uživatel přístup na základní nabídku funkcí, a pokud chce využívat jejich plnou paletu, musí zaplatit.
Primární emise akcií se povedla nad očekávání dobře. Cena akcií se hned první obchodní den více jak zdvojnásobila a přesáhla hladinu 114 dolarů za kus. Majitele ten den vyměnil rekordní počet akcí tak, jak se ti neúspěšní z IPO snažili koupit alespoň „něco“. Třetí den po úspěšném uvedení na burzu se však emoce zklidnily, akcie se obchoduje kolem devadesáti dolarů za akcii a na některých finančních serverech se již v souvislosti s akciemi začala zmiňovat investiční strategie zvaná prodej „nakrátko“. Mnozí analytici předpovídají, že se cena v budoucnu ustálí na hladině 30-40 dolarů a nebude se tak příliš lišit od své upisovací ceny.
Gratulace původním vlastníkům a těm investorům, kteří v rámci IPO dokázali nakoupit. Co však vězí za tak raketovým startem? Prvním důvodem, který z „obyčejného“ IPO jednoho webového portálu udělal mediální senzaci, je zatím neutuchající obliba sociálních sítí. „Fenomén Facebook“ je stále při síle a tak se pánové z moudře rozhodli na této vlně svézt. Do značné míry tak vypálili M. Zuckerbergovi rybník, protože být první se v tomto ohledu vyplácí. Dá se sice předpokládat, že ani Facebook při případném IPO nebude propadák, ale vítěz může být jenom jeden.
Druhým důvodem je fakt, že se po dlouhé době jedná o atraktivní IPO v rámci technologického sektoru. V poslední době se na trh totiž mnohem častěji vracely emise „znárodněné“ v rámci pomoci některým churavějícím podnikům a ty mnoho nového z pohledu byznysu nepřinesly. Již zmíněné sociální sítě však do značné míry revolucionalizovaly způsob elektronické komunikace zejména mladší a střední generace a je pravděpodobné, že právě tito investoři hnali cenu akcie nad 100 dolarů. Zda to bylo dobře, nebo špatně, ukáže jenom čas.
Rizikem celého tohoto spektáklu je nápadná podobnost s již jednou prožitou zkušeností, nazývanou „dot-com bubble“. Akcie byly nabízeny investorům velmi agresivně a celému IPO předcházela dlouhá „osvětová“ kampaň. Na trh se navíc dostal jen malý objem všech dostupných akcií a tak bylo jisté, že neúspěšní zájemci poženou cenu akcie výrazně výše. Je velmi pravděpodobné, že podobná IPO teď budou v rychlém sledu následovat, ve snaze vytěžit ze současné vlny zájmu maximum.
Velmi pravděpodobně však jediným, kdo na celém procesu v dlouhém horizontu vydělá, budou původní vlastníci. Pořád jde „jenom“ o elektronický vizitkovník…
Pozn.: Připraveno pro tištěnou verzi Lidových novin